Filmy

10 najbardziej szokujących zakończeń horrorów z lat 80.

  • 30 czerwca, 2024
  • 11 min read
10 najbardziej szokujących zakończeń horrorów z lat 80.


Streszczenie

  • „To coś”, „Zniknięcie”, „Lśnienie”, „Henry: Portret seryjnego mordercy”, „Piątek 13-tego”, „Obóz dla śpiących”, „Koszmar z ulicy Wiązów 2: Zemsta Freddy’ego”, „Wątki” ”, „Wideodrom” Davida Cronenberga, „Mucha”, „Wycie”, „Blob”, „The Beyond”, „The Burning”, „Dom na Sorority Row”, „Finał”, „The Prowler”, „Ofiara”, „Okaleczacz”, „Masakra na piżamowym przyjęciu”, „Rozpruwacz nowojorski”, „Martwe zło”, „Egzorcysta III”, „Odmieniec”, „Horror w Amityville”, „Głód”, „Martwa strefa”, „Mgła”, „Zaświaty”, „Płomienie”, „Dom na Sorority Row”, „Finał”, „Prowler”, „Ofiara” „” Mutilator”, „Masakra podczas piżamowego wieczoru”, „Rozpruwacz nowojorski”, „Martwe zło”, „Egzorcysta III”, „Odmieniec”, „Horror w Amityville”, „Głód”, „The



Ostrzeżenie! Ten artykuł zawiera spoilery do każdego z wymienionych filmów.

Lata 80. były pełne horror klasyków, z których wiele miało niesamowicie szokujące zakończenia. Ze wszystkich dziesięcioleci twórczości filmowej lata 80. można uznać za szczyt gatunku horroru. Od założenia długotrwałych franczyz, takich jak Piątek trzynastego Lub Koszmar z ulicy Wiązów filmów po trzymające w napięciu, jednorazowe adaptacje, takie jak LśnienieMożna śmiało powiedzieć, że dekada ta zapoczątkowała narodziny nowego pokolenia makabrycznych fanatyków, którzy zaprezentowali całą gamę klasycznych horrorów z lat 80.

Jednym z powodów, dla których horrory z lat 80. wywarły tak duży wpływ na kulturę popularną, były ich często niewiarygodne zakończenia. Niezależnie od tego, czy przybrały formę zwrotu akcji, niejednoznacznego zakończenia fabuły, czy po prostu niezwykle brutalnego zabójstwa na ekranie, wiele kultowych filmów, które pojawiły się w tym okresie, zadbało o to, aby ich ostatnie chwile pozostawiły wrażenie. Nic dziwnego, że w latach 80. pojawiły się jedne z najbardziej kultowych nazwisk w tym gatunku.



10 anielskie serce

1987

Anioł-Serce-Mickey-Rourke

Bardziej thriller psychologiczny w stylu neo-noir niż zwykły horror, anielskie serce wciąż ma mnóstwo strachu, aby zakwalifikować się do niedocenianego horroru z lat 80-tych. Film opowiada historię prywatnego detektywa z Nowego Jorku wysłanego w celu zbadania zniknięcia piosenkarza o kolorowym imieniu w Nowym Orleanie. Harry Angel dostaje więcej, niż się spodziewał, gdy sprawa prowadzi go do wstrząsającej serii morderstw, w które szybko zostaje wciągnięty.


Końcowy koniec filmu kończy się oszałamiającym odkryciem, że nie tylko sam Harry jest człowiekiem, którego miał szukać, ale także tym, który popełnił makabryczne morderstwa, nad którymi cały czas pracował. Ten zwrot akcji może dziś wydawać się banalny, ale dzieje się tak tylko dlatego, że od tego czasu powstało wiele filmów, takich jak Mechanik I Tajne okno, poszli w ich ślady. Spodziewany czy nie, ostatni element nadprzyrodzony anielskie serce wprowadza w ostatniej chwili jeszcze jeden narracyjny cios, który dopełnia już szokującego odkrycia.

9 Amerykański wilkołak w Londynie

1981

Wilkołak ryczący w Amerykańskim wilkołaku w Londynie.

