5 najlepszych miejsc do odwiedzenia na Alasce, 2024

• 27 sierpnia, 2024

Wyruszając z Vancouver na naszą przygodę na Alasce, nie miałem pojęcia, że ​​kolejny tydzień będzie wypełniony widokami na wieloryby garbogrzbiete, zachwycającymi lodowcami, miastami pełnymi historii z czasów gorączki złota, najbardziej malowniczą koleją na świecie, szczeniakami husky i szansą na zobaczenie późną nocą zorzy polarnej.

Glacier Bay National Park na Alasce leży na obszarze światowego dziedzictwa o powierzchni 10 milionów hektarów. Fot. Catherine Field.

Nieskażone piękno Alaski zapewniło wspaniały pokaz na pokładzie statku Holland America, Królewiecpatrząc na Glacier Bay. Po przejechaniu przez najbardziej wysunięty na północ stan USA, oto moje oficjalne obowiązkowe miejsca na Alasce.

5 najlepszych miejsc do odwiedzenia na Alasce

Ucz się na moich doświadczeniach…

Stolica Juneau

Moja siostra, Catherine i ja, ubraliśmy się na zimno na pokładzie statku i podziwialiśmy widoki. Fot. Catherine Field.

Po opuszczeniu portu w Vancouver, moja siostra i ja spędziliśmy cały dzień na morzu, zanim nasza przygoda rozpoczęła się w Juneau, stolicy Alaski. Miasto jest tak odległe, że można się do niego dostać tylko łodzią lub samolotem. Położone między górami a morzem, Juneau jest bramą do niesamowitych cudów natury i ma bogatą historię.

Odwiedziliśmy Mendenhall Glacier i Nugget Falls, zanim wybraliśmy się na rejs z obserwacją wielorybów, gdzie dostrzegliśmy humbaki i ich młode igrające w wodzie. Po narodzinach na Hawajach ssaki migrowały z powrotem, aby ucztować na łososiach.

Warto przeczytać!  Strzelcu, znajdź miejsce do odpoczynku. Unikaj podróży i tłumów (12.11.23)

Widzieliśmy także mnóstwo lwów morskich i amerykańskiego ptaka narodowego – orła bielika – szybującego po niebie.

Miasto Skagway, gorączka złota

Następnie udaliśmy się do Skagway, miasteczka żywcem wyjętego z planu filmu o gorączce złota.

Miejscowość ta słynie z opowieści o poszukiwaczach złota, którzy przybywali tu w XIX wieku, a jej zabytkowe budynki do dziś pomalowano w charakterystyczne, rozpoznawalne kolory (pierwotnie miało to ułatwić poszukiwaczom złota czytanie znaków).

Przemierzając surowy teren między Skagway na Alasce a Whitehorse w Kanadzie, White Pass & Yukon Route Railway, nazywana „malowniczą koleją świata” i cudem inżynierii. Zbudowana podczas gorączki złota w Klondike w 1898 r., ta wąskotorowa kolej wspina się na wysokość prawie 1000 metrów na 32 kilometrach, oferując zapierające dech w piersiach widoki gór, lodowców, wąwozów i wodospadów. Cofnęliśmy się w czasie, przejeżdżając przez tunele i mosty estakadowe, słuchając opowieści o nieustraszonych poszukiwaczach złota.

Historyczny Ketchikan

W Ketchikan, gdzie znajduje się drugi co do wielkości umiarkowany las deszczowy na świecie, częściej pada deszcz, co przyczynia się do bujnego krajobrazu. Tutaj niedźwiedzi brunatnych jest trzy razy więcej niż ludzi, szczególnie w sezonie łososiowym, gdy niedźwiedzie wychodzą z hibernacji.

Warto przeczytać!  Japonia jest na czele listy, Malezja zajmuje 14. miejsce

Poznaliśmy bogatą kulturę tubylczą Tlingit, odwiedzając tradycyjne domy z cedru, w których gromadzą się główne klany – Orły i Kruki. Spotkaliśmy lokalnych rzemieślników wykonujących totemy i tancerzy w tradycyjnych strojach. Architektura i zwyczaje oferują wgląd w życie ludzi, którzy nazywają tę ziemię domem od tysięcy lat.

Niesamowita zatoka Glacier

Humbak wyskakuje z wód Glacier Bay National Park. Fot. Getty Images.

Dzień spędzony na oglądaniu Glacier Bay National Park z dziobu naszego statku był po prostu spektakularny. Nie sposób nie być pod wrażeniem głębokich fiordów i masywnych lodowców, które powoli wyżłobiły góry w morze. Spokój zatoki odzwierciedlał oszałamiający krajobraz. Mieliśmy szczęście być świadkami trzech przypadków „cielenia się” lodowców (gdzie ogromne bryły lodu odrywały się i spadały do ​​wody) z grzmiącym rykiem.

Zobacz zorzę polarną

Po dniu spędzonym na morzu i podziwianiu wszystkiego, co Glacier Bay miało do zaoferowania, zostaliśmy obudzeni około północy przez załogę, która powiedziała nam, że zorza polarna daje pokaz. Ubraliśmy się i pobiegliśmy zobaczyć piękne tańczące wstęgi niebieskiego i zielonego światła.

Nasza siedmiodniowa przygoda Inside Passage była tylko wierzchołkiem góry lodowej – przeżyciem tak niesamowitym, że pozostawiło nas w osłupieniu. Alaska to miejsce jak żadne inne.