7 najlepszych filmów i programów azjatycko-amerykańskich do obejrzenia w ramach Miesiąca Dziedzictwa AAPI
![7 najlepszych filmów i programów azjatycko-amerykańskich do obejrzenia w ramach Miesiąca Dziedzictwa AAPI](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/05/zFKsaRMnBzEcPqV6HPiB2P-1200-80-770x470.jpg)
Co roku w maju Miesiąc Dziedzictwa Azjatów i mieszkańców wysp Pacyfiku honoruje wkład i osiągnięcia Amerykanów pochodzenia azjatyckiego, Amerykanów z wysp Pacyfiku i rdzennych Hawajczyków. Jednym ze sposobów uczczenia tego miesiąca jest oglądanie filmów i programów przedstawiających głosy i doświadczenia AAPI.
W ciągu ostatniej dekady reprezentacja i wpływy AAPI w branży filmowej i telewizyjnej znacznie wzrosły. Badanie przeprowadzone w 2023 r. przez Annenberg Inclusion Initiative Uniwersytetu Południowej Kalifornii wykazało, że w ciągu ostatnich 16 lat odsetek azjatyckich postaci odgrywających role mówiące na ekranie wzrósł prawie trzykrotnie z 3,4% do 15,9%. Wzrost ten można przypisać hitom takim jak „Crazy Rich Asians” i „Everything Everywhere All at Once”, a także zagranicznym sensacjom, takim jak „Parasite” i „Squid Game”.
Wybraliśmy niektóre z naszych ulubionych filmów i programów, którymi możesz się cieszyć podczas obchodów Miesiąca Dziedzictwa AAPI.
„Wszystko, wszystko, wszystko na raz”
Ta mała niezależna gra mogła odbyć bardziej ekscytującą podróż po multiwersum niż Marvel I zdobył Oscara dla najlepszego filmu, a wszystko to z udziałem głównie azjatyckiej obsady, na czele której stoi zdobywczyni nagrody dla najlepszej aktorki Michelle Yeoh. Tytuł może równie dobrze odnosić się do połączenia tak wielu gatunków i dźwięków, od filmów o sztukach walki z Hongkongu, przez science fiction, po komedię. Evelyn Wang z Yeoh zaczyna jako bardzo zwyczajna kobieta prowadząca bardzo zwyczajne życie. Ale potem dowiaduje się od alternatywnej wersji swojego męża (powracającego króla i innego zdobywcy Oscara Ke Huy Quana), że istnieją inne rzeczywistości i że to ona jest kluczem do ocalenia wszystkich przed zagładą. Ale pomimo całej akcji, przeskakiwania po wielu światach i po prostu dziwnych wydarzeń, „Wszystko wszędzie, wszystko na raz” to poruszająca opowieść o matce i córce rozdzielonych pokoleniami i kulturami.
Uważaj Netflixa
’Klub szczęścia radości’
Prawie 30 lat przed nieprawdopodobnym zdobyciem Oscara przez „Wszystko, wszystko na raz” „Klub Joy Luck” poruszał tematy azjatyckiej tożsamości i skomplikowanych relacji matka-córka. Adaptacja bestsellerowej powieści Amy Tan obejmuje pokolenia i kontynenty, aby przekazać uniwersalne prawdy o miłości, stracie i nadziei. Winiety przedstawiają cztery starsze Chinki (Kiều Chinh, Tsai Chin, France Nuyen, Lisa Lu) i ich córki wychowane w Ameryce (Ming-Na Wen, Tamlyn Tomita, Lauren Tom, Rosalind Chao). Retrospekcje ujawniają ukrytą, bolesną przeszłość matek, co rzuca światło na współczesne konflikty.
Uważaj Hulu, Najważniejszy Plus Lub Paw
„Minari”
Jako imigrantka urodzona w Seulu, która dorastała na południu Stanów Zjednoczonych, „Minari” szczególnie mocno odbiła się echem na na wpół autobiograficznej historii scenarzysty/reżysera Lee Isaaca Chunga o koreańsko-amerykańskiej rodzinie imigrantów, która przeprowadza się z Kalifornii do wiejskiego Arkansas w Lata 80. Jacob Yi (Steven Yeun) przejmuje małą farmę, mając nadzieję na uprawę produktów, które będzie można sprzedać kupującym w Dallas. Aby związać koniec z końcem, on i żona Monica (Han Ye-ri) pracują w pobliskiej fabryce kurczaków. Przywożą z Korei jej matkę (zdobywczyni Oscara Youn Yuh-jung), aby opiekowała się dwójką ich dzieci, zmuszając młodego Davida (Alan Kim) do dzielenia pokoju ze swoim halmuni. Tematy ciężkiej pracy, poświęcenia i ryzykowania wszystkiego dla marzeń zapadną w pamięć wielu osobom z amerykańskiej diaspory azjatyckiej.
