Fotografia

6 błędów w fotografii martwej natury (i jak je naprawić)

  • 12 sierpnia, 2024
  • 10 min read
6 błędów w fotografii martwej natury (i jak je naprawić)


typowe błędy w fotografii martwej natury (i jak je naprawić)typowe błędy w fotografii martwej natury (i jak je naprawić)

Czy masz problem z uchwyceniem oszałamiających zdjęć martwej natury? Jesteś we właściwym miejscu.

W tym artykule dzielę się sześcioma największymi błędami w fotografii martwej natury – i wyjaśniam, jak je naprawić, aby niezależnie od poziomu doświadczenia można było uzyskać znakomite rezultaty. Konkretnie omawiam:

Jeśli więc jesteś gotowy przenieść swoje zdjęcia martwej natury na wyższy poziom, to zaczynajmy!

1. Używanie niewłaściwego oświetlenia

Jaka jest pierwsza zasada fotografii martwej natury?

Twój obiekt musi być dobrze oświetlony.

błędy w fotografii martwej naturybłędy w fotografii martwej natury

Źle oświetlony obiekt będzie wyglądał okropnie, niezależnie od wybranej kompozycji i ustawień aparatu. Natomiast obiekt dobrze oświetlony często będzie wyglądał świetnie, nawet jeśli będziesz mieć problem z uzyskaniem odpowiedniego kadrowania i ustawień.

Zacznij od upewnienia się, że masz wystarczająco światło. Osobiście lubię naturalne oświetlenie w zdjęciach martwej natury; jest jasne, mocne i może być bardzo, bardzo miękkie. (Aby uzyskać najbardziej pochlebne naturalne oświetlenie, spróbuj fotografować w godzinach złotych lub w dni z dużym zachmurzeniem.)

Jeśli pracujesz w pomieszczeniu, często warto zabrać ze sobą trochę sztucznego oświetlenia. Lampy studyjne świetnie nadają się do poważniejszych konfiguracji, ale jeśli przenośność lub cena są problemem, kilka lamp błyskowych plus kilka statywów oświetleniowych wykona świetną robotę.

Możesz również pracować ze światłem okiennym. W pochmurne dni uzyskasz wspaniały, miękki efekt w pobliżu dużych okien. A jeśli słońce jest wysoko na niebie, zawsze możesz narzucić prześcieradło na okno i uzyskać piękny efekt rozproszenia światła.

Zwróć również szczególną uwagę na kierunek światła. Bezpośrednie światło przednie rzadko wygląda dobrze w fotografii martwej natury; jest zbyt śmiałe i zbyt płaskie. Zamiast tego polecam światło boczne, które doda Twoim obiektom dużo głębi i wymiaru. Inną opcją jest częściowe podświetlenie (i zawsze możesz spróbować tego jako części konfiguracji z dwoma światłami, gdzie jedno światło zapewnia światło boczne, a drugie częściowe podświetlenie).

Oto obraz, który zrobiłem, wykorzystując częściowe podświetlenie:

błędy w fotografii martwej naturybłędy w fotografii martwej natury

A oto drugi obraz, na którym widać silne podświetlenie z prawego rogu:

błędy w fotografii martwej naturybłędy w fotografii martwej natury

Naprawdę, zachęcam do eksperymentowania z wieloma źródłami światła i kierunkami. Jeśli nie robisz świetnego zdjęcia, spróbuj innego kąta lub przetestuj nowy modyfikator światła. Nigdy nie wiesz, co stworzysz!

2. Dodanie rozpraszającego tła

W fotografii martwej natury najważniejszy jest temat…

…ale tło też ma znaczenie! Dobre tło może pomóc podkreślić główny obiekt na pierwszym planie lub – w najlepszych obrazach – uzupełnić obiekt, aby uzyskać niesamowity efekt. Ale złe tło może przyciągać uwagę z dala od obiektu i uniemożliwiają widzowi docenienie jego piękna.

Warto przeczytać!  Nikon przejmuje firmę RED Digital Cinema: Digital Photography Review

Zanim więc zrobisz jedno zdjęcie, oceń tło. Poszukaj elementów rozpraszających uwagę w postaci linii, kształtów, a nawet kolorów. Następnie zrób, co możesz, aby całkowicie je wyeliminować.

Tak, możesz zająć się niektórymi rozpraszaczami podczas postprodukcji. Ale im więcej będziesz zajmować się tymi problemami w aparacie, tym mniej czasu spędzisz w pokoju montażowym i tym więcej czasu będziesz mieć na zdjęcia! (Poza tym nie wszystkie rozpraszacze są edytowalne.)