Z jakiegoś powodu, w porównaniu do litanii przerażających filmów o wampirach, ich folklorystyczne rodzeństwo, wilkołaki, nie są tak bardzo kochane przez kino. Może to być po prostu dlatego, że Amerykański wilkołak w Londynie może być najdoskonalszym filmem o wilkołakach, jaki kiedykolwiek powstał, a próba powtórzenia jego sukcesu jest porażką. Częścią jego sukcesu jest brutalne zakończenie, które uderza jak pociąg towarowy, co spłaca zaskakująco stopniową fabułę, w którą film powoli zanurza widza.

Warto przeczytać!  Road House Jake’a Gyllenhaala to idealny zamiennik serialu akcji Amazona „95% Rotten Tomatoes”


Po tym, jak David wcielił się w wilkołaka w swój najbardziej brutalny szał zabijania, policja w końcu jest w stanie na czas zareagować na jego groźby. To na tyle rozdzierające serce, że jego świadomość wypływa na powierzchnię na tyle długo, by zdać sobie sprawę, co się dzieje, ale zobaczenie oszałamiających efektów praktycznych, które po strzale zmieniają go z powrotem w człowieka, tworzy wstrząsająco tragiczną scenę. Sam Dawid staje się ofiarą swojej klątwy, jak każdy, kogo zabił.

8 Wątki

1984

Dwóch wyczerpanych i poobijanych cywilów patrzy z przerażeniem w Threads


Wprawdzie, Wątki balansuje na granicy bycia tradycyjnym horrorem, być może lepiej opisanym jako dramat wojenny z elementami postapokaliptycznymi i katastroficznymi. To powiedziawszy, niepokojące zakończenie wstrząsającej podróży jego narracji z pewnością kwalifikuje go jako mający jedno z najbardziej szokujących zakończeń, jakie pojawiły się w latach 80. Akcja rozgrywa się w alternatywnej niedalekiej przyszłości, w której zimna wojna między USA a ZSRR wykipiała, Wątki odważnie realistycznie patrzy na życie w czasie wojny nuklearnej oczami młodej pary.

Aby jeszcze bardziej napięte były sprawy, kochankowie Ruth i Jimmy mają zostać rodzicami, a większość napięcia w filmie dotyczy losu kolejnego pokolenia po nuklearnym armagedonie. Zakończenie w końcu daje ponury obraz społeczeństwa po upadku, w którym język i kultura powróciły do ​​niemal średniowiecznego poziomu rozwoju. Aby jeszcze bardziej napięte były sprawy, córka Ruth rodzi własne dziecko, tylko po to, by być zszokowaną jego pojawieniem się.


7 Koszmar z ulicy Wiązów 2: Zemsta Freddy’ego

1985

Freddy Kruger przecinający plecy trenera w filmie Koszmar z ulicy Wiązów 2: Zemsta Freddy'ego.

Drugi film z udziałem słynnego slashera Freddy’ego Kruegera i oficjalny początek długoletniej serii Koszmar z ulicy Wiązów seria, Koszmar z ulicy Wiązów 2: Zemsta Freddy’ego podnosi poziom terroru dzięki zaskakującemu zakończeniu. Kiedy nowa rodzina wprowadza się do starego domu Nancy, nastoletni Jesse zaczyna mieć koszmary niesamowicie podobne do koszmarów Nancy, w których występuje pewien seryjny morderca w fedorze. Zacierając granicę pomiędzy snami a rzeczywistością jeszcze bardziej niż poprzednik, Koszmar z ulicy Wiązów 2: Zemsta Freddy’ego kończy się prawdziwą bombą.


Gdy wydaje się, że Freddy po raz kolejny został pokonany siłą odwagi, Freddy nagle pojawia się po raz ostatni w szkolnym autobusie pełnym nastolatków. Wyrywając się z torsu dziewczyny, aby poprowadzić autobus, którym jadą bezpośrednio do grobu, śmiejąc się przez całą drogę, Freddy w końcu sprawia, że ​​powtarzający się sen Jessego staje się przerażającą rzeczywistością. To nieoczekiwane zabójstwo typu przynęta i zamiana kończy drugi wpis w pliku Koszmar z ulicy Wiązów franczyza w przerażającym tonie.

