Adidas jest oskarżany o próbę „wymazania” kobiet za pomocą biologicznego modelu męskiego w DAMSKICH strojach kąpielowych
Emma James, starszy reporter Dailymail.Com i Ben Talintyre z Daily Mail Australia
12:51 18 maja 2023, aktualizacja 14:07 18 maja 2023
- Gigant odzieży sportowej skrytykowany za wykorzystanie biologicznego modelu męskiego do popisywania się damskim kostiumem kąpielowym
- Firma zdecydowała się na współpracę z nimi w celu wprowadzenia na rynek linii strojów kąpielowych Pride 2023
- Pojawia się miesiąc po tym, jak sprzedaż Bud Light spadła w wyniku kontrowersji związanych z ich współpracą z trans-influencerem Dylanem Mulvaneyem
Adidas został skrytykowany za wybór biologicznego modelu męskiego do reklamowania damskiej kolekcji strojów kąpielowych w kolekcji Pride 2023.
Gigant odzieży sportowej jest celem ostatniej reakcji na „marketing obudzony” po tym, jak został oskarżony o „wymazywanie kobiet”.
Stało się to zaledwie miesiąc po tym, jak Bud Light odnotował spadek sprzedaży po tym, jak połączyli siły z transpłciowym influencerem Dylanem Mulvaneyem, lat 26, w ich katastrofalnej kampanii.
Gama strojów kąpielowych jest częścią kolekcji Adidasa „Pride 2023” – nazwanej „Let Love Be Your Legacy” – i jest na sprzedaż za 70 USD na stronie internetowej w dziale dla kobiet.
Modelka, która jest opisana w Internecie jako „oni”, ma owłosioną klatkę piersiową, widoczne wybrzuszenie, a jej opis mówi, że ma 6 stóp 2 cale, klatkę piersiową 34 cale i talię 27 cali.
Autorem projektu był Południowoafrykański projektant Rich Mnisi, wraz z Adidasem, broni garnituru jako „celebracji autoekspresji, wyobraźni i niezachwianej wiary, że miłość jednoczy”.
Zdjęcia projektów na stronie internetowej Mnisi nie wydają się przedstawiać biologicznego mężczyzny w garniturze.
Zamiast tego wykorzystuje kobietę do pozowania z innymi modelami – w tym z brytyjskim nurkiem olimpijskim Tomem Daleyem, który jest mężem scenarzysty Dustina Lance’a Blacka
Ale wybór modelu na stronie internetowej marki sportowej wywołał oburzenie w mediach społecznościowych, z hashtagiem „Bojkot Adidasa”.
Zarówno Adidas, jak i Rich Mnisi nie odpowiedzieli natychmiast na prośbę DailyMail.com o komentarz
Amerykańska gwiazda pływania Riley Gaines jest również na liście głośnych nazwisk, które mają trafić do firmy,
Powiedziała: „Nie rozumiem, dlaczego firmy dobrowolnie sobie to robią.
Mogli przynajmniej powiedzieć, że garnitur jest „unisex”, ale tego nie zrobili, ponieważ chodzi o wymazanie kobiet.
„Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego prawie nie widzimy, jak to idzie w drugą stronę? Kostiumy kąpielowe dla kobiet nie są wyposażone w wybrzuszenie.
Republikańska kongresmenka Marjorie Taylor Greene również skrytykowała nową sztuczkę marketingową, dodając: „Kto mówi tym dużym korporacjom, aby zraziły kobiety, połowę populacji, w celu sprzedaży dla osób transpłciowych, które stanowią mniej niż 1%?
„Firmy są dla zysku, a nie dla polityki. To nie ma sensu. Kto im każe to robić?
Dr Jebra Fashay napisał na Twitterze: „Czy ten strój kąpielowy Adidas Pride będzie wyposażony w skarpetki, które stworzą wybrzuszenie, jeśli jesteś kobietą i go nie masz?”
Przedstawicielka Karoliny Południowej, Nancy Mace, powiedziała: „Jestem na tyle dorosła, że pamiętam, kiedy to kobiety były modelkami damskich strojów kąpielowych, a nie mężczyzn”.
„Adidas wprowadza na rynek nową linię damskich strojów kąpielowych, 'Pride Collection’ — używając MĘŻCZYZN do modelowania staników sportowych i DAMSKICH strojów kąpielowych, och, spierdalaj. Szczerze mówiąc – powiedziała inna osoba.
Rozpoczynając kampanię, Mnisi powiedziała: „Tworząc tę kolekcję, miałam silny impuls, by przemówić do mojego wewnętrznego dziecka i wyrazić światu, w jaki sposób sojusz LGBTQ+ może stworzyć dziedzictwo miłości.
„Połączenie tych motywów za pomocą mojego własnego języka wizualnego oraz kultowych występów Adidasa i elementów stylu życia to potężna kombinacja, dzięki której kolekcja jest symbolem samoakceptacji i wspierania LGBTQ+”.
„Mam nadzieję, że ta seria zainspiruje sojuszników LGBTQ+ do mówienia więcej o queerowych ludziach, których kochają, i nie pozwoli im walczyć o akceptację w pojedynkę”.
