Motoryzacja

5 czynników w transformacji łańcucha dostaw samochodów

  • 5 czerwca, 2023
  • 7 min read
5 czynników w transformacji łańcucha dostaw samochodów


Branża motoryzacyjna przeszła w ostatnich latach znaczące zmiany. Postępy w zakresie mobilności elektrycznej, rozwiązań autonomicznych, handlu detalicznego w branży motoryzacyjnej i łączności pojazdów napędzają sektor do przodu, sprawiając, że zarówno przedsiębiorstwa, jak i konsumenci są podekscytowani tym, co będzie dalej.

Pomimo całego tego wzrostu, pandemia COVID-19 przyniosła wyzwania, w szczególności związane z łańcuchami dostaw. Niedobór półprzewodników i inne czynniki geopolityczne spowodowały problemy z podażą i popytem we wszystkich funkcjach, co skłoniło wiele firm z branży do skupienia się na budowie przyszłościowego łańcucha dostaw, który jest zarówno elastyczny, jak i odporny.

Aby zapewnić gotowość na potencjalne przyszłe kryzysy, wielu producentów samochodów zaczęło cyfryzować swoje łańcuchy dostaw i priorytetowo traktować zarządzanie ryzykiem jako część swojej strategii. Ale ta kulturowa i technologiczna zmiana w kierunku odporności – z dodatkowym naciskiem na zrównoważony rozwój – nie może nastąpić z dnia na dzień, a firmy motoryzacyjne muszą wziąć pod uwagę wiele elementów na tej drodze.

Oto pięć głównych czynników wpływających na łańcuch dostaw w branży motoryzacyjnej.

1. Globalne niepewności i geograficzne wytyczne regulacyjne

Amerykański rynek motoryzacyjny jest jednym z największych rynków światowych, na którym łączą się strategie łańcucha dostaw importu i produkcji lokalnej. Złożone globalne łańcuchy dostaw i czynniki wyzwalające, takie jak niedobory materiałów, presja kosztowa oraz wydłużone okresy oczekiwania i wytyczne dotyczące lokalizacji, przyniosły więcej możliwości dla lokalnej produkcji w łańcuchu dostaw motoryzacyjnych w USA, co z kolei sprawi, że rynek ten będzie bardziej konkurencyjny w stosunku do światowych producentów.

Podczas gdy rozszerzenie łańcucha dostaw będzie miało pozytywny wpływ, formułowanie polityki i zmiany wdrożeniowe związane z produkcją zazwyczaj obejmują długie ramy czasowe. Z tego powodu konieczne jest, aby producenci samochodów wdrożyli odpowiednią infrastrukturę, która umożliwia gromadzenie danych i wgląd w biznes, aby zbudować zaufanie i umożliwić szybką realizację i ciągłość biznesową.

Warto przeczytać!  [Trends ] Aktualności Motory wzrostu rynku usług subskrypcji wraz z najlepszymi markami Amazon, Apple News, Automotive News – Glasgow West End Today

2. Niedobory surowców

Niedobory surowców spowodowały hałas wokół rewizji strategii łańcucha dostaw. Wyzwania związane z dostarczaniem kluczowych składników do produkcji pojazdów, takich jak kobalt, lit i nikiel, stały się główną barierą dla produkcji — a wielu producentów samochodów wykazuje się kreatywnością, aby złagodzić te niedobory.

Stany Zjednoczone zacieśniają współpracę z Kanadą w zakresie dostaw minerałów do akumulatorów, podczas gdy kilku graczy z branży zaczęło inwestować w rzadkie kopalnie i nadać priorytet geocentrycznemu modelowi łańcucha dostaw w celu usprawnienia lokalnych operacji wydobywczych litu, kobaltu, niklu i grafitu.

Na przykład jedna międzynarodowa firma produkująca samochody będzie wydobywać lit w Kalifornii i spodziewa się rozpocząć produkcję w 2024 r. Inny gigant pojazdów elektrycznych rozpocznie wydobycie litu w Nevadzie do przyszłej produkcji akumulatorów.

3. Cyfrowa transformacja

Przejście od dotychczasowej technologii łańcucha dostaw do bardziej zaawansowanych możliwości pozwoli firmom motoryzacyjnym uniknąć negatywnych skutków tego, co jeszcze się nie wydarzyło. Wiele firm inwestuje w nowe technologie — Internet rzeczy, 5G, sztuczną inteligencję itp. — aby zbudować bardziej elastyczny i przejrzysty łańcuch dostaw i uniknąć niepożądanych zakłóceń.

