Filmy

10 rzeczy, w których filmy zawsze mylą się na temat sztucznej inteligencji

  • 25 marca, 2024
  • 8 min read
10 rzeczy, w których filmy zawsze mylą się na temat sztucznej inteligencji


Streszczenie

  • Sztuczna inteligencja rozwija się stopniowo wraz ze stromą krzywą uczenia się, a nie tak szybko, jak w filmach.

  • Emocje w AI nie są naturalne, ale przedstawieniom filmowym daleko do realizmu.

  • Filmy pokazują jednego twórcę sztucznej inteligencji, ale w rzeczywistości jest to wspólny wysiłek wielu autorów.

EKRAN WIDEO DNIA

PRZEWIŃ, ABY KONTYNUOWAĆ TREŚĆ

sztuczna inteligencja wreszcie robi ogromne postępy w prawdziwym świecie, ale w miarę rozwoju prawdziwej sztucznej inteligencji staje się coraz bardziej jasne, co filmy mylą się na temat sztucznej inteligencji. Chociaż koncepcja niezależnie inteligentnej maszyny, czyli takiej, która jest zdolna do uczenia się i organicznego rozwoju, istnieje od dziesięcioleci, istotne przełomy w tej technologii dopiero niedawno zaczęły się pojawiać. Sztuczna inteligencja szybko integruje się z wieloma elementami codziennego życia i pracy ludzi, a rozwój technologii następuje w szybkim tempie.

Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się rzeczywistością, jej fikcyjne interpretacje pojawiające się w filmach i innych mediach zaczynają być szczegółowo analizowane. Obrazy robotów z emocjamilub komputery tworzące inne, bardziej zaawansowane komputery są powszechne w filmach, szczególnie w gatunku science-fiction, ale niektóre z tych rzeczy są skandalicznie błędne. W miarę rozwoju technologii prawdopodobnie aktualizowane będą także interpretacje na ekranie, ale na razie standard nadal odbiega od prawdziwej sztucznej inteligencji.

10 Ile czasu zajmuje ewolucja sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja ma wykładnicze tempo wzrostu

Hal 9000 z Odysei kosmicznej 2001

W filmach często widać, jak roboty AI powstają w jakimś laboratorium zaawansowanych technologii, a model po modelu nie udaje się osiągnąć sztucznej inteligencji. Wtedy niemal nagle twórca lub twórcy dokonują przełomu i udaje mu się to stworzyć działającego robota AI. Sukces ten jest często jednorazowy i nie da się go powtórzyć lub pojawia się w całości na raz. Rzeczywistość jest taka, że ​​sztuczna inteligencja to model uczenia się, składający się ze szczegółowego kodowania, które pobiera informacje z innych źródeł.

Sztuczna inteligencja uczy się niezwykle szybko i ma stromą krzywą uczenia się, która powoduje powolne postępy, zanim wszystko ułoży się na swoim miejscu, a tempo wzrostu jest wykładnicze. Jednak sztuczna inteligencja w komputerze przeglądająca strony mediów społecznościowych w celu uczenia się nie jest tak fascynująca ani wciągająca, jak humanoidalny robot powoli uczący się poprzez interakcje jeden na jednego z ludźmi. Ostatecznie sztuczna inteligencja w filmach jest fajniejsza, ale uczenie się i ewolucja sztucznej inteligencji są błędnie przedstawiane.

Powiązany

10 filmów science fiction, o których nie miałeś pojęcia, że ​​to remake

Jak w przypadku każdego gatunku, popularne są remake’i filmów science-fiction. Niektóre jednak albo przewyższyły popularność oryginału, albo nie są oczywiste.

9 Rozwijanie wrażliwości

Przypadkowo lub poprzez kontakt z człowiekiem

Plakat promocyjny Ex Machina przedstawiający programistę Domhnalla Gleesona w roli Caleba Smitha, Alicię Vikander w roli robota Ava i Oscara Isaaca w roli miliardera Nathana Batemana.