6 Obóz letni

1982

Angela krzyczy w Obozie Sleepaway

Warto przeczytać!  Mega Star Wars Marathon w kinach już 4 maja

Wiele horrorów z lat 80. ma rzeczywiście niepokojące zakończenie, ale nie są one szczególnie godne uwagi ze względu na finały. Tego samego nie można powiedzieć o filmach z 1982 r. Obóz letniktóry jednak został wyniesiony do wielkości horroru przez samo uderzenie przerażającego zakończenia. Film jest slasherem o stosunkowo prostej przesłance, przedstawiającym nieśmiałą dziewczynę o imieniu Angela, która jest prześladowana na obozie letnim, podczas gdy dochodzi do serii krwawych morderstw.


Wielkie odkrycie na końcu Obóz letni ujawnia, że ​​Angela jest w rzeczywistości jej dawno zaginionym bratem, Peterem, który przyjął jej tożsamość po jego rzekomej śmierci. Podczas gdy implikacje, że dzieci transseksualne są z natury mordercze, nie zestarzały się niesamowicie wdzięcznie, nie da się zaprzeczyć, że to obrzydliwe odkrycie jest jednym z najbardziej szokujących zakończeń horrorów, nie mówiąc już o latach 80. Od przejmującej, obwisłej twarzy Angeli po jej niesamowity, mrożący krew w żyłach krzyk, który brzmi jak coś z dzikiego zwierzęcia, Obóz letniostatnie chwile są niezapomniane.

5 Piątek 13

1980

Piątek trzynastego młody Jason Voorhees obok Pameli Voorhees i dorosłego Jasona
Niestandardowy obraz Simone Ashmoore.


Oczywiście Freddy Krueger nie jest jedynym podstawowym slasherem, który powstał w latach 80., a archetypowy silny, ale cichy zabójca Jason prowadzi szarżę na Piątek trzynastego seria. Jednak w pierwszym filmie Jason jest prawie nieobecny, co sprawiło, że jego zakończenie było podstępnie zaskakujące, gdy po raz pierwszy trafiło do kin w 1980 roku. Akcja filmu rozgrywa się w Camp Crystal Lake (letni obóz zawsze popularnym siedliskiem horrorów z lat 80.) Film skupia się na w sprawie serii morderstw, których celem są rozwiązli nastoletni doradcy obozowi.

W przeważającej części film sugeruje, że Jason, mały chłopiec, który utonął na straży starszego personelu Camp Crystal Lake, w jakiś sposób wrócił, aby się zemścić. Jednak głównym zwrotem akcji filmu jest to, że w jego imieniu morderstwa dokonywała matka Jasona. Jason nie pojawił się w pełnej sile do czasu Piątek trzynastego część 2 Bieżącego roku.


4 Henry: Portret seryjnego mordercy

1986

Michael Rooker Henry: Portret seryjnego mordercy

Niewiele filmów stawia widza w sytuacji przerażającego zabójcy na tak niewygodnie długo Henry: Portret seryjnego mordercy. W filmie, który otrzymał słynną ocenę „X” od MPAA, młody Michael Rooker wciela się w tytułowego seryjnego mordercę, który nawiązuje nieprawdopodobną więź z siostrą swojego dawnego kumpla z więzienia. Biorąc to pod uwagę, większość filmu to po prostu makabryczna seria morderstw popełnionych przez Henry’ego i jego kumpla Otisa, pozostawiająca niewiele treści narracyjnej.


To powiedziawszy, historia ta osiąga punkt kulminacyjny, gdy Otis podejmuje kazirodczą próbę seksualnego napaści na swoją siostrę, co prowadzi do jego bolesnej śmierci z rąk Henry’ego. Po uratowaniu jej życia można by pomyśleć, że być może naiwna Becky była w stanie nawiązać jakąś chorobliwą więź z morderczym Henrym. Policzek w twarz w zakończeniu szybko obala tę koncepcję, ponieważ Becky zostaje bezceremonialnie zabita przez samą Henry’ego niedługo potem.

