850 dolarów za kemping? Glamping zyskuje na popularności, pomimo wysokich cen.
Autorstwa Sally French
Glamping jest bardziej popularny niż kiedykolwiek, z namiotami inspirowanymi safari i wannami z hydromasażem, które kosztują więcej niż pokoje hotelowe.
Ten artykuł został przedrukowany za zgodą NerdWallet.
Kemping może być jednym z najtańszych sposobów podróżowania. Jednak stosunkowo nowy styl biwakowania rozprzestrzenia się – według niektórych wskaźników – i jest to glamping.
Glamping to połączenie luksusu i natury, gdzie namioty są wypełnione pluszowymi poduszkami, a niektóre mają nawet prywatne łazienki z podgrzewaną, bieżącą wodą. Kempingi są zazwyczaj wyposażone w szybkie Wi-Fi, a takie czynności jak rozbijanie namiotu i rozpalanie ogniska są już za Ciebie zrobione. Ale połączenie splendoru na świeżym powietrzu z hotelowym komfortem powoduje, że ceny są wyższe niż w hotelach z wyższej półki. Jest to również ostry kontrast z tym, co wydają tradycyjni obozowicze.
Sprawdź: to jeden z najnowszych trendów na kempingu — po co jeździć kamperem, skoro można go dostarczyć?
Odwiedzający amerykańskie parki narodowe w 2021 roku wydawali średnio 351 USD dziennie na grupę na tradycyjne zakwaterowanie poza parkami, takie jak hotele lub pensjonaty. Zgodnie z raportem wydatków odwiedzających Departament Spraw Wewnętrznych w 2021 r., osoby, które biwakowały, wydały zaledwie 149 USD. To 58% zniżki dla odwiedzających, którzy chcą wymienić beton na płótno. Ale płótno nie zawsze oznacza oszczędności. To znaczy, jeśli korzystasz z glampingu.
Na przykład możesz zapłacić 650 USD za noc po podatkach i opłatach za korzystanie z udogodnień w Under Canvas Zion w ramach wycieczki glampingowej do Parku Narodowego Zion w Utah tej jesieni. Ośrodek położony jest około 30 minut od wejścia do parku i obejmuje namioty inspirowane safari z łóżkami, łazienkami, gorącymi prysznicami i piecami opalanymi drewnem. Nie ma prądu, ale goście mogą pożyczyć zestawy baterii USB, aby naładować urządzenia. Opłata za korzystanie z udogodnień obejmuje upieczone s’mores, muzykę na żywo i zajęcia jogi.
Te 650 USD obejmuje namiot dla początkujących, który może pomieścić dwie osoby dorosłe na łóżku typu king-size. Namiot apartamentowy, który oprócz łóżka typu king-size obejmuje rozkładaną sofę typu queen-size (a więc lepszy dla rodzin) może kosztować prawie 850 USD za noc w jesienne weekendy.
Under Canvas to jeden z największych operatorów glampingowych. Innym jest AutoCamp, który oferuje płócienne namioty, a także inne miejsca noclegowe, w tym przyczepy Airstream. Weekendowy pobyt w AutoCamp Zion tej jesieni może kosztować około 570 USD za noc po odliczeniu podatków i opłat. Większy kemping z Airstream i namiotem (wystarczająco duży dla sześciu osób) może kosztować prawie 900 USD za noc. Jednak takie ceny nie zniechęcają podróżnych; glamping zyskuje na popularności.
Szacuje się, że w 2022 r. glamping wybrało około 10,5 miliona gospodarstw domowych, w porównaniu z szacunkowymi 7,7 miliona gospodarstw domowych w 2020 r. Tak wynika z raportu North American Camping & Outdoor Hospitality Report z 2023 r. sporządzonego przez Kampgrounds of America (KOA), który zarządza ponad 500 kempingami w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Zobacz także: 12 najlepszych amerykańskich wycieczek samochodowych
Kemping się ochładza
Kemping wszelkiego rodzaju nabrał rozpędu na początku pandemii.
