Filmy

10 różnic między amerykańską i japońską Godzillą

  • 16 czerwca, 2024
  • 8 min read
10 różnic między amerykańską i japońską Godzillą


Teraz to, co wzniosłe Godzilla Minus Jeden transmituje strumieniowo w serwisie Netflix i Godilla x Kong: Nowe imperium jest obecnie najbardziej dochodowym filmem MonsterVerse i dostępnym w domowych nagraniach wideo, czas spojrzeć wstecz na ogromną historię Wielkiego G. Jak ma godżilla franczyza trwała 70 lat? Co pozwoliło zachować energię do tego stopnia, że ​​publiczność wciąż słucha?

MOVIEWEB WIDEO DNIA

PRZEWIŃ, ABY KONTYNUOWAĆ TREŚĆ

Godzilla Minus Jeden

Godzilla Minus Jeden

Data wydania
1 grudnia 2023 r

Dyrektor
Takashi Yamazaki

Rzucać
Ryûnosuke Kamiki, Takayuki Yamada, Sakura Andou

Po pierwsze, jest to franczyza, która wie, jak dać fanom to, czego chcą. Filmy podobne do oryginału Gojira1984 rok Powrót Godzilli2016 rok Shin Godzillai debiutancki film MonsterVerse z 2014 roku – wszyscy wiedzieli, jak zwiększyć obecność potwora.

Podobnie było w przypadku szeroko oczernianego filmu z 1998 roku. A w przypadku filmów, w których Wielkie G nie jest jedyną atrakcją, jest to seria, która wie, jak zapewnić bombastyczne bijatyki. A więc to są podobieństwa… Jakie są różnice pomiędzy japońskim i zamerykanizowanym podejściem do IP?

10 Rysowanie wdechem

W japońskich filmach o Godzilli, czy to w epoce Showa, czy w erze Heisei, i później, potwór szybko wystrzeliwuje swój niebieski atomowy oddech. I nie zawsze jest to długi strumień. Wystarczy spojrzeć na krótką serię, którą wyrzuca w stronę helikoptera w latach 84 Powrót Godzilli.

Czekać na wydech

Jednak MonsterVerse robi z tego posiłek. Nie tylko jego płytki grzbietowe zapalają się jedna po drugiej, od ogona do głowy, ale także wciąga powietrze i wydycha klatkę piersiową. Jest to ładny element wizualny, który pozwala widzowi naprawdę poczuć, jak niszczycielski jest oddech atomowy.

9 Alegoryczna natura

W japońskich filmach o Godzilli, zwłaszcza w oryginale, potwór zastępuje niebezpieczeństwa związane z promieniowaniem nuklearnym. Powrót Godzilli robi prawie to samo, tyle że w kontekście zimnej wojny, która zwiększa napięcie. I żeby być uczciwym wobec amerykańskich Godzilli, nie usunęli tego elementu całkowicie.

Mamy tutaj coś do powiedzenia

W filmie z 1998 roku Wielki G (przynajmniej jego wersja) był bezpośrednim produktem testów radiacyjnych. Gdyby testy nie zostały przeprowadzone, iguana nie stałaby się dużą iguaną, tak jak w oryginalnym filmie z 1954 roku, gdyby Amerykanie nie przeprowadzili testu bomby wodorowej, zagubiony w myślach starożytny gad (o tożsamości nigdy wyraźnie nie określonej) byłby umarł wraz z resztą swego rodzaju.

Filmy Legendarne również wykorzystują promieniowanie, ale jest ono o wiele bardziej subtelne. Godzilla została stworzona przez promieniowanie, ale nie w wyniku testu… jest tak stary, że istniał, gdy powierzchnia Ziemi była napromieniowana znacznie bardziej niż obecnie.

Powiązany

Najgorszy film o Godzilli doprowadził do jednego z najbardziej niedocenianych seriali wszechczasów

Godzilla 1998 to jeden z niewielu filmów o kaiju w serii, który jest powszechnie pogardzany, ale mimo to doprowadził do powstania niedocenianego programu telewizyjnego.

8 Kto tu jest złoczyńcą?

Istnieje wiele potencjalnych dodatków do MonsterVerse (np. Destoroyah i Godzilla Jr.), ale jest oczywiste, że wersja Godzilli z 1998 roku nigdy nie będzie jednym z nich. Nawet jeśli jest niedoceniany, nadal nie jest do końca kochany i Godzilla: Ostateczne wojny udało się już znaleźć sposób na włączenie nazwy „Zilla” do oficjalnego adresu IP. I sprawiedliwie, że film nie cieszy się dużą popularnością, bo tytułowemu bohaterowi daleko do Godzilli.

Powiedziałem…Zostaw mnie w spokoju!

Kiedy rozpoczęła się era Showy, Wielki G spędził cztery i pół filmu w roli antagonisty. Pod koniec ub.r. przeszedł na stronę dobra Ghidorah, Trójgłowy Potwór i tak zostało aż do Powrót Godzilli, ale nawet wtedy był równie odmienny od ujęcia z 1998 roku. Tak czy inaczej, w filmach Toho rządził Godzilla… podczas gdy w filmie TriStar to on rządził z dala z helikopterów.

7 Wyskakujące kolce Minus One

To może być trochę oszustwo, ponieważ nie jest charakterystyczne tylko dla japońskich filmów o Godzilli. Wyjątkowe jest tylko jedno podejście do tej postaci: Godzilla Minus Jeden’S. Ale istnieje między nimi małe podobieństwo Minus jedenGodzilla i Godzilla Legendary. Mianowicie wspomniana wyżej tendencja do świecenia się płytek grzbietowych Godzilli od ogona do głowy.

