10 najgorszych stereotypów filmowych, ranking
![10 najgorszych stereotypów filmowych, ranking](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/avatar-2009-poster-770x470.jpg)
Każdy, kto ogląda odpowiednią ilość filmów, natknie się na stereotypy. Pewne konwencje, tropy i rytmy narracyjne były używane wielokrotnie, a gdy stały się wystarczająco powszechne, mogą stopniowo wydawać się banalne, jeśli nie zostały odpowiednio przekręcone, ulepszone lub obalone. W wielu świetnych filmach dobrze wykorzystano klisze przyszłości, naturalnie wykorzystując je w momencie, zanim zaczną sprawiać wrażenie klisz.
Oczywiście używanie tu i tam banałów nie rujnuje automatycznie filmu, a różnym ludziom będą przeszkadzać różne frazesy, więc Sporządzenie rankingu złych lub szczególnie nadużywanych będzie obarczone pewną subiektywizmem. Poniższe klisze z pewnością były jednak czasami nadużywane na tyle, że w przypadku wielu z nich nie będą już używane bez mrugnięcia okiem do publiczności lub pewnego rodzaju samoświadomego przyznania się do ich głupoty.
10 Zabójcze plany emerytalne
Znaleziono w: „Niezniszczalni 2” (2012), „Żyć i umrzeć w Los Angeles” (1985), „Droga Carlita” (1993),
To taki banał, że nawet parodiowanie go wydaje się przesadzone: notoryczny przypadek postaci, która zaledwie kilka dni dzieli od emerytury, wyraża to innej postaci, a następnie umiera, zwykle kilka minut później. Być może najgłupszy przykład, który (prawdopodobnie) nie jest parodią Niezniszczalni 2serial, w którym grupa starców tworzących tytułową drużynę jest w zasadzie niepokonana… choć to ich najmłodszy, wysławiona czerwona koszulka, w którą gra Liama Hemsworthaktóry stwierdza, że po ostatniej misji chce zacząć prowadzić spokojniejsze życie, a następnie umiera podczas tej misji.
To szokujące, że film z 2012 roku zdaje się wykorzystywać to w sposób uniironiczny, bo nawet w skądinąd znakomitym Żyć i umrzeć w Los Angeles., wydaje się to trochę głupie, chociaż ostatecznie motywuje całą misję napędzaną zemstą bohatera. Postać, która ma zamiar odejść od niebezpiecznego życia, zanim to niebezpieczne życie ją zabije, była początkowo postrzegana jako bardziej dramatyczna, ale obecnie scenarzystom prawdopodobnie będzie lepiej, jeśli po prostu zabiją taką poboczną postać, nie mając wyraźnych planów emerytalnych.
9 Zero manier podczas rozmowy telefonicznej
Znaleziono w: „Terminator” (1984), „Północ na północny zachód” (1959), „Podwójne ubezpieczenie” (1944)
Brak etykiety, jaką mają bohaterowie filmowi podczas rozmów telefonicznych, nigdy nie zabija filmu, ale trudno tego nie zauważyć, gdy już się to zauważy (przepraszam, jeśli ktoś nie był tego świadomy). W szczególności zaskakująco często zdarza się, że postacie po prostu odkładają słuchawkę po zakończeniu rozmowy, zamiast się pożegnać, prawdopodobnie dlatego, że zajmuje to tylko czas lub psuje tempo.
Można to zobaczyć w zbyt wielu różnych filmach, aby je zliczyć, począwszy od starszych thrillerów, takich jak Północ, północny zachód I Podwójne odszkodowania do filmów, które nawet przedstawiają prawdziwych ludzi, np Wszyscy ludzie prezydenta. Dobrą kompilację tego rodzaju przypadków można znaleźć tutaj, wraz ze wszystkimi zawartymi w niej klipami pokazywanie końców rozmów, które w prawdziwym życiu zostałyby uznane za niegrzeczne lub zaskakująceale wydaje się, że zdarzają się dość regularnie w krainie filmowej.
8 Kaszel = śmierć
Znaleziono w: „Kapitan Ameryka: Zimowy żołnierz” (2014), „Nocny kowboj” (1969), „Labirynt Pana” (2006)
Ten trop/klisza to wizualizacja, której można użyć jako skrótu do zademonstrowania ogromu problemów zdrowotnych, z jakimi zmaga się postać, ale jest ona nadużywana i wydaje się teraz trochę głupia. W końcu kaszel w prawdziwym życiu często może wskazywać na coś w rodzaju przeziębienia, ale zwrócenie uwagi na bohatera filmowego, kaszel jest często oznaką, że jego dni są policzone.
Jeśli postać kaszle krwią, dla niej to już koniec, ale może to obejmować także „zwykły” kaszel (według codziennych standardów). Kaszel śmierci nęka bohaterów realistycznych dramatów, takich jak Dustina Hoffmana W Północny kowboja także wpływające na postacie z filmów fantasy (matka bohatera w Labirynt Pana) i filmy o superbohaterach (gdzie dotyka to wkrótce zmarłej starszej Peggy Carter w Kapitan Ameryka: Zimowy Żołnierz).
