Motoryzacja

6 kluczowych trendów w handlu detalicznym motoryzacyjnym, które należy uważnie obserwować w 2024 r

  • 5 stycznia, 2024
  • 7 min read
6 kluczowych trendów w handlu detalicznym motoryzacyjnym, które należy uważnie obserwować w 2024 r


Ponieważ branża motoryzacyjna stale ewoluuje, rok 2024 zapowiada się kluczowo, naznaczony dynamicznymi zmianami w handlu detalicznym motoryzacyjnym. Od postępu technologicznego po zmieniające się preferencje konsumentów – krajobraz handlu detalicznego w branży motoryzacyjnej czeka dalsza transformacja. W tym stale zmieniającym się środowisku bycie świadomym najnowszych trendów ma kluczowe znaczenie dla profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, którzy chcą stawić czoła wyzwaniom i wykorzystać nowe możliwości. Oto sześć kluczowych trendów w sprzedaży detalicznej branży motoryzacyjnej, które będą kształtować branżę w 2024 roku.

Ekspansja pojazdów elektrycznych i potencjalne napięcia globalne

Pojazdy elektryczne (EV) cieszą się dużym zainteresowaniem w ciągu ostatnich kilku lat i nie oczekuje się, aby sytuacja ta uległa zmianie w 2024 r. Najnowsza ocena Economist Group przeprowadzona przez Economist Intelligence Unit (EIU) wskazuje, że sprzedaż pojazdów elektrycznych wzrośnie o 21%, a całkowita niewiele ponad 15 milionów sztuk w ciągu roku. Jednak ponad 50% z nich zostanie sprzedanych w Chinach, a raport EIU ostrzega, że ​​„wsparcie chińskiego rządu dla tego sektora spowoduje napięcia handlowe”.

Dotacje na zakupy są głównym motorem ekspansji pojazdów elektrycznych, ale w wielu krajach poza Chinami, takich jak Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, obowiązują różne przepisy dotyczące akumulatorów i innych materiałów, które mogą być zbyt trudne do spełnienia, co prawdopodobnie utrudnia dostępność dotacji. Potencjalnie jeszcze bardziej podsycając globalne napięcia, Komisja Europejska wszczęła w październiku tzw. śledztwo w sprawie pojazdów elektrycznych, które stanowi dochodzenie w sprawie zarzutów nielegalnego subsydiowania pojazdów elektrycznych importowanych z Chin. Wynik tego dochodzenia może zmienić stosunki Chin z innymi krajami, a tym samym spowodować poprawę lub spadek powodzenia wprowadzenia pojazdów elektrycznych.

Ogólnie rzecz biorąc, pomimo wzrostu zainteresowania konsumentów, należy zauważyć, że wdrażanie pojazdów elektrycznych postępuje znacznie wolniej, niż przewidywano – szczególnie w USA – a różni producenci samochodów odwołali główne plany rozwoju i produkcji pojazdów elektrycznych, które mieli na nadchodzące lata.

Warto przeczytać!  Partnerstwa Foxconna w zakresie EV nie przyniosły jeszcze komercyjnej produkcji

Nacisk na szybsze i lepsze ładowanie

Oczywiście główną przeszkodą w upowszechnieniu pojazdów elektrycznych na całym świecie jest czas potrzebny na naładowanie akumulatora pojazdu elektrycznego i jak dotąd dealerom trudno było zmienić zdanie konsumentów na temat tego wyzwania. W 2024 r. więcej firm motoryzacyjnych może dostosować się do północnoamerykańskiego standardu ładowania Tesli (NACS), szczególnie w Ameryce Północnej. Największe firmy motoryzacyjne, takie jak Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Nissan, Volvo i Honda, zamierzają zapewnić kierowcom dostęp do sieci stacji doładowania Tesli, planują także współpracę w celu stworzenia sieci stacji szybkiego ładowania obsługujących obie Połączony system ładowania (CCS) i złącza NACS. Rozszerzenie dostępu do szybszego ładowania powinno teoretycznie ułatwić dealerom sprzedaż pojazdów elektrycznych, ponieważ konsumenci nie będą mieli takiego samego poziomu obaw związanych z czasem ładowania.

Ponadto oczekuje się, że w branży pojazdów elektrycznych zostaną wprowadzone nowe technologie akumulatorów, które poprawią zasięg, skrócą czas ładowania, obniżą koszty i zwiększą bezpieczeństwo. Kilka firm motoryzacyjnych, takich jak Tesla, również dokonuje strategicznych inwestycji, zawiera długoterminowe umowy na dostawy i kładzie nacisk na recykling, aby zapewnić ciągłe i zrównoważone dostawy materiałów do akumulatorów.

