Świat

39 zabitych, gdy autobus migrantów jadący do USA spadł z urwiska w Panamie

  • 15 lutego, 2023
  • 5 min read
39 zabitych, gdy autobus migrantów jadący do USA spadł z urwiska w Panamie


Komentarz

Co najmniej 39 osób zginęło we wczesną środę, kiedy autobus przewożący 66 migrantów z Darién Gap spadł z klifu w Panamie – poinformowały lokalne władze. Katastrofa podkreśliła niebezpieczeństwa związane z coraz powszechniejszą podróżą przez Amerykę Środkową w kierunku Stanów Zjednoczonych.

Autobus przewoził migrantów do schroniska w Chiriquí, prowincji w zachodniej Panamie graniczącej z Kostaryką, około godziny 4:40, kiedy kierowca przegapił wejście do schroniska, zawrócił i stracił kontrolę nad pojazdem, powiedziała Samira Gozaine, Dyrektor migracji Panamy. Zderzył się z innym autobusem i zjechał z urwiska.

Wszyscy pasażerowie byli migrantami, którzy zapłacili za prywatny autobus, aby dotrzeć do schroniska w drodze na północ, powiedział Gozaine The Washington Post. Powiedziała, że ​​niektórzy ze zmarłych to dzieci.

Kilku innych pasażerów trafiło do szpitala z poważnymi obrażeniami. „Wyobrażamy sobie, że wszyscy w tym autobusie mają jakieś obrażenia” – powiedział Gozaine.

W jednym ze szpitali leczono 10 dzieci w wieku od 4 do 11 lat, które zostały ranne w wypadku. lokalna stacja informacyjna. Trzy z nich były w stanie krytycznym od wczesnego popołudnia.

Autobus był prowadzony przez dwóch Panamczyków, którzy mieli odpowiednie licencje, powiedział Gozaine. Zginął co najmniej jeden z kierowców.

Warto przeczytać!  Zakaz Airbnb w Barcelonie: oznaka nadchodzących wydarzeń?

Władze nie określiły narodowości migrantów, ale minister spraw zagranicznych Kuby potwierdził na Twitterze że wśród pasażerów byli obywatele Kuby. Ponieważ panamscy urzędnicy nadal prowadzą dochodzenie w sprawie katastrofy, ograniczony zasięg sieci komórkowej w okolicy utrudnia komunikację.

To jest pierwszy śmiertelny wypadek z udziałem migrantów w ciągu co najmniej roku, powiedział Gozaine, mimo że rekordowa liczba migrantów przekroczyła Darién w drodze do Stanów Zjednoczonych. 66-kilometrowy odcinek gęstej dżungli i bagien na granicy kolumbijsko-panamskiej, jedyna przerwa w liczącej 19 000 mil autostradzie panamerykańskiej z Prudhoe Bay na Alasce do Ushuaia w Argentynie, służy jako bariera między Ameryką Południową i Środkową.

Według rządu Panamy prawie 250 000 osób przemierzyło Darién w 2022 roku, prawie dwukrotnie więcej niż w poprzednim roku. Ponad 150 000 z nich to Wenezuelczycy, dwukrotnie więcej niż w poprzednim roku.

Kolejne co do wielkości grupy to Ekwadorczycy, Haitańczycy i Kubańczycy. Według Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji około 16 procent stanowiły dzieci i młodzież.

Według danych zebranych przez IOM’s Missing Migrants Project, co najmniej 36 osób zginęło w Darién Gap w zeszłym roku. Ale wiele zgonów w dżungli nigdy nie jest zgłaszanych, a szczątki nigdy nie są odzyskiwane, podała agencja, co utrudnia dokładne ustalenie, ile osób zginęło podczas podróży.

Warto przeczytać!  Maduro z Wenezueli spotyka Lulę w Brazylii, gdy poprawiają się stosunki | Wiadomości Nicolasa Maduro

Podczas wtorkowego spotkania urzędnicy z Kolumbii i Panamy zgodzili się zintensyfikować wspólne operacje wojskowe w dżungli Darién w celu zwalczania nielegalnej migracji, handlu narkotykami i nielegalnego wydobycia.

Juan Pino, minister bezpieczeństwa Panamy, powiedział, że w tym roku do kraju przedostało się około 37 000 migrantów.

Rząd Panamy wymaga, aby migranci korzystali z tych autobusów, aby kontynuować podróż do Kostaryki po przekroczeniu Darién Gap i pobycie w obozie dla uchodźców po stronie Panamy, powiedział Juan Pappier, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora Ameryk dla Human Rights Watch, który podróżował w okolicy w zeszłym roku.

„Jeśli zmuszasz ludzi do korzystania z tych autobusów, jesteś odpowiedzialny za wszystko, co się w nich dzieje” – powiedział Pappier. Twierdził, że śmiertelna katastrofa ujawnia „lekkomyślną i nieostrożną politykę migracyjną władz Panamy, które po prostu chcą, aby migranci odeszli”.

Podczas swojej wizyty Pappier zauważył, że autobusy zaczynają się zapełniać około godziny 15:00, a następnie pozostają zaparkowane aż do zmroku przed odjazdem. Przypomniał sobie, że Pappier zapytał kierowcę dlaczego, a kierowca odpowiedział: „Ponieważ nie chcemy, aby jacyś migranci uciekli”.

Migranci spędzają długie godziny w tych autobusach, które nie zatrzymują się nawet w toalecie, powiedział Pappier. Często są tak ciasne, że migranci muszą stać w przejściu. Jeden autobus rozbił się w zeszłym roku, raniąc kilku pasażerów, z których niektórzy rozmawiali z Pappierem. Żaden z nich nie został zabrany do szpitala w celu uzyskania pomocy medycznej, migranci powiedzieli Pappierowi. Zostali po prostu zabrani przez inny autobus, aby kontynuować podróż.

Warto przeczytać!  Izrael publikuje graficzne wideo przedstawiające ataki terrorystyczne Hamasu w ramach „bitwy narracyjnej” w związku z wojną w Gazie

Dodał, że katastrofa „niestety nie była zaskakująca. To była kwestia czasu.

Gozaine powiedział lokalnym dziennikarzom w środę, że kierowcy autobusów często wolą przewozić migrantów nocą lub wczesnym rankiem, aby uniknąć korków.

„Zwykle są bardzo zdesperowani, aby szybko się tam dostać po tak trudnej podróży przez dżunglę” – powiedziała. „Chcą szybko dotrzeć do schroniska, w którym można się nimi zająć, otrzymać jedzenie i kontynuować swoją drogę”.

Prezydent Panamy Laurentino Cortizo ubolewał nad katastrofą w środę.

„Z wielkim smutkiem przyjmuję wiadomość o wypadku drogowym w Gualaca, Chiriquí” napisał na Twitterze. „Ta wiadomość jest niefortunna dla Panamy i dla regionu. Rząd narodowy składa kondolencje rodzinom osób zabitych w tym wypadku i potwierdza swoje zobowiązanie do dalszego zapewniania pomocy humanitarnej i zapewniania godnych warunków w walce z nielegalną migracją”.




Źródło