Marketing

3 wskazówki dla dyrektorów finansowych, które pomogą w pełni wykorzystać potencjał ich firm

  • 8 maja, 2023
  • 6 min read
3 wskazówki dla dyrektorów finansowych, które pomogą w pełni wykorzystać potencjał ich firm


Obecny moment to nie tyle poważny kryzys finansowy, co ciągłe i nieprzewidywalne zmiany. To tak, jakby twój przeciwnik zmieniał graczy, zmieniał zasady gry, a może nawet zmieniał stroje. Siły rynkowe i nastroje ewoluują tak szybko, że pilna i szybka adaptacja są obowiązkowe dla dyrektorów finansowych, którzy chcą chronić i zwiększać wartość swojej działalności.

W ostatnim czasie nastąpiło przesunięcie zainteresowania inwestorów ze wzrostu na rentowność. Ostatni rok rosnących stóp procentowych, a ostatnio także regionalny kryzys bankowy, zwiększyły koszty i zmniejszyły dostępność kapitału. Rosnące stopy procentowe stanowią atrakcyjną alternatywę dla ryzykownych inwestycji kapitałowych, a wskaźniki wyceny przychodów spadły w wielu branżach. Aby zwalczyć te siły, inwestorzy, zarządy i zespoły zarządzające ponownie skupiły się na rentowności, co z kolei wpłynęło na środowisko popytowe. W tych wzburzonych wodach dyrektorzy finansowi muszą teraz określić właściwą kombinację wzrostu i rentowności, aby stworzyć jak największą wartość dla swoich akcjonariuszy. Ale jak?

Proponuję trzyetapowy schemat stawienia czoła temu wyzwaniu:

  1. Określ odpowiednią kombinację rentowności i wzrostu dla swojej firmy.
  2. Zbuduj realistyczny, oddolny plan, aby osiągnąć tę idealną mieszankę.
  3. Wyposaż swoje zespoły w talenty, narzędzia i wskazówki taktyczne, aby zarządzać biznesem zgodnie z tym planem, zachowując jednocześnie elastyczność w dostosowywaniu się do pojawiających się nowych informacji.

Każdy zespół — finanse, marketing, HR, sprzedaż, operacje — musi wnieść do tego procesu swoją grę „A”, aby zapewnić sukces. Przyjrzyjmy się każdemu z tych zadań.

#1 – Określ odpowiednią kombinację rentowności i wzrostu dla swojej organizacji

Określenie idealnej wersji Twojej firmy z perspektywy wyceny nie jest prostym ćwiczeniem na tablicy. Będziesz chciał uzyskać dostęp do wielu źródeł danych, aby zrozumieć, w jaki sposób stopy wzrostu, marże oraz mieszanka przychodów i zysków są skorelowane z mnożnikami wyceny dla Twojej firmy. Ponadto istnieje wiele innych istotnych pytań do zbadania: Jakie są nagrody dla innych osób z Twojej branży? W co kierują się twoi inwestorzy? Co jest rozsądne, biorąc pod uwagę stan Twojej firmy, klientów i rynku? Zespół finansowy skoncentrowany na danych może nawet użyć R-kwadrat do przetestowania tych korelacji, zestawień i innych danych.

Warto przeczytać!  Spojrzenie na strategię marketingową Coca-Coli na mundial ze starszym kierownikiem ds. marketingu, Javierem Mezą

Wiele danych sugeruje, że wzrost jest nadal wyceniany z premią, a jeśli Twoja firma może rosnąć na poziomie 200% przy pozycji neutralnej pod względem zysków i przepływów pieniężnych, kontynuowanie tej ścieżki prawdopodobnie ma sens. Jednak w przypadku firm, które szukają kompromisu między wzrostem a rentownością, obecne trendy mogą wskazywać na zdrową równowagę zysków i wzrostu, powiedzmy rentowność na poziomie 20-30% i stopy wzrostu na poziomie 10-20%. Ta równowaga będzie różna w zależności od branż, segmentów, wielkości firmy i oczekiwań inwestorów. Przeprowadź badania, określ najlepszą mieszankę i przygotuj się na uzasadnienie tych celów.

