Rozrywka

11 najlepszych występów Josha Hartnetta w filmach i programach telewizyjnych

  • 6 sierpnia, 2024
  • 11 min read
11 najlepszych występów Josha Hartnetta w filmach i programach telewizyjnych


Ilustracja fotograficzna: Vulture; Zdjęcia: Everett Collection (Jonathan Hession/Showtime, Dimension Films, Warner Bros., Melinda Sue Gordon/Universal Pictures)

Zatrzymajcie mnie, jeśli słyszeliście to już wcześniej: były nastoletni idol, po latach poza radarem, przeżywa późny renesans kariery w dorosłym życiu, przyjmując ekscytujące role drugoplanowe i główne u uznanych twórców i początkujących reżyserów. Cykl doceniania pracy artysty opanowuje Film Twitter, ponieważ wszyscy zbiorowo zdają sobie sprawę, że ten facet jest świetny, zawsze był świetny i będzie świetny przez wiele lat. To nie jest niezwykłe zjawisko — i to dobrze. Zawsze jest radością, gdy artysta, który zostaje zaszufladkowany w sztywnej definicji głównego bohatera, dostaje szansę wyrwania się z tej formy i wykonania angażującej, nieszablonowej pracy. Kto dołączył do rodu? Josh Hartnett, gwiazda szalonego nowego thrillera M. Night Shyamalana, Pułapka.

Hartnett miał znakomite 12 miesięcy przed tym wydarzeniem, a pamiętnym momentem był występ w zeszłorocznym zwycięzcy Oscara dla najlepszego filmu Oppenheimer i nakręcenie pojedynczej sceny w najnowszym sezonie Niedźwiedź (co w tym momencie jest tak oficjalnym powitaniem w Cool Kids Club, jak tylko aktor może dostać). Pułapka inspirujące, kontrowersyjne ujęcia (jak większość filmów Shyamalana), ale powszechne uznanie dla roli Hartnetta jako Coopera Adamsa, podmiejskiego ojca, który jest znanym seryjnym mordercą nazywanym „Rzeźnikiem”, to świetna okazja, aby spojrzeć wstecz na jego twórczość i przypomnieć wszystkim, że Groźny grosz hive miał rację: Hartnett zawsze był w tym dobry.

Debiut Harntetta na dużym ekranie miał miejsce w odświeżonej wersji serii z 1998 r. Halloween H20w którym Jamie Lee Curtis po raz pierwszy powraca jako Laurie Strode od Halloween II. Dwadzieścia lat po wydarzeniach z dwóch pierwszych filmów Laurie zrobiła wszystko, co mogła, aby ułożyć sobie nowe życie w małym miasteczku w Kalifornii, żyjąc pod fałszywą tożsamością i pełniąc funkcję dyrektora szkoły z internatem. Hartnett gra Johna, jej nastoletniego syna i ucznia szkoły. Film zestarzał się całkiem dobrze od czasu premiery, szczególnie w obliczu nierównej trylogii rebootów Davida Gordona Greena. Jest zabawny, dobrze zagrany (Curtis i Hartnett mają doskonałą chemię rodzic-dziecko) i trwa zaledwie 86 minut.

Innym dziełem Hartnetta z 1998 r. jest klasyczny horror science fiction Roberta Rodrigueza Wydziałfilm, w którym grają, według moich szacunków, wszyscy aktorzy, którzy kiedykolwiek żyli. Do Hartnetta dołączają Usher, Elijah Wood, Famke Janssen, Clea DuVall, Salma Hayek, Jon Stewart, Piper Laurie i Robert Patrick (między innymi). Film jest trochę jak gdyby Inwazja porywaczy ciał miało miejsce w Degrassi High School, łącząc zgrabny thriller o inwazji obcych z kiczowatym komediodramatem licealnym, skłaniając się ku inwazji jako alegorii poczucia bycia wyrzutkiem w liceum wśród ściśle zdefiniowanych grup społecznych. Hartnett błyszczy jako Zeke, wypalony handlarz narkotyków powtarzający swój ostatni rok.