Jeśli zauważysz rozpraszające elementy tła, najlepszą metodą jest często zmiana kąta, aż przeszkadzające obszary znikną. Możesz również spróbować umieścić ręcznie malowane lub zmontowane tła za obiektem lub przenieść obiekt w zupełnie nowe miejsce.

błędy w fotografii martwej naturybłędy w fotografii martwej natury

Co sprawia, że ​​tło do fotografii martwej natury jest świetne? Zachęcam do wybrania jednolitego koloru, takiego jak biała lub szara ściana. Trochę faktury może dodać ładnego akcentu, ale nie przesadzaj (zbyt dużo faktury odciągnie wzrok od obiektu!). A jeśli nie możesz znaleźć odpowiedniego rodzaju ściany, to nic; po prostu przykryj ją białym plakatem!

Jeszcze jedna wskazówka: jeśli robisz zdjęcia flat lay, poświęć więcej czasu na wybór tła. Biały plakat może się sprawdzić, ale rozważ użycie czarnego plakatu, aby uzyskać nastrojowy wygląd, lub niebieskiego, czerwonego lub żółtego plakatu, aby uzyskać dodatkowy efekt.

3. Praca bez statywu

Fotografie martwej natury często wykonuje się we wnętrzach, gdy światło jest (stosunkowo) słabe.

Jeśli nie używasz lampy błyskowej lub stroboskopu, musisz skrócić czas otwarcia migawki, aby uzyskać zrównoważoną ekspozycję – często do 1/60 s lub mniej.

Jeśli spróbujesz robić zdjęcia z ręki przy 1/60 s, wiele Twoich zdjęć wyjdzie frustrująco rozmazanych, dlatego statyw jest niezbędny. Tak, statywy mogą być nieporęczne i wolno się z nimi pracuje, ale są niezbędny i są używane przez większość poważnych fotografów zajmujących się martwą naturą.

W rzeczywistości nawet fotografowie martwej natury, którzy pracują przy silnym sztucznym oświetleniu, zazwyczaj trzymają aparat zamontowany na statywie. Dlaczego? Po pierwsze, statyw pomaga zachować kompozycję, nawet gdy dostosowują różne elementy i pozycje światła. A statyw utrzymuje pozycję aparatu do nakładania ostrości (co jest często konieczne do ostrej fotografii martwej natury z bliska).

Warto przeczytać!  Tego dnia 2005: Canon EOS 5D

Więc upewnij się, że masz solidny statyw. I używaj go, kiedy tylko możesz.

A tak przy okazji, jeśli często pracujesz przy słabym oświetleniu, zachęcam do zakupu bezprzewodowego pilota. W ten sposób możesz wyzwalać migawkę aparatu bez naciskania przycisku migawki (co może powodować rozmycie obrazu i drgania aparatu). Solidną alternatywą jest dwusekundowy samowyzwalacz aparatu, ale ciągłe czekanie na dwusekundowy interwał może być denerwujące, zwłaszcza jeśli robisz wiele zdjęć z rzędu.

4. Zapominanie o starannym komponowaniu

błędy w fotografii martwej naturybłędy w fotografii martwej natury

Jeśli chcesz mieć świetne zdjęcia martwej natury, to musieć komponuj ostrożnie. W rzeczywistości, kiedy robię zdjęcia martwej natury, często spędzam wiele długich minut dodając elementy, poprawiając kompozycję i przesuwając różne elementy w różnych kierunkach.

Chociaż kompozycja martwej natury jest tematem złożonym, oto kilka przydatnych wskazówek:

  • Wypełnij ramkę głównym tematem
  • Zostaw dużo wolnej przestrzeni, aby obiekt mógł oddychać
  • Eksperymentuj z różnymi kątami, aby uzyskać wyjątkowe rezultaty
  • Użyj reguły trójpodziału, aby określić położenie głównego tematu
  • Nie zapomnij o zasadzie nieparzystości, która zaleca uwzględnienie nieparzystej liczby podobnych elementów (np. trzech kwiatów, pięciu książek, jednego wazonu)

Jeśli masz problem ze stworzeniem przekonującej kompozycji, naprawdę zachęcam Cię do spędzenia czasu na zabawie każdym ustawieniem. Przesuń główny obiekt w prawo lub w lewo, dodaj obiekty pomocnicze z przodu lub z tyłu i rób ciągłe zdjęcia testowe.

