3 atrakcje Kostaryki i 1 pułapka turystyczna, którą pominąłbym

• 9 czerwca, 2024

Jednym z naszych głównych celów w Kostaryce była wizyta w La Fortuna, aby zobaczyć wulkan Arenal. Tam zwiedzaliśmy wiszące mosty, odbyliśmy nocną wycieczkę, aby zobaczyć leniwce i spłynęliśmy rzeką Rio Celeste.
Sergio Ortiza

• Mój partner i ja spędziliśmy w tym roku prawie dwa tygodnie w Kostaryce na nasze urodziny.
  • Próbowaliśmy zobaczyć najważniejsze atrakcje kraju, odwiedzając Arenal, Monteverde i Paquera.
  • Oto 3 zajęcia, które w mgnieniu oka wykonałbym ponownie, i 1 pułapka turystyczna, którą pominąłbym, gdybyśmy odwiedzili ją ponownie.

Mój partner i ja postanowiliśmy zaszaleć na wakacjach w Kostaryce, aby w tym roku obchodzić ważne urodziny. Spędziliśmy 12 nocy podróżując po zachodniej części kraju, starając się chłonąć jak najwięcej atrakcji tego kraju Ameryki Środkowej.

Kostaryka szczyci się 5% światowej różnorodności biologicznej, białymi piaszczystymi plażami i bujnymi dżunglami do odkrycia – to ogromna atrakcja dla nas, miłośników zwierząt. Znajduje się tu także mała Błękitna Strefa na półwyspie Nicoya, gdzie podobno mieszkańcy regionu żyją dłużej i zdrowiej niż przeciętnie.

Na koniec spędziliśmy czas w stolicy Kostaryki, San Jose, wulkanicznych gorących źródłach La Fortuna w Arenal, lesie mglistym Monteverde w Santa Elena oraz plażach Paquera i Montezuma w regionie Nicoya, aby posmakować nadmorskiej życie. Chociaż były momenty, kiedy czuliśmy, że nasze doświadczenie było nieco zbyt dopracowane i efektowne, podróż jako całość była pełna niesamowitych spotkań z dziką przyrodą i oszałamiającymi widokami, których nie widziałem nigdzie indziej na świecie.

Gdybym mógł, wskoczyłbym jutro do samolotu i wrócił, ale są pewne rzeczy, które pominąłbym w drodze powrotnej.

Rafting Rio Celeste w Arenal

Naszym pierwszym głównym przystankiem była La Fortuna, w cieniu wulkanu Arenal – jednego z aktywnych wulkanów Kostaryki. Chociaż w tym obszarze znajduje się wiele wycieczek po mostach wiszących i nocnych spacerów, w których można obserwować dzikie zwierzęta, takie jak leniwce i szklane żaby, spływ rzeką Rio Celeste pozwoliło nam zobaczyć dżunglę z innej perspektywy.

Warto przeczytać!  Przewodnik turystyczny po Kolumbii: wszystko, co warto wiedzieć przed wyjazdem

Podróżowaliśmy pod koniec maja, czyli na początku pory deszczowej w Kostaryce, więc napotkaliśmy mniej turystów niż zwykle podczas naszej podróży. Opłaciło się to szczególnie dobrze w przypadku naszego raftingu, podczas którego oprócz naszego przewodnika byliśmy jedynymi dwiema osobami na wycieczce.

Przez około dwie godziny i po 75 dolarów za sztukę żeglowaliśmy po bystrzach klasy II i III – o średnim stopniu trudności, z białymi czapami dochodzącymi do trzech stóp i pewnymi przeszkodami na drodze – na Rio Celeste, robiąc krótkie przerwy, aby popływać w pięknej, czystej wodzie. Nakręciliśmy także dronem ciekawe małpy wyjece, które obserwowały nas z brzegu.

Mój partner nagrał z drona materiał filmowy z naszego spływu rzeką Rio Celeste w Kostaryce.
Sergio Ortiza

Nasz przewodnik wskazał lokalne ptaki i ryby, pomagając nam zatrzymać tratwę, gdy były już zabytki, na których chcieliśmy się zatrzymać. Kiedy już skończyliśmy na wodzie, delektowaliśmy się świeżymi owocami i gorącym lunchem składającym się z empanad, który był wliczony w cenę wycieczki.

Wędrówka po wodospadach El Tigre w Monteverde

Wędrówki po mglistym lesie Monteverde szybko znalazły się na szczycie naszej listy rzeczy do zrobienia, gdy zbieraliśmy informacje na temat naszej podróży. Gdybym mógł przedłużyć nasz pobyt dłużej, jest to jedna rzecz, której chciałbym robić więcej, głównie po to, aby zobaczyć więcej niesamowitej dzikiej przyrody w prowincji Puntarenas.

Warto przeczytać!  Opublikowano nowe wytyczne Active Design

Wysoko w górach, około 30 minut od artystycznego miasteczka Santa Elena, wybraliśmy się na wycieczkę z przewodnikiem, aby zobaczyć wodospady El Tigre. 8-kilometrowa wędrówka prowadzi przez wilgotną dżunglę przez kilka wiszących mostów i oferuje wspaniałe widoki na prawie tuzin wodospadów, ale największą atrakcją były zwierzęta.