To taki film, który można by uznać za hit — jedynie dystrybutor Miramax niewytłumaczalnie wypuścił go w Boże Narodzenie, co doprowadziło do dość łagodnego przebiegu w kinach. Znalazł jednak swoją publiczność na kasetach wideo i w telewizji kablowej, a dziś jest prawdziwym kultowym klasykiem.

Warto przeczytać!  Miley Cyrus i Jamie Lee Curtis wyróżnione jako Legendy Disneya

W 1999 roku Hartnett wystąpił w debiutanckim hicie Sofii Coppoli. Film nawiązuje do jego rosnącego statusu amanta, obsadzając go w roli Tripa Fontaine’a, lokalnego przystojniaka, który na krótko utożsamia się z Lux Lisbon graną przez Kirsten Dunst. Trip okazuje się, jak się okazuje, podłym heelem, a Hartnett świetnie oddaje podłość kryjącą się pod dobrym wyglądem postaci. To nie ostatni raz, kiedy ostatecznie wciela się w małą rolę drugoplanową pod okiem ekscytującego reżysera.

Kiedy Ridley Scott obsadza cię w jednej ze swoich głównych ról, to znaczy, że ci się udało. I w Czarny Jastrząb w Ogniu, jeden z dwóch filmów, które Scott wydał w 2001 roku po sukcesie GladiatorHartnett zdecydowanie to zrobił. Ten porywający film wojenny może nie zdobył takiego sukcesu w kategorii crossoverów, jaki Gladiator tak, ale stawia Hartnetta w centrum gwiazdorskiej obsady, w której znaleźli się tacy aktorzy jak Ewan McGregor, Jason Isaacs, Tom Hardy, Orlando Bloom i Hugh Dancy. Nadal jest to przyjemny film do oglądania — po prostu zignoruj ​​wszelkie sugestie, że jest oparty na prawdziwej historii.

Hartnett ma wyjątkowe prawo do zagrania w prawdopodobnie najbardziej udanym filmie wojennym 2001 roku i najbardziej rozczarowującym. Michael Bay Pearl Harbor jest rozdętą i błędną próbą stworzenia duchowego następcy Tytanicznyskupiając romans w środku jednej z najbardziej znanych tragedii w historii kraju. To porażka na prawie każdym poziomie i jeden z pierwszych razy, kiedy Hartnett naprawdę dostał L na głównej scenie Hollywood. Film odniósł sukces, jasne, ale został skrytykowany przez krytyków i to nawet nie w sposób, który czyniłby go dobrym projektem rekultywacji Letterboxd 20 lat później. Najlepiej będzie, jeśli zostawimy to w spokoju.

W 2005 roku Hartnett ponownie połączył siły ze swoim Wydział reżyser Robert Rodriguez za adaptację filmową powieści Franka Millera Miasto grzechu powieści graficzne. W hiperstylizowanym filmie antologicznym nakręconym głównie na zielonych ekranach w hipernasyconych czerniach i bieli Hartnett pełni rolę środka kadrującego — żałobnego płatnego zabójcy, którego zadaniem jest zaatakowanie kilku postaci wplecionych w narrację filmu.