Inną pomocną wskazówką jest znalezienie kilku zdjęć martwej natury, które ci się podobają (obrazy też są dobre) i przestudiowanie kompozycji. Zwróć uwagę na to, jak obiekty są ułożone względem siebie. Sprawdź, czy potrafisz zidentyfikować jakieś zasady lub wytyczne, które możesz zastosować w swojej pracy.

5. Nie eksperymentowanie z każdą konfiguracją

błędy w fotografii martwej naturybłędy w fotografii martwej natury

Ten błąd w martwej naturze jest prosty, ale może spowodować ogromny różnica w Twoich zdjęciach.

Widzisz, większość początkujących fotografów martwej natury ustawia oświetlenie, tworzy aranżację, a następnie… robi zdjęcia. Cały proces jest usprawniony, szybki i wydajny.

Chociaż możesz uzyskać przyzwoite obrazy, stosując powyższą metodę, jeśli chcesz Naprawdę Jeśli chcesz przenieść swoje zdjęcia na wyższy poziom, musisz poświęcić czas na eksperymenty.

Idź dalej i stwórz swój pierwszy układ. Zrób kilka zdjęć.

Ale potem to wymieszaj. Spróbuj dostosować położenie świateł. Zmień kompozycję. Postaw na minimalizm, dodając dodatkową przestrzeń negatywną lub dodaj dodatkowe obiekty, aby uzyskać bardziej chaotyczny efekt.

Warto przeczytać!  Canon przedstawia superteleobiektyw zmiennoogniskowy RF 200–800 mm F6.3-9 IS USM: przegląd fotografii cyfrowej

Po uchwyceniu pierwszego ustawienia lubię „losować” scenę. Biorę wszystkie obiekty i mieszam je. Albo dodaję nowe tło, albo używam innego oświetlenia, albo zmieniam kąt kamery.

Innymi słowy: eksperymentuję! W ten sposób kończę z mnóstwem unikalnych obrazów (i wiele się przy tym uczę).

6. Wybór niewłaściwego obiektywu

Wielu fotografów nie zdaje sobie z tego sprawy, ale wybrany obiektyw może mieć ogromny wpływ na odbiór zdjęcia martwej natury.

Obiektyw szerokokątny będzie odsuwał od siebie fotografowane obiekty, dając wrażenie rozległości i rozmachu; standardowy obiektyw ukaże obiekty w sposób naturalny, tak jak widzi je ludzkie oko; natomiast teleobiektyw będzie kompresował obiekty i uwydatniał efekt rozmycia tła.

Jaki typ obiektywu jest najlepszy do fotografii martwej natury? To zależy od efektu, jaki chcesz uzyskać! Obiektyw szerokokątny świetnie nadaje się do robienia zdjęć martwej natury, podczas gdy teleobiektyw zapewni oglądającemu nieco większy dystans (dosłownie i w przenośni). Standardowe obiektywy mają tendencję do bardziej neutralnego efektu i świetnie oddają obiekty takimi, jakie wyglądają w rzeczywistości.

Ale chociaż możesz uchwycić świetne zdjęcia martwej natury dowolnym obiektywem, wielu fotografów martwej natury skłania się ku standardowym i krótkim teleobiektywom. Te obiektywy są idealne do uchwycenia proporcjonalnych, naturalnych obrazów. I świetnie sobie radzą z tworzeniem oszałamiających efektów małej głębi ostrości:

błędy w fotografii martwej naturybłędy w fotografii martwej natury

Jeśli masz problem z wizualizacją różnicy między obiektywami szerokokątnymi, standardowymi i teleobiektywami, to zachęcam Cię do stworzenia zestawu martwej natury, a następnie wypróbowania każdej ogniskowej. Uważnie przejrzyj wyniki, zwracając szczególną uwagę na relacje między różnymi obiektami, a także na efekty zniekształceń. Zadaj sobie pytanie: Jak każda ogniskowa oddaje scenę? Kiedy każdy efekt będzie wyglądał dobrze?

Z czasem nauczysz się „widzieć” różne ogniskowe i będziesz w stanie wybrać właściwą ogniskową przy niewielkim wysiłku.

Błędy w fotografii martwej natury: ostatnie słowa

Po przeczytaniu tego artykułu znasz już sześć najczęstszych błędów popełnianych przez fotografów martwej natury – i wiesz, jak je naprawić!

Więc zapamiętaj te błędy. Oceń swoją fotografię. Wprowadź niezbędne zmiany. I obserwuj, jak Twoje zdjęcia się poprawiają!

Które z tych błędów martwej natury popełniasz? Jak je naprawisz? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach poniżej!




Źródło