MLS współpracuje również z Adidasem, aby wypuścić ich przedmeczową koszulkę Pride, w której sportowcy noszą dzieci przed meczami Pride od maja do sierpnia.
T-shirt jest również dostępny w grze FIFA 2023, choć decyzja o zareklamowaniu garnituru na stronie Adidasa spowodowała, że wiele osób ostro skrytykowało markę.
„Spójrz tylko na to kobiece wybrzuszenie… Adidas irytująco używa biologicznych męskich modeli do reklamowania damskich strojów kąpielowych i staników” – napisał inny.
„Nic tak nie sprzedaje kostiumu kąpielowego jak owłosiona klatka piersiowa i wybrzuszenie w kroku” – napisał trzeci.
Recenzje na stronie porównują również decyzję z decyzją Bud Light, gdzie strój kąpielowy uzyskał setki jednogwiazdkowych ocen.
Jeden powiedział: „Masz mężczyznę w damskim kostiumie kąpielowym. Czy nie wyciągnąłeś wniosków z katastrofy Bud Light, kiedy poszli tą drogą?
Wielu żartowało również, że Adidas i Nike walczą o to, kto pierwszy może „zbankrutować”, gdy konkurenci „coraz bardziej się budzą”.
W kwietniu firma Nike wykorzystała transpłciową gwiazdę mediów społecznościowych, Mulvaney, do promowania swojej odzieży sportowej.
Transpłciowa aktorka opublikowała „Uwaga media — wkraczam w erę treningu” obok zdjęć przedstawiających ofertę Nike.
Nike odpowiedział na krytykę, mówiąc wściekłym klientom, aby „byli uprzejmi i otwarci” po tym, jak zapłacili Mulvaney za publikowanie treści tańczących w sportowym staniku i legginsach.
Wywołało to wściekłe wezwania do bojkotu, a telefony prowadziła pływaczka olimpijska Sharron Davies, a klienci zasypywali firmę skargami.
Po wybraniu Mulvaney na ambasadora marki do popisywania się damską odzieżą, na TikTok rozpoczęło się „Burn Bra Challenge”, a wielu krytykowało wybór Nike w mediach społecznościowych.
Linia Adidas Pride obejmuje również t-shirty, szorty i odzież sportową z napisem „Love Wins”, które są również noszone przez wyglądających na męskich modeli.
Reakcja nastąpiła po tym, jak firma została z ponad 1,3 miliarda dolarów niesprzedanych akcji z powodu nieudanej współpracy z Kanye Westem.
Oznaczało to, że firma stanęła w obliczu pierwszej rocznej straty od ponad 30 lat, a niemiecka marka ogłosiła, że obniży dywidendy dla akcjonariuszy, którzy zastanawiają się, jak poradzić sobie z niesprzedanymi produktami „Yeezy” kontrowersyjnego rapera.
Jeśli zdecydują się odpisać produkty, może to doprowadzić do obniżenia zysku operacyjnego firmy o 554 miliony dolarów i pierwszej rocznej straty po raz pierwszy od trzech dekad.
Według Washington Post mogli „dosłownie spalić” warte pół miliona dolarów produkty Yeezy, które kiedyś były bardzo popularną i bardzo lukratywną częścią modelu biznesowego odzieży sportowej.
Dyrektor generalny Adidasa, Bjorn Gulden, powiedział w marcu, że ma nadzieję, że firma może powrócić do rentownego wzrostu do 2024 r., zmniejszając zapasy i obniżając rabaty.
W oświadczeniu Gulden dodał, że chce położyć kres fiasku „Yeezy” firmie i zbudować markę ze strategią, która równoważy globalny kierunek z lokalnymi potrzebami, czyli jest szybka i zwinna.
Decyzja firmy o rezygnacji z Westa zwieńczyła upadek rapera po serii coraz bardziej nieobliczalnych zachowań i antysemickich wybuchów.
Flagowa amerykańska marka piwa Bud Light i jej spółka macierzysta, Anheuser-Busch, kontrolują szkody, odkąd 1 kwietnia Mulvaney udostępniła serię partnerskich postów swoim 11 milionom obserwujących w mediach społecznościowych.
Mulvaney wywołała powszechną furię postem, na którym siedziała w wannie, popijając niestandardową puszkę Bud Light z jej twarzą.
Opublikowała post pod hashtagiem #budlightpartner, aby zbiegła się z turniejem NCAA March Madness, zanim żartowała, że nie wiedziała, jaki sport promuje.
Katastrofalna oferta marketingowa spowodowała, że sprzedaż flagowego amerykańskiego piwa spadła aż o 20 procent tydzień do tygodnia.
W tygodniu kończącym się 6 maja sprzedaż w sklepach Bud Light w całych Stanach Zjednoczonych spadła o 23,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. A tydzień wcześniej, kończący się 29 kwietnia, sprzedaż spadła o 23,3 procent.
Wynika to ze spadków sprzedaży w tygodniu kończącym się 22 kwietnia, które wyniosły 21,4 procent. A siedem dni wcześniej spadek wyniósł 17 procent, według danych NielsenIQ dostarczonych Dailymail.com przez Bump Williams Consultancy.