Fotografia

5 powodów, dla których warto fotografować krajobrazy w formacie RAW

  • 12 lutego, 2023
  • 9 min read
5 powodów, dla których warto fotografować krajobrazy w formacie RAW


Powody, dla których warto fotografować krajobrazy w formacie RAW

Kiedy zaczynałem fotografię, powiedziano mi, że robienie zdjęć w formacie RAW to strata czasu. „Nie będziesz potrzebować wszystkich tych informacji. Strzelaj w formacie JPEG; zaoszczędzi miejsce”. Niestety, ta rada, mimo dobrych intencji, nie była dla mnie odpowiednia – i prawdopodobnie nie jest odpowiednia dla ciebie.

Tak, to prawda: pliki JPEG są znacznie mniejsze niż pliki RAW (i wymagają mniej pracy związanej z przetwarzaniem końcowym). Ale pliki RAW mają kilka wyjątkowych zalet, które są szczególnie cenne dla fotografów krajobrazu. W rzeczywistości, jeśli jesteś fotografem krajobrazu i nie robisz zdjęć w formacie RAW, zachęcam do udania się teraz do aparatu, znalezienia ustawienia jakości obrazu i zmiany go na „RAW”. Praca w ten sposób zmieni sposób gry i chociaż prawdopodobnie będziesz musiał chwycić zewnętrzny dysk twardy, aby obsłużyć wszystkie te duże pliki, z pewnością nie pożałujesz tej zmiany.

Dlaczego RAW jest taki świetny? W tym artykule przedstawiam pięć najważniejszych powodów, dla których każdy fotograf krajobrazowy powinien pracować w formacie RAW, zaczynając od:

RAW fotografii krajobrazowej
Szczegóły odzyskane z pliku RAW, przed i po.

Jak wspomniałem powyżej, pliki RAW są większe niż JPEG. Ale to nie dlatego, że zawierają niepotrzebne dane; zamiast tego dzieje się tak dlatego, że format RAW nie odrzuca informacji o obrazie przechwyconych w scenie. Jednak podczas fotografowania JPEG algorytm JPEG próbuje odrzucić informacje bez zmiany wyglądu obrazu. Jest to świetne rozwiązanie do oszczędzania miejsca na karcie pamięci, ale nie tak dobre, jeśli zamierzasz edytować swoje zdjęcia w Lightroom, Adobe Camera Raw lub innym oprogramowaniu do przetwarzania RAW.

Rzeczywistość jest taka, że ​​Twój aparat może przechwytywać wiele danych, które nigdy nie trafiają do pliku JPEG – ale jeśli fotografujesz w formacie RAW, zachowasz dane, co z kolei zapewnia znacznie większą elastyczność podczas edycji. Normalny plik JPEG będzie miał średnio kilka megabajtów, ale to samo zdjęcie zrobione tym samym aparatem w 14-bitowym bezstratnym formacie RAW będzie znacznie większe (często 25 MB, 50 MB, a nawet 125 MB).

Chociaż często nie zauważysz utraty danych podczas porównywania pliku RAW i pliku JPEG prosto z aparatu, te dodatkowe informacje często okazują się krytyczne w postprodukcji. Z obrazu RAW można wydobyć tak wiele szczegółów — przy cofnięciu prześwietlonych obszarów i przywróceniu szczegółów w cieniach — których odzyskanie w formacie JPEG byłoby niemożliwe.

Warto przeczytać!  Dlaczego wolę robić zdjęcia w średnim formacie: to nie jest to, co myślisz

Oto niedoświetlone zdjęcie zrobione w formacie RAW:

RAW fotografii krajobrazowej

A oto ten sam obraz po drobnych poprawkach w Adobe Camera Raw, procesorze RAW programu Photoshop:

RAW fotografii krajobrazowej

Nie oznacza to, że powinieneś być niechlujny i nie zwracać uwagi na ekspozycję, ale oznacza to, że w trudnych warunkach oświetleniowych będziesz w stanie uzyskać użyteczne ujęcie (nawet bez użycia technik HDR). A ponieważ fotografia krajobrazowa często dotyczy scen o dużym zakresie dynamicznym, plik RAW często stanowi różnicę między opiekunem a odrzutem.