Technologie te umożliwiły sektorowi motoryzacyjnemu zwiększenie łączności we wszystkich obszarach działalności. Połączeni konsumenci, fabryki, samochody i łańcuchy dostaw generują bogactwo danych i umożliwiają producentom identyfikowanie potencjalnych problemów z dostawami, zwiększanie wydajności i dokładniejsze przewidywanie terminów. Udoskonalając te operacje poprzez transformację cyfrową, producenci samochodów mogą zwiększyć swoją płynność finansową i rentowność, jednocześnie usprawniając procesy i poprawiając jakość obsługi klienta.

Warto przeczytać!  Prez. Kentucky Automobile Dealers Association. Jason Wilson o stanie sprzedaży detalicznej samochodów

4. Zmieniające się wymagania klientów

Współczesny konsument znacznie się zmienił od pierwszych dni zakupu samochodu. Przejście do cyfryzacji nie tylko wpłynęło na sposób działania technologii pojazdów, ale także na to, jak konsumenci żądają nowych doświadczeń.

Osoby na rynku pojazdów oczekują od producentów i dealerów motoryzacyjnych kompleksowego cyfrowego doświadczenia zakupowego. Nowe modele sprzedaży detalicznej umożliwiają klientom zamawianie pojazdu bezpośrednio od producenta samochodów w modelu z jedną ceną, bez targowania się u dealera lub osobistych wyzwań związanych z zapasami.

To zmieniające się zapotrzebowanie klientów na bardziej cyfrowe doświadczenia zakupowe wpływa na logistykę wychodzącą, a także na wydajność łańcucha dostaw i strukturę kosztów. Ponadto wielokanałowe doświadczenie w sprzedaży detalicznej pozwala na nowe funkcje dostosowywania, które sprawiają, że testy warunków skrajnych w łańcuchu dostaw są jeszcze bardziej istotne.

5. Zrównoważony rozwój i zerowe ambicje netto w centrum uwagi

Badania pokazują, że 72 procent firm motoryzacyjnych uważa, że ​​poczyniły większe postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju niż inne branże, a wiele z nich wyznaczyło zerowe cele i priorytety środowiskowe, społeczne i zarządcze, starając się głęboko osadzić zrównoważony rozwój w swojej strategii. Rozwój pojazdów elektrycznych i zrównoważonej produkcji zasygnalizował wielu liderom, że muszą zająć się zrównoważonym rozwojem łańcucha dostaw i kompleksowym cyklem życia produktu. W rzeczywistości wiele przedsiębiorstw motoryzacyjnych dokonało zmian strukturalnych w zakresie wyboru dostawców, uwzględniając parametry oceny zrównoważonego rozwoju i oceny ryzyka, sygnalizując, że ekologiczna przyszłość zajmuje wysokie miejsce na liście priorytetów.

Warto przeczytać!  Co oznaczają ostatnie zwolnienia w General Motors?

Te same metody, które mogą zwiększyć odporność łańcucha dostaw, często poprawiają zrównoważony rozwój — i mogą prowadzić do redukcji kosztów. Jednak stworzenie zrównoważonego łańcucha dostaw wymaga współpracy. Ewoluującą drogą naprzód jest przejrzyste i ustrukturyzowane podejście oparte na współpracy między kluczowymi zainteresowanymi stronami w ekosystemie łańcucha dostaw w branży motoryzacyjnej. Na przykład producenci samochodów muszą polegać na dostawcach poziomu 1 i 2, aby pomóc im w zapewnieniu zgodności z przepisami środowiskowymi, społecznymi i ładu korporacyjnego na niższych poziomach. Współpraca może również zmniejszyć ilość odpadów, zapewniając, że dostawcy produkują dokładnie to, co jest potrzebne.

Przyjęcie świadomych środowiskowo działań w logistyce, dystrybucji, magazynowaniu i zarządzaniu zapasami może pomóc liderom w nadaniu priorytetu bardziej zrównoważonemu łańcuchowi dostaw.

Zakłócenia technologiczne skłaniają organizacje z różnych branż do ponownego przeglądu strategii łańcucha dostaw. W sektorze motoryzacyjnym następuje zmiana paradygmatu w kierunku bardziej odpornej kultury opartej na danych, z naciskiem na planowanie oparte na scenariuszach i dynamiczne warstwy decyzyjne.

Chociaż istnieje wiele czynników zewnętrznych, które nadal wpływają na przejście do bardziej zrównoważonego i elastycznego łańcucha dostaw, ważne jest, aby liderzy ponownie przeanalizowali swoje plany działania i ocenili, gdzie można wprowadzić ulepszenia. Postrzegając te czynniki zewnętrzne jako szanse, a nie przeszkody, liderzy w tej dziedzinie mogą budować bardziej usprawnioną, bardziej ekologiczną przyszłość motoryzacji dla wszystkich.


Źródło