Zwiększony popyt na pojazdy hybrydowe

Sprzedaż pojazdów elektrycznych prawdopodobnie będzie powoli rosła w nadchodzących latach, w miarę opracowywania przez producentów samochodów bardziej wydajnych i opłacalnych pojazdów elektrycznych, ale w 2024 r. może nastąpić duży wzrost popytu na pojazdy hybrydowe. Pat Ryan, dyrektor generalny platformy zakupów samochodowych CoPilot, powiedział Forbesowi: „Dzięki temu koszty są łatwiejsze do zarządzania [hybrids], więc obszary, w których ludzie wciąż oswajają się z pojazdami elektrycznymi, kosztem, zasięgiem i ładowaniem – to wszystko są problemy, które nie występują w takim samym stopniu jak w przypadku pojazdów hybrydowych, zatem rynek pojazdów hybrydowych jest obecnie gorącym rynkiem .” Wiele pojazdów hybrydowych kwalifikuje się do federalnych ulg podatkowych, a większość stanów USA oferuje również różne zachęty, zwiększając w ten sposób zainteresowanie nimi konsumentów.

Warto przeczytać!  Gasgoo Daily: Łączna liczba dostaw Li Auto przekroczyła 900 000 pojazdów

Skutki strajku United Auto Workers

Organizacja United Auto Workers (UAW) rozpoczęła strajk jesienią 2023 roku z powodu braku porozumienia w sprawie umowy o pracę z firmami Ford, General Motors i Stellantis. Po sześciotygodniowym strajku pracownikom udało się uzyskać wyższe płace, więcej nadgodzin i świadczeń emerytalnych oraz zwiększyć ochronę przed zamknięciem zakładów produkcyjnych. Chociaż w USA jest tylko około 140 000 pracowników UAW, Cox Automotive podało, że dyrektor finansowy Forda, John Lawler, przewiduje, że sama podwyżka płac może podnieść cenę pojazdów o oszałamiające 900 dolarów każdy. Inni producenci samochodów, tacy jak Honda i Toyota, również ogłosili już podwyżki płac swoim pracownikom. Oczekuje się, że ostatecznie rosnące koszty pracy spowodują wzrost cen pojazdów, zmniejszając w ten sposób przystępność cenową i utrudniając konsumentom zakup samochodów.

Ciągły wpływ wysokich stóp procentowych

Wysokie stopy procentowe wywarły ogromny wpływ na dealerów w ostatnich miesiącach i oczekuje się, że tendencja ta utrzyma się w 2024 r. Niedawne badanie indeksu nastrojów dealerów przeprowadzone przez Cox Automotive wykazało, że zdumiewające 65% dealerów zauważa, że ​​stopy procentowe i sytuacja gospodarcza są obecnie głównymi przeszkodami w ich działalności . Niektórzy dealerzy zgłosili potrzebę odrzucenia miesięcznych przydziałów pojazdów, co jeszcze rok temu byłoby nie do pomyślenia.

Oczywiście wysokie stopy procentowe mają ogromny wpływ na konsumentów, ponieważ średnie oprocentowanie nowego samochodu oscyluje wokół 9%, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 5,5% dwa lata temu. Wysoki średni koszt nowego pojazdu w połączeniu z wysokimi stopami procentowymi często całkowicie wykluczają konsumentów z rynku nowych samochodów. Ponadto oferowanie znacznie niższych stóp procentowych (w tym oferty 0% na wybrane modele) również stawia producentów OEM w trudnej sytuacji i może w dalszym ciągu wywierać presję na ich marże zysku.

Warto przeczytać!  Wartość używanych samochodów w listopadzie nadal spada, o 4,2%

Lepsze wskaźniki zapasów i obniżka cen

Pandemia radykalnie zmieniła rynek motoryzacyjny, ponieważ poziom zapasów gwałtownie spadł z powodu globalnych przerw w produkcji, a ceny drastycznie wzrosły. Poziomy zapasów rosną obecnie w miarę normalizacji łańcuchów dostaw, co oznacza więcej opcji dla konsumentów i mniejszy stres dla dealerów związany z zapasami. Ceny są niewątpliwie nadal znacznie wyższe niż przed pandemią, ale CarEdge informuje, że średnie ceny zarówno pojazdów nowych, jak i używanych nieznacznie spadają, a dealerzy znów zaczynają oferować więcej zachęt. Dealerzy mieli bardzo małe pole manewru przez całą pandemię, ale obecnie są bardziej skłonni do negocjowania ze swoimi klientami, aby zapewnić im lepsze oferty, a jednocześnie osiągać solidne zyski, a oczekuje się, że tendencja ta utrzyma się w 2024 r.

Ogólnie rzecz biorąc, oczekuje się, że w 2024 r. w branży motoryzacyjnej wystąpią te same przeszkody, co w całym 2023 r., takie jak wysokie stopy procentowe i słabe zainteresowanie pojazdami elektrycznymi. Jednak ceny zarówno nowych, jak i używanych pojazdów zaczynają spadać wraz ze wzrostem zapasów i oczekuje się, że producenci OEM będą w dalszym ciągu pracować nad tym, aby ich pojazdy elektryczne były bardziej przystępne również dla konsumentów. Jak zawsze, dealerzy powinni posiadać wiedzę na temat stale zmieniającego się otoczenia w branży, aby odpowiednio się dostosowywać przez cały następny rok.


Źródło