2. Masz większą elastyczność w kwestii kolorów

RAW fotografii krajobrazowej

Pliki JPEG zapisują mniej kolorów niż pliki RAW. Dlatego fotografując w formacie RAW, uchwycisz jak najwięcej informacji o kolorze, co może mieć duże znaczenie podczas przetwarzania zdjęć.

Widzisz, podczas gdy pliki JPEG zawierają wiele kolorów dla większości scenariuszy, możesz zacząć zauważać efekt pasków, gdy kolory są stopniowe, na przykład na pięknym różowym niebie. Może to stać się szczególnie zauważalne, jeśli spróbujesz dostosować kolory podczas przetwarzania końcowego; w miarę przesuwania kolorów tego różowego nieba pasy będą stawały się coraz bardziej oczywiste, aż obraz stanie się bezużyteczny.

A jeśli fotografujesz scenę krajobrazową, bez wątpienia chcesz uzyskać jak najwięcej informacji o kolorach. W ten sposób możesz dokonywać subtelnych korekt kolorów w post-processingu, takich jak przesunięcia kolorów (np. zmiana koloru błękitnego nieba na bardziej purpurowy), co pomaga ujednolicić scenę i stworzyć wyrafinowany efekt.

Zwróć uwagę, że pliki RAW są zaprojektowane tak, aby wyglądały raczej płasko, dlatego ważne jest, aby wprowadzić niewielką korektę kolorów do prawie każdego zdjęcia krajobrazu RAW, które robisz. Często wystarczy po prostu zwiększyć wartość suwaka Jaskrawość lub Nasycenie, aż scena będzie wyglądać tak, jak ją pamiętasz:

RAW fotografii krajobrazowej
Łatwo jest wydobyć kolor z pliku RAW!

3. Możesz robić czystsze obrazy

RAW fotografii krajobrazowej

Ekspozycja odnosi się do ogólnej jasności sceny i ogólnie najlepsze ekspozycje obejmują szczegółowe światła, półcienie i cienie.

Ale w ostatnich latach niektórzy fotografowie zaczęli stosować technikę zwaną ekspozycją na prawą stronę (ETTR). Zasadniczo, celowo prześwietlając swoje zdjęcia, możesz zapewnić, że w cieniach pojawi się jak najmniej szumów, aby uzyskać najostrzejsze i najczystsze rezultaty. (Oczywiście nie będziesz chciał pozostawiać prześwietlonych zdjęć; będziesz musiał zmniejszyć ekspozycję podczas przetwarzania końcowego!)

Warto przeczytać!  Firma Nikon oferuje kilka wskazówek, jak wykonywać doskonałe zdjęcia zaćmień słońca

Teraz technika ETTR działa technicznie podczas fotografowania w formacie RAW lub JPEG. Jeśli jednak wypróbujesz tę technikę na pliku JPEG, będziesz mieć znacznie mniejszą swobodę i bardzo łatwo będzie naświetlić zbyt daleko w prawo i stracić kluczowe szczegóły.

Z drugiej strony pliki RAW znacznie lepiej radzą sobie z tą techniką. Możesz zwiększyć ekspozycję, a kiedy wrócisz do domu i przetworzysz zdjęcia, będziesz mieć mnóstwo wspaniałych zdjęć pełnych pięknych szczegółów!

4. Twoje obrazy będą przyszłościowe

RAW fotografii krajobrazowej

Co jest najlepsze w plikach RAW? Dają ci elastyczność. Podczas przetwarzania zdjęcia krajobrazu będziesz mieć do dyspozycji mnóstwo informacji, które możesz wykorzystać do stworzenia najlepszego możliwego obrazu.

Nawet jeśli spróbujesz edytować plik RAW i plik JPEG obok siebie i nie zauważysz dużej różnicy, trudno jest przewidzieć rodzaje narzędzi do edycji, które będą dostępne w przyszłości (i trudno jest przewidzieć styl redakcyjny, który za kilka lat też Cię zainteresuje). Nie chcesz robić zdjęć w formacie JPEG, ponieważ wydają się one wystarczające w 2023 r., tylko po to, by – pięć lat później – zdać sobie sprawę, że naprawdę przydałoby się trochę dodatkowych szczegółów.

Sam cofnąłem się i przerobiłem starsze zdjęcia w świetle nowych narzędzi do edycji, a ponieważ plik RAW zawierał wiele informacji, dodane funkcje wydobyły z tej sceny to, co najlepsze!

