Fotografia

6 wskazówek, jak opanować oświetlenie rodzinnych portretów plenerowych

  • 13 sierpnia, 2024
  • 6 min read
6 wskazówek, jak opanować oświetlenie rodzinnych portretów plenerowych


Film z YouTube'a

Jeśli chodzi o rodzinne portrety, magia nie tkwi tylko w uśmiechach — tkwi w świetle. Każda sesja z udziałem małych dzieci może być gorączkowa i często chaotyczna, a często po prostu próbujesz sprawić, by zrobiły coś w tym stylu, co chcesz. Oświetlenie często staje się kwestią drugorzędną.

Jeśli jednak opanujesz oświetlenie i aspekty techniczne, możesz skupić się na tworzeniu naturalnych, pięknych zdjęć dzieci i ich opiekunów. W tym filmie fotografka portretowa Michelle Santano współpracuje z Westcott Top Pro i dzieli się swoimi eksperckimi spostrzeżeniami na temat wyszukiwania lokalizacji na zewnątrz i opanowywania oświetlenia w celu uzyskania idealnych ujęć.

Lokalizacje zwiadowcze

Pierwszym krokiem w planowaniu rodzinnej sesji portretowej na świeżym powietrzu jest rozpoznanie lokalizacji. Santano podkreśla, jak ważne jest zrozumienie, jak światło będzie oddziaływać na wybrane miejsce. „Zawsze biorę pod uwagę, gdzie słońce będzie za około półtorej do dwóch godzin od rozpoczęcia rozpoznania” – mówi.

Pozwala jej to przewidzieć warunki oświetleniowe podczas sesji zdjęciowej, niezależnie od tego, czy będzie to delikatne oświetlenie od tyłu wczesnym rankiem, czy ostre słońce w południe.

Zrozumienie kierunku światła

Kierunek światła jest kluczowy. Santano radzi szukać obszarów, w których naturalne światło może być efektywnie wykorzystane. „Jeśli jest południe i słońce jest wysoko, poszukam zacienionych obszarów, które oferują oświetlenie kierunkowe” – wyjaśnia. W trudnych warunkach oświetleniowych, takich jak ostre światło słoneczne z góry, Santano używa zewnętrznego oświetlenia stroboskopowego, takiego jak Westcott FJ400 z modyfikatorem, aby zapewnić, że jej obiekty są dobrze oświetlone bez głębokich cieni lub ostrych kontrastów.

Podkreślanie faktury i głębi tła

Podejście Santano do tła wykracza poza proste znalezienie ładnej sceny. Zamiast tego skupia się na fakturze, kolorze i głębi. „Kiedy fotografuję z szeroko otwartą przysłoną, chcę, aby tło stało się kremowym, marzycielskim rozmyciem — chodzi bardziej o fakturę i światło przechodzące przez nie niż o samą scenerię”, zauważa. Ta technika tworzy miękkie, nieostre tło, które podkreśla obiekty, jednocześnie dodając głębi całemu obrazowi.

Pierwszy plan, środkowy plan i tło

Podczas wyszukiwania lokalizacji Santano szuka obszarów, które oferują wyraźne warstwy: pierwszy plan, środkowy plan i tło. „Na przykład znalazłam miejsce z pięknie oświetloną trawą na pierwszym planie, cieniami na środkowym planie, gdzie umieszczam moje obiekty, i teksturowanym tłem” – wyjaśnia.

Ta warstwowa kompozycja tworzy dynamiczny i wizualnie atrakcyjny obraz, naturalnie przyciągając wzrok widza przez scenę. Wytrenuj swoje oko, aby widziało lokalizacje w ten sposób za pomocą tych warstw, a Twoje zdjęcia natychmiast staną się bardziej dynamiczne.

Adaptacja do zmieniających się warunków

Zdjęcia plenerowe wiążą się z nieprzewidywalnymi elementami, takimi jak zmieniające się światło słoneczne, a nawet nieoczekiwany deszcz. Ale bądźmy szczerzy, to właśnie ta nieprzewidywalność sprawia, że ​​są zabawne! Santano podkreśla znaczenie bycia elastycznym.

Często szuka lokalizacji z wieloma opcjami fotografowania, w tym zadaszonych obszarów, które mogą służyć jako studia plenerowe. „Znalezienie zadaszonego pawilonu z cieniem było przełomem” — mówi. „Zapewniał cztery różne tła i idealnie nadaje się do zdjęć wykonywanych w południe, gdy słońce jest ostre, a nawet gdy zaczyna padać deszcz”.

Znaczenie pozowania i interakcji

Oświetlenie i lokalizacja to tylko część równania — pozowanie i angażowanie się w życie rodziny są równie ważne. Santano radzi budować pozy stopniowo, zaczynając od jednego tematu, a następnie dodając inne. „Wolę pozostać w jednym miejscu i robić różne grupowania, aby wszystkie obrazy miały spójny wygląd” — wyjaśnia. Jej podejście do pozowania jest dynamiczne, często dokonuje drobnych korekt, aby zapewnić naturalne interakcje i zrównoważone kompozycje.

Pracując z dziećmi, Santano stosuje beztroskie podejście, aby wywołać autentyczne wyrazy twarzy. „Dzieci mogą czuć się skrępowane przed kamerą, więc rozmawiam z nimi, pytam o ich ulubione sporty lub po prostu mówię głupie rzeczy” – mówi. To zrelaksowane podejście pomaga uchwycić autentyczne uśmiechy i wyrazy twarzy, które są sercem każdego rodzinnego portretu.

Porady techniczne dotyczące oświetlenia portretowego na zewnątrz

Santano dzieli się swoimi ustawieniami aparatu i technikami oświetlenia. Często fotografuje aparatem Canon EOS R6 i obiektywem 135 mm, używając niskiego ISO i szerokiej przysłony f/2.8, aby uzyskać kremowy efekt tła. „Najpierw lubię zmierzyć światło tła, a następnie dostosować lampę błyskową, aby odpowiednio naświetlić obiekt” — mówi. Używając światłomierza, upewnia się, że ustawienia lampy błyskowej są idealne, często zmniejszając światło, aby uniknąć zbyt dramatycznych cieni.

Santano również woli używać statywu podczas sesji zdjęciowych. „Dzięki niemu wszystko pozostaje spójne, zwłaszcza gdy muszę zmienić głowicę w postprodukcji” — wyjaśnia. Statyw pozwala jej zachować stałą kompozycję, co pozwala jej skupić się na angażowaniu rodziny i uchwyceniu idealnych momentów.

Tworzenie ponadczasowych portretów

Podejście Michelle Santano łączy wiedzę techniczną z głębokim zrozumieniem tego, jak sprawić, by rodziny czuły się swobodnie i naturalnie przed kamerą.

Oświetlenie portretów rodzinnych na zewnątrz to sztuka, która wymaga starannego planowania, wyczulonego oka na szczegóły i umiejętności dostosowywania się do zmieniających się warunków. Opanowując kierunek światła, teksturę i kompozycję oraz angażując się w swoje obiekty, możesz tworzyć obrazy, które rodziny będą pielęgnować przez lata.




Źródło

Warto przeczytać!  Drobniejsze punkty: Oto prosty sposób na ulepszenie autofokusa wideo: Przegląd fotografii cyfrowej