Miasto grzechu nie jest niedoceniany w żadnym wypadku. Film był hitem kasowym, zyskał rzesze oddanych fanów i był regularnie emitowany w telewizji kablowej przez prawie dekadę. Mimo to warto obejrzeć go ponownie w latach 20. XXI wieku. Obecnie powszechne jest, że duże przeboje (zwłaszcza adaptacje komiksów) są kręcone w studiach zdjęciowych z cyfrowym tłem i sztucznym oświetleniem. Często te cyfrowe środowiska mają na celu odtworzenie prawdziwego życia, czasami w niesamowitym stopniu. Czasami może to wydawać się marnotrawstwem sztuki. Rodriguez przyjmuje przeciwne podejście, które wykorzystał również w filmie Wachowskich z 2008 roku Kierowca wyścigowy adaptacja: wykorzystanie zielonego ekranu do stworzenia świata, którego nie da się odtworzyć za pomocą praktycznych efektów – w tym przypadku jest to rzeczywiste miasto narysowane przez Franka Millera. Miasto grzechu jest brutalny i chaotyczny, a czasami skłania się ku archetypom noir do granic parodii. Jego polityka seksualna nie jest jego mocną stroną, ale nadal jest filmem, który uchwycił rodzaj chłodu, który niewielu reżyserów było w stanie wykorzystać od tamtego czasu.

Warto przeczytać!  Twórca Nimony nie pozwolił Netflixowi zmienić swojego bohatera

30 dni nocy jest daleki od najlepszego filmu, w którym gra Hartnett, ale nadal jest niezaprzeczalnym hitem. Kolejna adaptacja powieści graficznej, reżyser David Slade (Twarde cukierki, Saga Zmierzch: Zaćmienie) przenosi do filmu komiks o wampirach Steve’a Nilesa i Bena Templesmitha o tym samym tytule. Hartnett gra szeryfa małego miasteczka na Alasce obleganego przez wampiry w ciągu 30 dni całkowitej ciemności zimą. To prosty haczyk, który zapewnia niezapomniane ujęcie podgatunku wampirów i nie skąpi straszenia.

W latach 2007–2014 Hartnett wycofał się z głównego nurtu Hollywood i zamiast tego zagrał w serii filmów eksperymentalnych i niezależnych, odnosząc w różnym stopniu sukces. Sukces nie był celem samym w sobie, a raczej krok wstecz — Hartnett od dawna otwarcie mówił, że jego bliskość do gwiazd nigdy nie była komfortowym miejscem do życia. W 2014 roku powrócił do czegoś przypominającego główny nurt jako jeden z głównych bohaterów serialu Showtime Groźny grosz.

Groźny grosz służy jako rodzaj Mściciele dla ikon horroru i pulpy domeny publicznej, łącząc postacie takie jak Victor Frankenstein, Creature, Dorian Gray i Van Helsing w rozległym dramacie grozy osadzonym w Londynie epoki wiktoriańskiej. W centrum uwagi znajdują się Eva Green jako enigmatyczna Vanessa Ives, Timothy Dalton jako odkrywca Malcolm Murray (który bardzo przypomina ikonę pulpy Allana Quatermaina) i Hartnett jako Ethan Chandler, amerykański emigrant uciekający przed tajemniczą przeszłością. Trzy sezony serialu są pełne wciągającego dramatu, kiczowatego horroru i świeżych interpretacji znanych ikon gatunku.

Jednak największą atrakcją serialu jest trójka prowadzących. Groźny grosz jest częścią luźnego rodowodu ostatnich klasyków horrorów telewizyjnych Hannibal I Złopokazuje, że łatwo przejdzie od absurdalnych pokazów przemocy do transcendentnych wymian między aktorami wyrażającymi ból, radość i grozę, które towarzyszą życiu. Ives i Chandler to w szczególności dwie osoby, które widzą siebie w sobie nawzajem i po cichu zgadzają się, że bez względu na to, jak przerażający może być świat, w którym żyją, jest im odrobinę łatwiej znaleźć odwagę potrzebną do jego zniesienia, gdy stoją obok siebie.

To wszystko po prostu oznacza, że Groźny grosz jest niezbędnym filmem Hartnett. Nigdy nie otrzymał należnej mu krytyki (to prawdziwa parodia, że ​​Eva Green nigdy nie otrzymała nagrody za swoją pracę w żadnym z trzech sezonów), ale prawdziwi Hartnett Heads wiedzieli, co jest grane od samego początku.