Uważaj Netflixa
„Nigdy przenigdy”
W na wpół autobiograficznej komedii dla nastolatków Mindy Kaling występuje Maitreyi Ramakrishnan jako Devi, 15-letnia Amerykanka pochodzenia indyjskiego mieszkająca w Sherman Oaks w Los Angeles. Na początku serialu zmaga się z żałobą po niedawno i nagle zmarłym ojcu. Devi stara się przetworzyć swoje emocje, często atakując swoją matkę Nalini (Poorna Jagannathan). W szkole wplątuje się w swojego sympatię, Paxtona Hall-Yoshidę (Darren Barnet) i jej akademickiego rywala Bena Grossa (Jaren Lewison). Sama pochodzę z rodziny imigrantów i naprawdę doceniam, jak zręcznie „Nigdy przenigdy” radzi sobie z Doświadczenia Indian amerykańskich i próby Devi zrównoważenia szacunku dla jej dziedzictwa i wrażliwości współczesnej nastolatki. Te kwestie kulturowe pojawiają się także w innych wątkach, jak na przykład sprzeczne pragnienia Kamali dotyczące zaaranżowanego małżeństwa i plany Nalini dotyczące powrotu do Indii.
Uważaj Netflixa
„Zawsze bądź moim może”
Niewiele komedii romantycznych ma azjatycko-amerykańskich głównych bohaterów. Właśnie tym chcieli zająć się komik Ali Wong i doświadczony aktor Randall Park, tworząc azjatycką wersję „Kiedy Harry poznał Sally”. Grają najlepsze przyjaciółki z dzieciństwa – ona jest dosłownie dziewczyną z sąsiedztwa – która rozpadła się po niezręcznym spotkaniu nastolatków. Kiedy spotykają się ponownie jako dorośli, Sasha jest sławnym szefem kuchni, a Marcus nadal mieszka w domu i oboje mają ważne inne osoby. Jednak nadal łączą ich głębokie emocje na poziomie emocjonalnym i nietrudno domyślić się, dokąd zmierza ta historia (pomimo zaskakującej roli Keanu Reevesa). Film jest nie tylko autentyczny i zabawny, ale także podkreśla żywotność kultury azjatycko-amerykańskiej.
Uważaj Netflixa
’Świeżo z łodzi’
Będąc drugim w historii serialem komediowym emitowanym w największej oglądalności w sieci, w którym występuje rodzina azjatycko-amerykańska (po krótkotrwałej komedii Margaret Cho „All-American Girl” z 1994 r.), „Fresh Off the Boat” był jak powiew świeżego powietrza. Stworzony przez Nahnatchkę Khana (który wyreżyserował „Always Be My Maybe”) i luźny, inspirowany życiem szefa kuchni Eddiego Huanga, opowiada historię tajwańsko-amerykańskiej rodziny Huang w latach 80. XX wieku, po tym jak przenieśli się z Waszyngtonu na Florydę, gdzie tata Louis ( Randall Park) może otworzyć restaurację. Żona Jessiki (Constance Wu) skupia się przede wszystkim na swoich dzieciach – zanim ukuto to określenie, jest mamą-tygrysem – chociaż ma też swoje własne zajęcia na boku. Na ich drodze pojawiają się wypadki i zbiegi okoliczności, ale serce popycha Huangów do przodu.
Uważaj Hulu
’Wołowina’
Wściekłość na drogach napędza tę półgodzinną czarną komedię z Alim Wongiem i Stevenem Yeunem, dwoma magnetycznymi performerami, których łączy wyraźna chemia. Grają dwójkę nieznajomych, którzy biorą udział w zdarzeniu samochodowym na parkingu. Ich pojedynek przeradza się w pościg ulicami podmiejskimi, a następnie zamienia się w zaciętą waśń trwającą miesiącami. Danny (Yeun) to podupadający kontrahent z długami i skomplikowanymi relacjami rodzinnymi. Amy jest właścicielką dobrze prosperującej firmy zajmującej się roślinami doniczkowymi, ale naprawdę chce wziąć wolne, aby spędzić je z mężem i dzieckiem. Kłopoty w ich indywidualnym życiu tylko pogłębiają ich wzajemną gorycz. Używając bardzo czarnego humoru i kąśliwego dowcipu, twórca Lee Sung Jin bada zdrowie psychiczne, presję na sukces i różnice klasowe przez pryzmat doświadczeń azjatycko-amerykańskich.
Uważaj Netflixa
Więcej z Przewodnika Toma