7 Trójkąt miłosny
Znaleziono w: „Pearl Harbor” (2001), „Saga Zmierzch” (2008-2012), serialu „Igrzyska Śmierci” (2012-2015)
Oto cała prawda o trójkącie miłosnym: bardziej niż w przypadku większości innych utartych konwencji, wykonanie naprawdę ma znaczenie, ponieważ trójkąt miłosny, źle zrobiony, może pogrążyć film. Nie szukaj dalej niż coś w rodzaju niesławnego filmu wojennego Perłowy PortLub Igrzyska Śmierciz tą serią filmów nadal jest w większości dobry… ale utrudnia go wyrachowany trójkąt miłosny.
Ale czasem udaje się to zrobić dobrze, w stylu klasycznym Dni Nieba zasadniczo jest to film o trójkącie miłosnym, ale także sprawia wrażenie jednego z najlepszych filmów romantycznych wszechczasów. A potem nadchodzi rok 2024 Pretendentzy, który charakteryzował się tego rodzaju dynamiką między trzema osobami napędzającymi większą część historii filmu, i nie sprawiał wrażenia banalnego ani banalnego. Należy zachować szczególną ostrożność, włączając takie rzeczy do filmu… nie chcesz, aby Twój film był niekorzystnie porównywany z innymi Hobbit w końcu filmy.
6 Zabójcze zdjęcie rodzinne
Znaleziono w: „Pluton” (1986), „Godzilla” (2014), „Dzień Niepodległości” (1996)
Jak wspomniano wcześniej, bycie osobą, która wkrótce przejdzie na emeryturę lub osobą, która kaszle, jest oznaką prawdopodobnej zagłady, przynajmniej jeśli chodzi o filmy. Kolejną rzeczą, która wydaje się narażać ludzi na niebezpieczeństwo, jest pokazanie innej postaci zdjęcia ukochanej osoby, zwykle z uroczą anegdotą o tym, jak bardzo jest kochana, i często tuż przed wejściem w niebezpieczną sytuację.
Podobnie jak śmierć po ogłoszeniu planów emerytalnych, początkowe wykorzystanie śmiercionośnego zdjęcia rodzinnego mogło sprawić, że scena śmierci będzie bardziej emocjonalna, ale teraz zrobiono to na tyle, że nie tylko nie jest to zaskakujące, ale może mieć odwrotny skutek. Wydaje się, że w dużej mierze za uczynienie tego banałem odpowiedzialne są filmy wojenne, ale można je znaleźć także w innych gatunkach; oglądaj filmy science-fiction, takie jak te z 2014 roku godżilla i oryginał Dzień Niepodległości.
5 Fabuła zbroi
W: „Live Free or Die Hard” (2007), „Avengers: Koniec gry” (2019), większości filmów o Jamesie Bondzie
Jeśli postać jest ważna dla fabuły, może zostać obdarzona zbroją fabularną, co skutecznie chroni ich przed niebezpiecznymi sytuacjami, które w prawdziwym życiu normalnie zabiłyby większość ludzi lub unicestwiły mniej ważne postacie. Niewiele sekwencji pokazuje siłę pancerza fabularnego lepiej niż Thanos dziesiątkujący kwaterę główną Avengersów Avengers: Koniec gry, ale wszyscy wewnątrz całkowicie zniszczonego budynku przeżyją. Przed tym momentem nastąpi poważna śmierć i kolejna, która zakończy ostateczną kulminacyjną bitwę, ale ponieważ wszyscy w budynku musieli przetrwać do tej bitwy, zostali obdarowani zbroją fabularną.
To także coś, co pojawia się w Być trudnym do wykorzenienia sequeli, a to trochę szkoda, biorąc pod uwagę, że jedną z głównych zalet pierwszego filmu było to, że John McClane był całkiem zwyczajnym i bezbronnym facetem zmuszonym do zostania bohaterem akcji. Odwrotnie dzieje się w Jamesa Bonda seria; większość z przed-Daniela Craiga W filmach bohater jest wyposażony w zbroję fabularną oraz inne, bardziej dosłowne gadżety, chociaż we wpisach z udziałem Craiga Bond ostatecznie czuje się bardziej bezbronny i mniej niezniszczalny.
4 Wyjaśnienie złego planu
Znaleziono w: „Król Lew” (1994), „Człowiek z żelaza” (2008), „Kruk” (1994)
Pojęcie A złoczyńca szczegółowo wyjaśniający swój plan (zwykle) powściągliwemu lub kontuzjowanemu bohaterowi stał się dobrze znanym frazesem że rzadko zdarza się to już bez elementu parodii. Łatwo zrozumieć, dlaczego powstała taka konwencja, zwłaszcza jeśli jest jakiś zwrot w tym, kim jest złoczyńca, a przechwalanie się nie tylko wydaje się złe, ale może pomóc ustalić, w jaki sposób nowo ujawniony zły facet oszukał inne postacie, co z kolei , publiczność.