Warto przeczytać!  Nowe filmy na kanale Criterion w kwietniu 2024 r

3 Lśnienie

1980

Lśniące zakończenie wyjaśnia, dlaczego Jack jest na zdjęciu

Uważany za jeden z najlepszych filmów grozy wszech czasów i jedną z najlepszych adaptacji dzieł pisarza horrorów Stephena Kinga, pomimo protestów samego Kinga co do filmu Kubricka, Lśnienie ma ugruntowaną pozycję jako królewska postać horroru lat 80. Film kręci się wokół rodziny Torrence, która zgadza się być jedynymi opiekunami tajemniczego hotelu Overlook poza sezonem, zimą. Podczas gdy ojciec Jack powoli ulega inwazyjnej, złowrogiej obecności tego miejsca, przerażona Wendy i jej syn Danny muszą przetrwać, ponieważ Danny odblokowuje dziwną zdolność psychiczną.


Pomimo tego, że jest to arcydzieło terroru, Lśnienie ma szokująco „szczęśliwe” zakończenie. Chociaż Torrence ulega swoim gwałtownym pragnieniom, próbując zamordować swoją żonę i dziecko, Danny’emu udaje się go przechytrzyć, zatrzymując go w labiryncie żywopłotu Overlook, zanim zamarznie na śmierć w surowych zimowych warunkach. Chociaż Danny i Wendy ostatecznie przeżyją, całkowicie niestabilna groźba genialnego występu Jacka Nicholsona i nieoczekiwanego zwycięstwa jego rodziny sprawia, że ​​zakończenie jest tak wywrotowe, jak to tylko możliwe.

2 Zniknięcie

1988

Saskia i Rex siedzą w samochodzie w filmie „Zniknięcie” (1988)


Zniknięcie nie jest powszechnie znaną nazwą, ale nie można powstrzymać się od włączenia go do rozmowy, jeśli chodzi o omawianie najbardziej przerażająco nieoczekiwanych zakończeń lat 80. Thriller psychologiczny prosto z Holandii, Zniknięcie opowiada historię mężczyzny, który obsesyjnie poszukuje swojej zaginionej żony, która nagle znika podczas podróży samochodem. Sprawy przybierają mroczny obrót, gdy ktoś zgłasza się, twierdząc, że ma informacje o jej miejscu pobytu.

Podejrzany w końcu naśmiewa się z wdowca, namawiając go do poddania się i poznania prawdy raz na zawsze. W końcu ciekawość bierze nad nim górę i zgadza się wypić podejrzaną miksturę, aby mieć szansę na ponowne spotkanie z żoną. To przerażające, że bohater zostaje pogrzebany żywcem i budzi się w podziemnej skrzyni, podczas gdy jego porywacz spędza relaksujące wakacje z rodziną, która nie jest mądrzejsza o jego poczynaniach.


1 Rzecz

1982

Kurt Russel pod koniec The Thing

Być może najbardziej wpływowe dzieło geniusza horroru Johna Carpentera, Rzecz nie był szczególnie popularny, kiedy został wydany, ale od tego czasu przekształcił się w prawdziwy element gatunku. Akcja rozgrywa się w odizolowanym ośrodku badawczym na Antarktydzie, a załoga znajduje się w opłakanym położeniu, gdy zostaje zinfiltrowana przez zmieniającą kształt istotę z kosmosu. Jeden po drugim badacze są wyłapywani, a na końcu zostają tylko dwie postacie.

Co sprawia, że ​​zakończenie Rzecz tak genialne jest poczucie niepokoju. W tym zamieszaniu łatwo stracić kontrolę nad tym, kto jest zarażony, a kto nie, a zarówno MacReady, jak i Blair przyznają nawet, że nadzieja na wzajemne zaufanie jest daremna. W tak niewielu słowach, Rzecz szokuje widzów swoją dwuznacznością i napięciem, dostarczając inspiracji latami 80 horrory z jednym z najbardziej ostatecznych zakończeń.



Źródło