1100 lotów odwołanych w USA z powodu awarii Microsoftu zakłócającej działalność
Pasażerowie linii lotniczych w Stanach Zjednoczonych musieli zmierzyć się z opóźnieniami, a niektóre linie lotnicze wstrzymały loty, ponieważ komputery oparte na sprzęcie firmy Microsoft przestały działać po awarii, do której doszło w piątek na całym świecie.
Wiele lotnisk w Stanach Zjednoczonych doświadczyło nieoczekiwanych zakłóceń – w piątkowy poranek (czasu lokalnego) odwołano ponad 1100 lotów, a ponad 1700 lotów opóźniło się w stosunku do harmonogramu po tym, jak doszło do zakłóceń w działaniu niektórych usług w chmurze firmy Microsoft.
Utrudnienia te utrudniły życie osobom podróżującym na lotniska w całych Stanach Zjednoczonych. Wielu z nich wyrażało frustrację z powodu nieoczekiwanych opóźnień i odwołań lotów.
„Nikt tutaj nic nie wie, agenci przy bramce powiedzieli, że wszyscy wiemy tyle samo, co oni” – powiedział pasażer United Airlines agencji ANI, mówiąc, że jego lot z Milwaukee do Waszyngtonu został opóźniony o kilka godzin najpierw przy bramce, a potem o kilka godzin na płycie lotniska.
Inny pasażer, Mack, powiedział: „Jadę do domu… Nie wiedziałem, że nie ma internetu. To globalna awaria”.
Pasażer o imieniu Giane powiedział: „Nie słyszałem nic od linii lotniczych, którymi podróżuję. Po prostu zobaczyłem, że na moim telefonie wyskoczyła wiadomość… Jestem zmęczony, chcę wrócić do domu”.
CrowdStrike — amerykańska firma technologiczna zajmująca się cyberbezpieczeństwem, która zapewnia ochronę obciążeń w chmurze, wywiad dotyczący zagrożeń i usługi reagowania na cyberataki — stwierdziła, że awaria, która wywołała chaos u wielu osób, nie była „cyberatakiem”. Zamiast tego wystąpił problem z oprogramowaniem i wdrożono poprawkę.
Jak poinformowała Federalna Administracja Lotnictwa (FAA), kilku amerykańskich przewoźników, w tym American Airlines, United Airlines i Delta Air Lines, w piątek rano wstrzymało wszystkie swoje loty z powodu problemów z komunikacją.
FAA nakazała kontrolerom ruchu lotniczego, aby poinformowali pilotów w powietrzu, że linie lotnicze mają obecnie problemy z komunikacją. Według strony internetowej FlightAware, śledzącej loty, odwołano ponad 1100 lotów i opóźniono ponad 1700 lotów o godzinie 8:05 czasu wschodniego.
„Awaria oprogramowania innej firmy ma wpływ na systemy komputerowe na całym świecie, w tym w United” – poinformowały linie lotnicze United Airlines w oświadczeniu w piątkowy poranek. „Podczas gdy pracujemy nad przywróceniem tych systemów, wszystkie samoloty są przetrzymywane na lotniskach odlotów. Loty, które już są w powietrzu, są kontynuowane do miejsc docelowych”.
„Jesteśmy świadomi problemu technicznego z CrowdStrike, który dotyczy wielu przewoźników. American współpracuje z CrowdStrike, aby rozwiązać problem tak szybko, jak to możliwe i przeprosić naszych klientów za niedogodności” – powiedział American Airlines w oświadczeniu.
Awaria dotknęła również wiele branż, od banków po firmy medialne.
„Badamy problem wpływający na możliwość dostępu użytkowników do różnych aplikacji i usług Microsoft 365” — poinformowała firma Microsoft w oświadczeniu opublikowanym w mediach społecznościowych w piątkowy poranek.
Po tym, jak w piątek wiele firm na całym świecie zgłosiło przerwy w działaniu systemów informatycznych, w tym pojawienie się „niebieskiego ekranu śmierci systemu Windows”, CrowdStrike, firma zajmująca się bezpieczeństwem, mająca związek z aktualizacją oprogramowania, która spowodowała przerwę, poinformowała wcześniej tego samego dnia, że problem został odizolowany, a rozwiązanie zostało wdrożone.
George Kurtz, prezes i dyrektor generalny CrowdStrike, powiedział, że firma zajmująca się cyberbezpieczeństwem współpracuje z klientami nad problemami, z którymi się borykają, zapewniając jednocześnie, że problem „nie jest incydentem bezpieczeństwa ani cyberatakiem”.
Dyrektor generalny firmy Microsoft, Satya Nadella, również zareagował na awarię i powiedział, że Microsoft ściśle współpracuje z firmą CrowdStrike, aby zapewnić klientom wsparcie techniczne i wskazówki.
„Wczoraj CrowdStrike wydało aktualizację, która zaczęła mieć wpływ na systemy IT na całym świecie. Jesteśmy świadomi tego problemu i ściśle współpracujemy z CrowdStrike i całą branżą, aby zapewnić klientom wskazówki techniczne i wsparcie, aby bezpiecznie przywrócić ich systemy do działania” — napisał Nadella na X.
W piątek awaria dotknęła firmy z różnych sektorów, od linii lotniczych, banków, sieci spożywczych i domów maklerskich, po organizacje informacyjne i sieci kolejowe. Branża turystyczna została poważnie dotknięta, powodując znaczne opóźnienia lotów na całym świecie.
(Poza nagłówkiem, artykuł ten nie był edytowany przez zespół NDTV i został opublikowany za pośrednictwem kanału syndykowanego.)
Polecany film dnia