Wygląda, jakby to bolało

Ale, Minus jeden podnosi ten fajny współczynnik, ponieważ każda płytka grzbietowa wyskakuje, gdy się zapala. To tak, jakby ktoś podnosił tłok detonatora dynamitu tylko po to, by w chwili wybuchu został wciśnięty z powrotem w dół. Innymi słowy, jest to tylko jeden ze sposobów Minus jeden pokazał, że są nowe rzeczy związane z Wielkim G.

6 Element ludzki

Tak jak filmy Toho Godzilla były najlepsze, gdy przedstawiały tytułowego bohatera jako alegorię, tak samo było w przypadku wykorzystania potencjału horroru. Dotyczy to również sytuacji, gdy skupiali się na postaciach. Oryginalny film radził sobie najlepiej, przynajmniej do czasu Godzilla Minus Jeden zatrzymałem się, ale było też kilka odsłon potworów kontra potwory (szczególnie Mothra kontra Godzilla), który również zrobił to fenomenalnie.

A co z Amerykanami?

MonsterVerse pokazał walkę ze starszych filmów, ale nie tyle ludzką stronę rzeczy. To mówi, Monarcha: Dziedzictwo potworów udało się tego dokonać, ale można dyskutować kosztem akcji. To najbardziej rozprasza w otwieraczu serii 2014 i Nowe Imperiumw którym postacie ludzkie istnieją po to, aby komentować to, co się dzieje i opowiadać bardzo kiepskie dowcipy.

5 Godzilla z Legendary zawsze była w pobliżu

Jak wspomniano, podejście Legendary do Wielkiego G jest starożytne. Wyprzedza nawet ludzi. Nie jest to tak skuteczne, jak narracyjne przedstawienie go jako bezpośredniego rezultatu próby nuklearnej, ale przynajmniej wskazuje, że amerykańskie kino traktuje tę postać na tyle poważnie, że pozwala sobie na pewną swobodę twórczą i czyni ją swoją.

Starego Mana Zillera

Ale chodzi o to, że potwór w środku Gojira nie jest całkiem starożytny. Został nieumyślnie spreparowany przez Amerykanów. To cud, że MonsterVerse G nie siwieje i nie je kolacji o 16:30.

4 Wyspa Potworów

W miarę postępu filmów o Godzilli z ery Showa i utraty przez niego niektórych szorstkich cech, coś zaczęło być powszechne. Konkretnie miejsce pobytu Wielkiego G: Wyspa Potworów. W końcu, jeśli Godzilla i jego kumple Rodan i Anguirus mają być na tej planecie, muszą gdzieś przespać się bez irytujących samolotów strzelających w nich rakietami.

Świetne miejsce na wakacje

Legendary’s MonsterVerse poruszył temat Monster Island w Monarcha: Dziedzictwo potworów, ale to nie to samo. W każdym razie Hollow Earth z MonsterVerse to wersja Monster Island. Tak się składa, że ​​brakuje zalesiania i otaczającego go zbiornika wodnego.

Powiązany

Czy Godzilla musi jeść, aby przeżyć i czy w menu są ludzie?

Fani Godzilli wiedzą dużo o słynnym kaiju, ale jedna rzecz pozostaje niejasna: to, co je Król Potworów.

3 Mobilność

Ociężałość to najlepsze słowo opisujące ruchy Godzilli w japońskich filmach. Jedynym prawdziwym wyjątkiem byłyby jego wczesne etapy Shin Godzilla, ale to prawie nie to samo, biorąc pod uwagę, że w tym momencie pełzał chaotycznie. Jest duży i powolny, co ma sens, biorąc pod uwagę fakt Jak duży jest.

Jest duży, jest L-szybki, jest zabawny

Jednak w filmach Legendary (z wyjątkiem filmu z 2014 roku) ma pewną prędkość. To tak, jak Zack Snyder zaktualizował nieumarłych dla swoich Świt żywych trupów Po 28 dni później pokazało, że tak, szybkie zombie nadal mogą być przerażające. Cóż, Legendary pokazało, że działająca Godzilla też może działać.

2 Monarcha

W nowszych amerykańskich filmach o Godzilli organizacja Monarch jest dominująca, jeśli nie bardziej, jako sam Godzilla. To świetny sposób, aby zachować pewne podstawy i dać ludzkim postaciom więcej swobody niż zwykle. Chociaż tak naprawdę Monarch zazwyczaj nadrabia zaległości.

Cóż, to nowość

Krótko mówiąc, w japońskich filmach nie ma masowej, ciemnej organizacji. Jest tylko japoński rząd. Zamiast przewodzić wyprawom do Pustej Ziemi (coś innego wyjątkowego w filmach Legendary), przeważnie wysyłają skazanych na zagładę pilotów odrzutowców, aby strzelali do atomowego potwora, dopóki nie zostaną zestrzeleni osiem sekund po starcie.

1 Efekty praktyczne a CGI

Mały budżet może pozwolić, ale tak wiele. A japońskie filmy o Godzilli zawsze miały małe budżety. Obejmuje to nawet Godzilla Minus Jedennawet jeśli całkiem wyraźnie wykorzystał go w absolutnej większości.

Legendarne budżety

Wszystkie Legendarne filmy G (a także film Rolanda Emmericha z 1998 r.) miały olbrzymie budżety. I jak Minus jeden ale jest też druga strona medalu – wykorzystali je w pełni. Filmy wyglądają wspaniale i nie można nie założyć, że aktor w gumowym garniturze po prostu nie latałby po Stanach, nawet w 1998 roku.


Źródło

Warto przeczytać!  „Oppenheimer” zdobywa Oscary za najlepszy film i inne najważniejsze wydarzenia 2024 r