W 2019 roku 23,5 miliona gospodarstw domowych w Ameryce Północnej stwierdziło, że obozowało w tradycyjnych namiotach, a liczba ta wzrosła o 31% do 30,8 miliona w 2020 roku, według badania KOA. Do 2021 roku liczba ta wzrosła jeszcze bardziej o 50,2% w porównaniu z 2019 rokiem, do 35,3 miliona.
W 2022 roku entuzjaści tradycyjnego biwakowania spadli do poziomów niższych niż w 2020 roku, z powrotem do około 30,4 miliona gospodarstw domowych.
Kempingi wszelkiego rodzaju stanowiły 40% wszystkich wakacji w Ameryce Północnej w 2021 r., ale spadły do 32% w 2022 r. Niektórzy ludzie mogli zapomnieć o biwakowaniu, ale to tylko wtedy, gdy twoja definicja biwakowania oznacza rozbicie własnego namiotu i rozpalenie własnego ogniska.
Plus: Ford tworzy teraz ten samochód terenowy tylko dla tych, którzy chcą żyć #vanlife
Glamping nabiera rozpędu – pomimo wysokich kosztów
Jeśli chcesz rozważyć glamping jako formę biwakowania, to entuzjazm Ameryki Północnej do biwakowania dopiero się zaczyna. Chociaż KOA powiedziała, że po raz pierwszy odnotowała spadek liczby gospodarstw domowych biwakujących pod namiotami, odkąd zaczęła śledzić dane w 2014 r., zainteresowanie glampingiem rośnie – tak bardzo, że ogólny wskaźnik wszelkiego rodzaju biwakowania jest rekordowo wysoki.
Według ankiety KOA w 2020 roku 4,8 miliona gospodarstw domowych na kempingach w Ameryce Północnej stwierdziło, że wybierze domki lub glamping jako podstawowy styl zakwaterowania. Liczba ta wzrosła do 5,1 mln do 2021 r., po czym wzrosła ponad dwukrotnie do 12,3 mln w 2022 r. To wszystko pomimo wysokich kosztów glampingu, które często przekraczają tradycyjne ceny hoteli.
KOA przeanalizowała średnie dzienne wydatki podróżnych w 2022 roku i stwierdziła, że gamperzy wydali około 18% (61 USD) więcej niż tradycyjni wczasowicze. Glamperzy wydali również więcej niż tradycyjni goście hotelowi o około 3% (12 USD).
Według raportu KOA około 63% respondentów stwierdziło, że lubi glamping, aby uzyskać doświadczenie łączące korzyści płynące z pobytu w ośrodku i na świeżym powietrzu. W Airstream Suite w AutoCamp Zion będziesz spać na luksusowym materacu i zrelaksować się pod kabiną prysznicową ze strumieniem deszczowym. W placówce AutoCamp wzdłuż rosyjskiej rzeki w Północnej Kalifornii niektóre apartamenty mają prywatne wanny z hydromasażem opalane drewnem.
Czytaj dalej: Czy Twoja podróż jest wystarczająco „ekologiczna”? 5 sposobów na zmniejszenie śladu węglowego podróży
Pomimo wyższej ceny glampingu, udogodnienia wydają się uwodzić osoby niebędące kamperami — 33% respondentów ankiety KOA twierdzi, że korzysta z glampingu, ponieważ chcą przeżyć na świeżym powietrzu bez konieczności chodzenia na kemping.
Więcej od NerdWallet
Sally French pisze dla NerdWallet. E-mail: sfrench@nerdwallet.com. Twitter: @SAFmedia.
-Sally Francuska
Ta treść została stworzona przez firmę MarketWatch, która jest obsługiwana przez Dow Jones & Co. MarketWatch jest publikowany niezależnie od Dow Jones Newswires i The Wall Street Journal.
(KONIEC) Dow Jones Newswires
07-19-23 0502ET
Prawa autorskie (c) 2023 Dow Jones & Company, Inc.