#2 – Zbuduj realistyczny, szczegółowy plan, który Twoja firma może wykonać, aby osiągnąć cele związane z wyceną

Zdefiniowałeś sukces; teraz wystarczy się tam dostać. Najlepszym rozwiązaniem jest budowanie kompleksowych modeli różnych krótko- i długoterminowych scenariuszy. Nie cele na wysokim poziomie, ale szczegółowe plany i „co, jeśli”, które uwzględniają potencjalne inwestycje, cięcia, ruchy konkurencji, zmiany na rynku i wiele innych. Osiągnięcie tych celów makro wymaga wkładu ze strony wszystkich zespołów w firmie. Finanse muszą wiedzieć, jak oceniać postępy w osiąganiu celów finansowych. Marketing musi rozumieć ROI programu i wkład w przychody. HR musi zapewnić, że na miejscu znajdują się właściwi gracze, a każdy dział dysponuje zasobami potrzebnymi do realizacji większego planu.

Warto przeczytać!  Pop-up Market w Los Angeles łączy filipińską społeczność poprzez jedzenie

Bez tego poziomu szczegółowego prognozowania, modelowania i planowania scenariuszy nie można się obejść nowoczesna technologia. Nawet małe firmy nie mogą polegać wyłącznie na niepołączonych i ograniczonych arkuszach kalkulacyjnych przy tworzeniu planów i modelowaniu różnych scenariuszy. Oto przykład: współpracujemy z globalnym dostawcą tysięcy produktów konsumenckich i przemysłowych z siedzibą w Chicago. Podobnie jak w przypadku większości producentów, pandemia i wynikające z niej problemy z łańcuchem dostaw podniosły koszty surowców, ale procesy oparte na arkuszach kalkulacyjnych spowolniły zespół finansowy o miesiące. W końcu odkryli setki klientów nie spełniało celów rentowności w wysokości prawie 3 milionów dolarów miesięcznie niezrealizowanych zysków. Modernizacja polegająca na odejściu od arkuszy kalkulacyjnych oraz przyspieszenie analiz i korekt cen przyniosło wzrost miesięcznych zysków o 9 milionów dolarów.

# 3 – Wykonuj i dostosowuj w sposób ciągły

Po ustaleniu idealnej wersji swojej firmy i stworzeniu planu, aby stać się tą firmą, możesz pomyśleć, że ciężka praca dla finansów dobiegła końca. Ale jak Mike Tyson słynie z powiedzenia: „Każdy ma plany, dopóki nie zostanie trafiony”. Dyrektorzy finansowi rozumieją, że plany mogą się nie udać nawet w przypadku najlepszych zespołów i że konieczne będą korekty.

Warto przeczytać!  Wall Street kończy półdniową sesję mieszaną, co oznacza czwarty z rzędu zwycięski tydzień

To, jak dobrze zespół jest w stanie monitorować wyniki w stosunku do swojego planu, stanowi różnicę między dokonywaniem niezbędnych i proaktywnych korekt prawidłowego kursu a byciem zbyt reaktywnym i przegapieniem swojej szansy. Wdrażaj procesy i narzędzia do monitorowania wiodących wskaźników, rzeczywistych wyników i zmian na rynku zewnętrznym. Automatyzacja może zmniejszyć obciążenie związane z gromadzeniem danych, tworzeniem pulpitów nawigacyjnych, komunikowaniem postępów i współpracą z biznesem.

Gra się zmieniła, a dyrektorzy finansowi muszą się zmieniać wraz z nią

Skupiając się na poprawie rentowności i przepływów pieniężnych, jednocześnie znajdując odpowiednią mieszankę zysków i wzrostu dla swojej firmy, pamiętaj, że osiągnięcie szczytowych wyników finansowych wymaga wysiłku zespołowego. Zaangażowanie działów marketingu, HR, operacji i innych działów w dyskusje finansowe oraz zapewnienie im niezbędnych narzędzi i informacji nigdy nie było bardziej krytyczne. Ponieważ ciągłe zmiany są praktycznie gwarantowane, dyrektorzy finansowi muszą współpracować w całej organizacji, aby opracować nadrzędny plan i upewnić się, że jego wykonanie dostosowuje się do ciągle zmieniających się warunków.

Osiągnięcie pełnego potencjału Twojej firmy w tym stale zmieniającym się środowisku jest niewątpliwie wyzwaniem, ale dzięki współpracy, podejmowaniu decyzji w oparciu o dane i zwinnemu sposobowi myślenia dyrektorzy finansowi mogą skutecznie kierować swoimi organizacjami w kierunku bardziej zrównoważonej i dostatniej przyszłości. Jak mówi stare przysłowie: „Jedyną stałą w życiu jest zmiana”, a dzisiejsi dyrektorzy finansowi muszą być przygotowani na pewne poruszanie się po tych zmieniających się falach z umiejętnością adaptacji i odpornością.


Źródło