Nadmierne wyjaśnianie złego planu przekracza granicę banału, gdy daje bohaterowi wystarczająco dużo czasu na zdobycie przewagi i walkę, ostatecznie pokonując złoczyńcę. Filmy dla dzieci w pewnym sensie uchodzą na sucho (zob Król Lew ze Scarem przechwalającym się Simbą na końcu), podobnie jak filmy, w których złoczyńca ma już ugruntowaną reputację jako tchórzliwy i wulgarny (zobacz Kruk), ale obecnie jest to trochę martwy trop i nie bez powodu.
3 Strach przed skokami kotów
Znaleziono w: „Piątek 13 część 2” (1981), „Obcy” (1979), „Noc demona” (1957)
Niezależnie od tego, czy horror jest dobry, zły, czy gdzieś pomiędzy/oba naraz, istnieje spora szansa, że przynajmniej raz zobaczysz fałszywą grozę, zwłaszcza jeśli jest to rodzaj horroru, który nie boi się skoków przeraża. Udawane przerażenie zazwyczaj wyprowadza widzów/postaci z tropu, a następnie napięcie zostaje rozładowywane, często w związku z czym rzeczywisty strach może wywołać jeszcze większe skutki.
Wykonanie tego to niezła sztuka, choć ostatnio stało się to coraz trudniejsze. Aby jednak natychmiast załagodzić fałszywy strach, należy sprawić, że źródłem fałszywego alarmu będzie kot, który wyskoczy lub wyskoczy z cienia, syczy, a następnie zacznie wyglądać uroczo. Hej, to działało przez jakiś czas i jest zgodne z prawdziwym zachowaniem kota, aby coś takiego miało miejsce (zwłaszcza jeśli jest to pomarańczowy kot), ale jest to wydarzyło się w filmach o kilka razy za dużo, by nie wywołać przewrócenia oczami współczesnej publiczności.
2 Maleńka tarcza kuloodporna
W: „Na twardo” (1992), „Batman” (1989), „Szklana cebula” (2022)
Podstawą filmów akcji jest stereotyp, że ktoś zostaje postrzelony, często pozornie śmiertelnie, tylko po to, by ujawnić, że miał przy sobie mały przedmiot, który ostatecznie skończył prosto na drodze kuli. To jest dobry sposób na wywołanie tymczasowego wstrząsu emocjonalnego, polegającego na tym, że zostajesz postrzelony i pokonujesz jakąś postać, tylko po to, by chwilę później pokazać, że wszystko z nią w porządku.
Jeśli obiekt jest wcześniej dobrze ustalony lub jest rzeczywiście zwarty i może wchłonąć kulę, ta konwencja czasami może się sprawdzić i jest bardziej wiarygodna w przypadku filmów fantastycznych/podwyższonych akcji (takich jak Jacka Nicholsona Jokerowi nie udało się odpowiednio zastrzelić/zabić Bruce’a Wayne’a w latach 89-tych Ordynans). Szklana cebula może być najnowszym filmem, któremu ujdzie to na sucho, ale tylko dlatego, że zwroty akcji, subwersje, a czasami subwersje za subwersjami to najważniejsza kwestia, jeśli chodzi o Wyjęte noże dotychczas wydanych filmów.
1 Nieporozumienia/kłótnie w trzecim akcie
Znaleziono w: „Shrek” (2001), „Avatar” (2009), „Notting Hill” (2009)
Chcąc zwiększyć dramaturgię na początku ostatniego aktu filmu, wiele filmów – zwłaszcza komedii romantycznych – powraca do przerażającego nieporozumienia w trzecim akcie. Jest to coś, co prawdopodobnie widziałeś już wcześniej i prawdopodobnie masz dość – czyjeś zachowanie lub słowa są interpretowane w sposób, który wbija klin między wcześniej bliskimi sobie postaciami. Jedna postać zwykle gaśnie i będzie się dąsać przez chwilę, i tak się stanie często wyznacza moment w każdej komedii, w którym żarty znikają na kilka minut lub nawet na kilka scen.
Jeśli jest to bardziej dramat niż komedia lub jeśli nieporozumienie jest wiarygodne, można je usprawiedliwić, ale najczęściej te sprzeczki na tym etapie historii wydają się wymyślone. James cameronmiłośnik tropów/konwencji/klisz/wody, użył go nawet w najbardziej dochodowym filmie wszechczasów z 2009 roku Awatarawięc wiesz, że jest to potężne i powszechne narzędzie narracyjne, mimo że pozostaje jednym z najbardziej frustrujących i przesadzonych.