Widzieliśmy ogromne motyle, wiele gatunków kolibrów i żab, a tukan, motomoty, stosunkowo duży wąż i przebłyski małp w gałęziach powyżej.

El Tigre zaoferowało nam jedne z najlepszych pieszych wędrówek, jakich doświadczyliśmy w Kostaryce, a także szansę zobaczenia różnorodnej dzikiej przyrody, takiej jak węże, małpy i motoloty, podczas eksploracji dżungli.
Katarzyna Tangalakis-Lippert

Nawet w chłodniejszy maj w dżungli było niesamowicie gorąco, więc chociaż trekking nie był wymagający fizycznie, zdecydowaliśmy się złapać samochód 4×4 pod górę na ostatnim etapie szlaku – dodając 20 dolarów do naszej opłaty za wstęp wynoszącej 46 dolarów . Przez nieco ponad trzy godziny wędrówki był to nadal tańszy sposób na spędzenie popołudnia niż inne opcje wycieczki i po raz kolejny mieliśmy wrażenie, jakbyśmy mieli szlaki dla siebie, przecinając je tylko z kilkoma innymi grupami przez cały czas badaliśmy.

Spływy kajakowe bioluminescencyjne w Paquera

Są tylko kilka miejsc na świecie, gdzie przez cały rok można zaobserwować bioluminescencyjne warunki glonów, a jednym z nich są przybrzeżne wody Półwyspu Nicoya.

Ta wycieczka była magiczna, nawet w warunkach niezbyt idealnych do pojawienia się blasku. Podzieliliśmy się kajakiem i wiosłowaliśmy w ciemność z entuzjastycznym przewodnikiem, który wyjaśnił chemię stojącą za bioluminescencją i pomógł nam znaleźć zaciszne zatoczki, aby zobaczyć światło wytwarzane przez glony w wodzie.

Warto przeczytać!  6 miejsc na wakacje z ukrytymi klejnotami, o których nigdy nie słyszałeś

Glony lubią ciepłe, stojące wody, do których w ciągu dnia dociera dużo światła. Kiedy zostanie naładowany wystarczającą ilością energii słonecznej, świeci jasnoniebieskim światłem. W warunkach mniej niż idealnych może wydawać się zielonkawy lub biały.

Nasze glony, które nie zostały całkowicie „naładowane”, zaświeciły niesamowitą bielą, gdy nasze wiosła wyszły na powierzchnię wody. Nie udało się tego uchwycić kamerą — ale tym lepiej, zdaniem naszego przewodnika, który zachęcał nas, abyśmy byli obecni w tej chwili i wyszli z kajaków do płytkiej zatoczki, aby złapać glony w koszulach i popatrzeć, jak świeci względem tkaniny i naszej skóry.

Nocny spływ kajakowy na półwyspie Nicoya dał nam szansę zobaczenia bioluminescencyjnych glonów, które świecą, gdy wiosłujesz w wodzie.
Katarzyna Tangalakis-Lippert

Być może za cenę 36 dolarów za sztukę moglibyśmy sami zwiedzić wybrzeże wypożyczonym kajakiem, ale to wyjątkowe doświadczenie sprawiło, że oboje poczuliśmy, że była to jedna z najlepszych części wycieczki.

Czy warto spacerować z kawą i czekoladą?

Kostaryka słynie z kawy i czekolady, więc prawie niemożliwe jest przejechanie dowolnego głównego odcinka drogi bez znaków informacyjnych pokazujących, w jaki sposób produkty są uprawiane i uprawiane.

Nie są tego warte. Odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące procesu można uzyskać w sklepie z pamiątkami, w którym kończy się wycieczka, a prawdopodobnie otrzymasz bezpłatną próbkę niezależnie od tego, czy zapłaciłeś za wycieczkę trwającą ponad 2 godziny.

Zdecydowaliśmy się na nocny spacer obejmujący wycieczkę po kawie i czekoladzie. Nasz przewodnik (za 60 dolarów za sztukę) oprowadził nas po terenie gaju kawowego, wyjaśnił, jak powstaje czekolada z ziaren kakaowca, a następnie wysłał nas z latarkami, abyśmy poszukali dzikiej przyrody w ciemności.

Chociaż kupowaliśmy czekoladę dla naszych przyjaciół i rodziny na pamiątkę, nie dostrzegliśmy żadnych ekscytujących zwierząt ani nie uzyskaliśmy od naszego przewodnika żadnej szczególnie interesującej wiedzy, więc wycieczka wyróżniała się jako kosztowna decyzja, którą mogliśmy pominąć, nie tracąc nic.

Proponuję specjalną nocną wycieczkę pieszą, która zwykle rozpoczyna się o zmierzchu, aby mieć szansę zobaczyć leniwce i inne stworzenia, zamiast efekciarskiej wycieczki po kawie i czekoladzie oferowanej przez wiele lokalizacji.
Katarzyna Tangalakis-Lippert

Ogólnie rzecz biorąc, nasza kostarykańska przygoda była piękna, pełna niesamowitych zabytków, ekscytujących wycieczek i pysznych posiłków, których szybko nie zapomnę. Jeśli planujesz podróż, pomiń wybrane wycieczki, aby poznać mniej popularne atrakcje kraju — i szybko korzystaj z aparatu; dżungla nie będzie czekać.