5. Otrzymujesz najlepszą jakość

RAW fotografii krajobrazowej

Każdy obraz RAW musi zostać poddany edycji; nie ma na to sposobu. Pliki RAW nie są wyświetlane w przeglądarkach, a ponadto są ogromne i trudne do wysłania pocztą e-mail. Zamiast próbować wyświetlać pliki RAW, fotografowie edytują w formacie RAW, a następnie konwertują obraz do formatu JPEG (bez niszczenia oryginalnego pliku!) w celu udostępnienia.

Dlatego edycja obrazu RAW to proces dwuetapowy. Pierwszym krokiem jest praca nad nim za pomocą procesora RAW. (Lightroom może obsługiwać obrazy RAW, podobnie jak Adobe Camera Raw i wiele innych edytorów graficznych).

Następnie musisz przekonwertować plik. Jeśli planujesz pracować nad nim w Photoshopie, możesz przekonwertować je na plik PSD – a jeśli planujesz udostępnić zdjęcie bezpośrednio, możesz po prostu przekonwertować je na plik JPEG.

Osobiście lubię pracować nad moimi zdjęciami w Photoshopie i tylko wtedy, gdy najpierw przetworzę pliki RAW, mam pewność, że uzyskam najlepszą możliwą jakość obrazu do pracy. I pamiętaj: jakość obrazu to w zasadzie Święty Graal fotografii. Zapytaj każdego fotografa, co jest dla niego najważniejsze, a często sprowadzi się to tylko do jakości zdjęcia.

Warto przeczytać!  Czy Twoje dyski SSD są gotowe na wideo z iPhone'a 15? Nowa bezpłatna aplikacja OWC Ci to powie

(Dla jasności, kiedy mówię „jakość obrazu”, mam na myśli ostrość, szum, zakres dynamiczny, kolor, ton, aberrację chromatyczną itd. Wszystko, co poprawia ogólny wygląd i wrażenie obrazu).

Oto, do czego zmierzam: jeśli dokładnie pracujesz nad plikiem RAW w swoim procesorze RAW, a następnie edytujesz go w Photoshopie, jakość obrazu będzie fantastyczna, jeśli będziesz ostrożnie pracować w konwerterze RAW i dobrze edytujesz w Photoshopie. Możesz uzyskać dobrą jakość obrazu w formacie JPEG, ale będziesz w stanie wycisnąć z obrazu znacznie więcej, jeśli wykonasz zdjęcie w formacie RAW.

Fotografia krajobrazowa RAW: ostatnie słowa

RAW to świetny format do wykorzystania bez względu na rodzaj wykonywanych zdjęć; niezależnie od tego, czy zajmujesz się modą, jedzeniem, architekturą czy portretami, naprawdę polecam rozważenie przepływu pracy w formacie RAW. Jednak format RAW jest szczególnie ważny dla fotografów krajobrazu. Plik RAW będzie zawierał kluczowe szczegóły, których po prostu nie można odzyskać z pliku JPEG, co pozwoli uchwycić wschody i zachody słońca oraz inne sceny o wysokim zakresie dynamicznym w jednym ujęciu.

Pamiętaj jednak, że format RAW będzie wymagał innego procesu przetwarzania końcowego. Nie możesz przesłać pliku RAW bezpośrednio do mediów społecznościowych — zamiast tego będziesz musiał poświęcić czas na dokładne przetworzenie każdego zdjęcia. To koszt pracy w formacie RAW, ale korzyści są naprawdę niesamowity!

Jeśli jesteś sceptyczny, dlaczego nie przetestować tego na sobie? Nagrywaj sceny o wysokim zakresie dynamicznym jako pliki RAW i JPEG. Następnie porównaj je obok siebie. Spróbuj dostosować różne suwaki edycji i sprawdź, czy możesz odzyskać utracone szczegóły. Założę się, że będziesz pod wrażeniem plików RAW!

Teraz do Ciebie:

Czy planujesz robić zdjęcia w formacie RAW w fotografii krajobrazowej? Dlaczego lub dlaczego nie? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach poniżej!

  • OGÓLNY

  • PRZYGOTOWANIE

  • USTAWIENIA

  • OŚWIETLENIE

  • KOMPOZYCJA

  • BIEG

  • ZAAWANSOWANE PRZEWODNIKI

  • TECHNIKI KREATYWNE

  • PRZETWARZANIE KOŃCOWE

  • INSPIRACJA




Źródło