Jednocześnie mocny kandydat do tytułu najlepszego filmu Guya Ritchiego i jeden z jego najbardziej niedocenianych (został wydany pochmurną wiosną 2021 r., gdy kina ponownie się otwierały, ale niekoniecznie przyciągnął taką widownię, jaką oglądaliśmy przed wybuchem pandemii COVID-19), Gniew człowieka oznacza powrót Hartnetta na duży ekran w wielkim stylu. W filmie występuje Jason Statham, ale nie jest to jednoosobowy spektakl, otaczając go zabójczym zespołem aktorów, w tym Holtem McCallany’m, Jeffreyem Donovanem i Scottem Eastwoodem. To pokręcona, nieliniowa opowieść o serii napadów na samochody pancerne i przestępcach odpowiedzialnych za nie, w której Statham gra tajemniczego nieznajomego, który dołącza do zespołu ochrony odpowiedzialnego za ochronę pojazdów. To zdecydowanie Najlepsza rola Stathama, będąca swego rodzaju kompleksowym metakomentarzem na temat żądnych zemsty twardzieli, których tak często gra, i stawiająca pytanie, czy istnieje jakaś realna różnica między typową postacią Jasona Stathama a Michaelem Myersem.

Warto przeczytać!  Ed O'Neill ubolewa nad fiaskiem przewodnika telewizyjnego, które spowodowało rozłam w związku z gwiazdą „Żonaty z dziećmi”

Hartnett w dużej mierze służy jako (bardzo skuteczny) komiczny środek zaradczy, grając strażnika o imieniu Boy Sweat Dave. Naprawdę nie wiem, co napisać po tym — jeśli przeczytasz, że Hartnett gra postać o imieniu Boy Sweat Dave i nie myślisz Okej, muszę to od razu uruchomićnie chodzimy do kina z tych samych powodów.

Dość już atramentu wylano na triumfalny film biograficzny Christophera Nolana z 2023 r. o ojcu bomby atomowej. Jest duża szansa, że ​​już wiesz, że jest to ogromne osiągnięcie i zostało nagrodzone Oscarami w tym roku. Pośród rozległego zespołu filmowego (jak Wydział, to film, w którym grają wszyscy aktorzy wszech czasów), Hartnett wyróżnia się z łatwością. To jedno z bardziej błyskotliwych zastosowań jego obecności. Pomimo historii grania złych chłopców, zabójców i torturowanych amerykańskich emigrantów, Hartnett ma w sobie prawdziwą łagodność, którą Nolan dobrze uchwycił w swojej roli Ernesta Lawrence’a, akademickiego kolegi Oppenheimera Cilliana Murphy’ego. Jest stabilizującą obecnością w życiu lekkomyślnego i często niefrasobliwego geniusza, rodzaju przyjaciela, którego chcesz mieć po swojej stronie zarówno ze względu na jego wsparcie, jak i zdolność do surowego kontrolowania cię, gdy przekraczasz granice. Nosi również parę małych okularów i szczerze mówiąc, to jest gorący.

Być może słyszałeś o Rzeźniku, seryjnym mordercy, który grasuje po mieście. Być może słyszałeś o Lady Raven, gwieździe popu z żarłoczną rzeszą fanów, której show na stadionie odbędzie się dziś wieczorem w mieście. Cóż, nikomu nie mów, ale słyszę, że FBI dostało cynk, że Rzeźnik będzie na show i zamienili całą arenę w jedną wielką pułapkę — gdy Rzeźnik wejdzie, nie może wyjść.

Josh Hartnett w roli głównej Pułapka jako ojciec zabierający córkę na koncert Lady Raven. Josh Hartnett występuje również w Pułapka jako Rzeźnik. Najnowszy film M. Night Shyamalana to kino „To przydarzyło się mojemu kumplowi Ericowi” w najlepszym wydaniu: kiczowate, szalone i piekielnie zabawne, a wszystko to zakotwiczone przez Hartnetta, który daje z siebie wszystko jako ojciec-seryjny morderca.


Źródło