Adani planuje wkroczyć do indyjskiego handlu elektronicznego i płatności
Bądź na bieżąco dzięki bezpłatnym aktualizacjom
Wystarczy zarejestrować się w Indyjski biznes i finanse myFT Digest – dostarczane bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.
Według czterech osób zaznajomionych z tą sprawą indyjska grupa Adani prowadzi rozmowy w sprawie rozszerzenia działalności na handel elektroniczny i płatności, w związku z tym, że konglomerat buduje cyfrowy biznes, aby konkurować z takimi firmami jak Google i Reliance Industries Mukesh Ambani w najbardziej zaludnionym kraju świata.
Plany pojawiają się, gdy założyciel grupy o dobrych koneksjach politycznych, Gautam Adani, stara się odejść od szkodliwych skandali i zdywersyfikować swoje imperium w kierunku szybko rozwijających się rynków skierowanych do konsumentów. Adani stał się drugim najbogatszym człowiekiem w Azji, gromadząc rozległą infrastrukturę i sieć logistyczną obejmującą porty, lotniska i energię.
Firma rozważa obecnie złożenie wniosku o licencję na prowadzenie działalności we wszechobecnej publicznej sieci płatności cyfrowych w Indiach, Unified Payments Interface, i prowadzi rozmowy z bankami w celu sfinalizowania wcześniej ogłoszonych planów dotyczących karty kredytowej Adani pod wspólną marką – twierdzą informatorzy.
Ponadto prowadzą negocjacje w sprawie oferowania zakupów online za pośrednictwem szybko rozwijającej się, wspieranej przez rząd publicznej platformy e-commerce w Indiach, Open Network for Digital Commerce – dodali. ONDC i UPI stanowią część indyjskiego „stosu” cyfrowej infrastruktury publicznej, który co miesiąc przyciąga setki milionów użytkowników i stał się popularny wśród grup konkurujących w budowaniu przedsiębiorstw z branży technologii konsumenckich.
„W tym kraju rządzą tylko trzy konglomeraty biznesowe – Tatas, Ambanis i Adanis” – powiedział Jayanth Kolla, analityk technologii z Bengaluru. „Adani to jedna z trzech grup, która nie ma znaczących przedsiębiorstw skierowanych do konsumentów”.
Po sfinalizowaniu usługi będą dostępne za pośrednictwem aplikacji konsumenckiej Adani Adani One, uruchomionej pod koniec 2022 r. i oferującej usługi turystyczne, takie jak rezerwacje lotów i hoteli.
PhonePe, wspierany przez Google i Walmart, obsługuje już szeroko stosowane aplikacje płatnicze oparte na UPI, podczas gdy krajowe grupy, takie jak Paytm i Tata, oferują zakupy spożywcze i odzieżowe za pośrednictwem ONDC. „Interoperacyjne” sieci oznaczają, że firmy nie muszą inwestować we własne, zastrzeżone platformy płatnicze lub e-commerce, ponieważ mogą przeprowadzać transakcje za pośrednictwem innych dostawców.
Działania konsumenckie Adani mają miejsce po zeszłorocznym skandalu, w którym amerykańska firma zajmująca się krótką sprzedażą, Hindenburg Research, oskarżyła ją o manipulacje na rynku i oszustwa. Zarzuty doprowadziły do straty w notowanych na giełdzie akcji Adaniego o wartości 150 miliardów dolarów i ataków ze strony przywódców opozycji w związku z długotrwałymi powiązaniami założyciela z premierem Narendrą Modim.
Firma pozostawała w centrum uwagi podczas trwających wyborów w Indiach. Opozycja obiecała przeprowadzić dochodzenie w sprawie Adaniego, jeśli zostanie wybrany na podstawie zeszłotygodniowego raportu „Financial Times”, w którym stwierdził, że w sprzedaży przedsiębiorstwu państwowemu przedstawiała węgiel niskiej jakości jako droższe i czystsze paliwo. Modi także oskarżył swoich rywali o zabranie „czarnych pieniędzy” Adaniemu.
Grupa zaprzecza wszelkim nadużyciom, a indyjski organ nadzoru papierów wartościowych nie opublikował jeszcze wyników śledztwa w sprawie zarzutów Hindenburga. Tymczasem spółki Adani odbiły się, a akcje jej flagowej spółki Adani Enterprises odrobiły prawie wszystkie ubiegłoroczne straty.
Działania konsumenckie Adani wynikają z chęci rozszerzenia i integracji odrębnych części swojego imperium biznesowego, takich jak nadawca przejęty w 2022 r. NDTV oraz spółka joint venture Adani Wilmar sprzedająca podstawowe produkty spożywcze, takie jak ryż i pszenica. Planuje także utworzenie zespołu doradców zajmującego się zmianami klimatycznymi, energią i polityką.
Osoby zaznajomione ze sprawą stwierdziły, że oferta firmy w zakresie handlu elektronicznego i płatności będzie początkowo skierowana do obecnych użytkowników jej przedsiębiorstw, a ich zdaniem liczba ta będzie wynosić setki milionów ludzi, biorąc pod uwagę klientów gazu i energii elektrycznej oraz podróżnych na lotniskach spółki.
Mogliby na przykład zdobywać punkty lojalnościowe poprzez płacenie rachunków lub zakupy bezcłowe i wykorzystywać je do zakupów online – twierdzili respondenci. Dotarcie do istniejących użytkowników w ten sposób dałoby Adani „platformę umożliwiającą wejście na znacznie większe obszary” – stwierdziła jedna z osób. Inny dodał, że Adani planuje w tym roku dodać do swojej aplikacji treści NDTV.
Analitycy są sceptyczni co do perspektyw Adaniego. Tak zwana superaplikacja Tata Neu, wprowadzona na rynek w 2022 r., zyskała ograniczoną popularność, natomiast Reliance ma wieloletnią przewagę w biznesach konsumenckich, takich jak telekomunikacja, handel detaliczny i rozrywka.
„Raz płacisz rachunki, podróżujesz raz lub dwa razy i to wszystko” – stwierdziła Satish Meena, niezależny analityk. „Te punkty nie stanowią dla klienta motywacji do przejścia na zakupy online w Adani.”
Adani odmówił komentarza.