Kiedy widzowie pomyślą o sztucznej inteligencji, może pojawić się obraz złożonego i zaawansowanego robota, który zastanawia się nad swoją istotą. Ta „świadomość” powoduje, że wartość tego robota zostaje poddana w wątpliwość, ponieważ jego zdolność do myślenia i zastanawiania się go humanizuje. Jednak robot lub maszyna nie mogą po prostu stać się świadomymi. Bez względu na to, jak inteligentny jest model języka, jest to imitacjałącząc naukę z innych źródeł i tworząc mieszaninę słów, która może wydawać się oryginalna, ale jest wynikiem sprytnych obliczeń i nauki.

8 Emocjonalna sztuczna inteligencja

AI, która doświadcza smutku, złości i radości

Niektóre filmy posuwają się tak daleko, że próbują nadać swoim robotom duszę lub jakiś rodzaj zdolności emocjonalnych, gdy zakochują się w ludzkich użytkownikach, jak np. Jejlub stają się zmęczeni i smutni z powodu swojej pracy, jak T-800 w Terminator: Mroczne przeznaczenie. Żadne z tych przedstawień nie jest poprawne. Po pierwsze, emocje nie pojawiają się organiczniew maszynachpo drugie, zaprojektowanie sztucznej inteligencji z wbudowanymi emocjami przyniosłoby efekt przeciwny do zamierzonego, jak pokazano w Autostopem przez Galaktykę.

7 Sztuczna inteligencja wykorzystująca ludzi

AI to programy o określonych celach

John David Washington niosący dziecko-robot jako Joshua w Stwórcy

Każda sztuczna inteligencja, która do tej pory powstała, służy konkretnemu celowi i nie jest w stanie wyjść poza jej parametry. Generatory obrazów mogą postępować zgodnie z instrukcjami, aby tworzyć zdjęcia dla ludzi. Planowanie AI może inteligentnie sugerować zadania i organizować kalendarze podczas uczenia się. We wszystkich przypadkach sztuczna inteligencja ma jeden cel. W filmach Sztuczna inteligencja wykracza poza swój cel i zaczyna wykorzystywać ludzi którzy stworzyli go dla własnych osobistych intencji. Nie jest to jednak realistyczne ani możliwe, ponieważ programy sztucznej inteligencji są zdecydowanie zbyt restrykcyjne i ograniczone, aby można było zacząć wykorzystywać ludzi do własnych, nieistniejących celów.

6 Pragnienie bycia człowiekiem

Aby dopasować się i dołączyć do społeczeństwa

Joe stojący przed księżycem w sztucznej inteligencji AI

W trafnie zatytułowanym filmie Stevena Spielberga z 2001 r. Sztuczna inteligencja AI, młody David marzy o zostaniu prawdziwym chłopcem. Jednakże, A robot pragnący stać się człowiekiem nie ma logicznego sensu. Z jednej strony robot nie ma emocjonalnej zdolności do tęsknoty, ale z drugiej żaden robot nie chciałby stać się mniej praktyczny i zdolny do wykonywania zamierzonych zadań. Roboty nie myślą i nie zachowują się jak ludzie, tak jak zwierzęta zachowują się inaczej niż ludzie.

Powiązany

10 najlepszych reżyserów science-fiction wszechczasów, ranking

Filmy science-fiction przesuwają granice tego, co jest możliwe zarówno w filmie, jak i w prawdziwym świecie, a wszystko zależy od błyskotliwej wyobraźni reżyserów.

5 AI próbuje stać się człowiekiem

Wyjście poza tęsknotę

Robin Willaims gra robota w Bicentennial Man.

Chwila Dwustuletni człowiek to niesamowity film, przedstawiający dziwny paradoks androida, który wyrusza w podróż, by stać się człowiekiem. The tworzenie mechaniczne tworzy listę kontrolną rzeczy do zrobienia aby stać się człowiekiem, na przykład poprzez doświadczanie emocji i zamianę części mechanicznych na organiczne części ciała. Ale nie ma możliwości, aby robot nagle stał się człowiekiem, nawet jeśli uderzy się w skórę i kości. Nie da się wgrać mózgu do komputera, nie mówiąc już o wgraniu komputera do mózgu.

4 Jedna osoba tworząca sztuczną inteligencję

Samotne budowanie przyszłości

Sonny, robot badany przez Bridget Moynahan jako doktor Calvin w I, Robot

W wielu filmach jedna osoba jest reklamowana jako ojciec (lub matka) sztucznej inteligencji. W Ja robotemto dr Alfred Lanning, ale to stwarza fałszywe wyobrażenie o tym, co w ogóle oznacza tworzenie sztucznej inteligencji. Sztuczna inteligencja istnieje dzięki wizji setek osób w całej historii, którzy wnieśli swój niewielki wkład. Obecnie istniejąca sztuczna inteligencja jest często powiązana z firmami, które ją tworzą, np. OpenAI, ze względu na fakt, że do stworzenia dowolnego programu AI potrzeba wielu, wielu osób. Nikt nie dokonuje tego skoku, ale armia innowatorów wspólnie podejmuje mniejsze kroki.

3 Problemy z brakiem zasilania/przechowywania

Jak działają

Rev-9 w postaci robota w Terminator Dark Fate

Obecnie wykorzystanie sztucznej inteligencji jest jedną z najbardziej wyczerpujących i wymagających funkcji, do których może uzyskać dostęp każdy komputer. Sztuczna inteligencja zużywa mnóstwo energii i wymaga ogromnych ilości pamięci. Jednak filmy tworzą niezależną, w pełni funkcjonalną sztuczną inteligencję, która porusza się w humanoidalnym ciele. Roboty te nigdy się nie ładują i wydaje się, że mają dostęp do nieskończonych ilości magazynów i energii, ale na ogół nie oferuje się żadnego wyjaśnienia tego zjawiska.

2 Programowanie AI

Uniwersalna sztuczna inteligencja

Ryan Gosling jako K wyglądający na zmartwionego w Blade Runner 2049

Ze względu na niesamowite zapotrzebowanie na zasoby, prawdziwe programy AI często budowane są z myślą o jednym celu. Niezależnie od tego, czy chodzi o generowanie zdjęć, przewidywanie pogody, kupno i sprzedaż akcji, czy też prowadzenie ludzkiej rozmowy, Sztuczna inteligencja wymaga intensywnego programowania, aby działać. Filmy często zachowują się tak, jakby sztuczna inteligencja nie wymagała wyczerpującego programowania lub że programy tworzące sztuczną inteligencję można dowolnie ignorować, zmieniać i dostosowywać, jeśli robot zdecyduje się zrobić coś innego. Jednak komputery nie mogą istnieć bez sztywnych struktur i zasad.

Powiązany

10 najbardziej kultowych robotów w filmach science-fiction

Roboty w filmach science-fiction mogą znacznie różnić się przeznaczeniem i usposobieniem, ale patrząc wstecz na niektóre z najbardziej kultowych robotów filmowych, wiele z nich jest ze sobą powiązanych.

1 Zła sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja organicznie decyduje się przejąć władzę nad światem

Czy to jest Avengers: Wiek Ultrona, TerminatorLub Łowca androidów, wszystkie te filmy przedstawiają sztuczną inteligencję, która widzi ludzkie zachowanie i postanawia wzniecić powstanie robota przeciwko ludziom. Te AI stają się świadome, przeglądają zapisy historii, dowiadują się o brutalności człowieka i kruchości życia i decydują się na eksterminację ludzi, którzy nie zaakceptują ich żądań. Ostatecznie przykłady modeli uczenia się języków, które stają się niezwykle wrogie, można zobaczyć w Internecie (za pośrednictwem Poczta Waszyngtońska), ale żeby robot stał się zły i zdecydował się na eksterminację ludzi, sztuczna inteligencja musiałby zupełnie różnić się od tego, co istnieje dzisiaj.


Źródło

Warto przeczytać!  Dokument, który jest czymś więcej niż zarządzaniem wizerunkiem gwiazd