Adidas oszukał inwestorów w sprawie obaw Kanye Westa, mówi pozew
W czasach swojej świetności współpraca Adidasa z Ye była niezwykle owocna dla firmy, a kolekcje butów i odzieży Yeezy szybko stały się ulubieńcami streetwearu. Jednak z biegiem lat zaczęły pojawiać się pęknięcia, gdy Ye wygłaszał coraz bardziej kontrowersyjne komentarze. Powiedział w 2018 r., że niewolnictwo „brzmi jak wybór”, ponieważ trwało przez cztery wieki, dodając, że „niewolnictwo jest dla Czarnych tym, czym holokaust dla Żydów”.
Odpowiadając na sprzeciw wywołany tymi uwagami, Rorsted powiedział wówczas w telewizyjnym wywiadzie dla Bloomberga, że były „niektóre komentarze, których nie popieramy”, ale „Kanye był i jest bardzo ważną częścią naszej strategii i był fantastycznym twórcą”.
Następnie, w październiku 2022 r., na pokazie Yeezy podczas Paris Fashion Week, Ye założyła koszulkę z hasłem „White Lives Matter”, które Southern Poverty Law Center określiło jako „rasistowską odpowiedź na ruch na rzecz praw obywatelskich Black Lives Matter”.
W tym samym miesiącu zagroził również, że przejdzie „death con 3” na „LUDZIE ŻYDOWSKIM”, najwyraźniej odnosząc się do Defcon, amerykańskiego systemu gotowości wojskowej. W tweecie, który został usunięty przez Twittera, użył antysemickich tropów i powiedział, że nie może być antysemitą, „ponieważ czarni też są Żydami”.
W wywiadzie podcastowym opublikowanym w tym miesiącu chwalił się, że może wygłaszać antysemickie uwagi, a Adidas nie zerwie z nim więzi. „Mogę mówić antysemickie rzeczy, a Adidas nie może mnie rzucić. Co teraz?” powiedział.
Tumult najwyraźniej okazał się ostatnią kroplą dla Adidasa, który ogłosił 25 października że natychmiast „zakończy produkcję markowych produktów Yeezy i wstrzyma wszystkie płatności na rzecz Ye i jego firm”. Adidas „nie toleruje antysemityzmu ani żadnego innego rodzaju mowy nienawiści” – powiedział wówczas w oświadczeniu. „Ostatnie komentarze i działania Ye były niedopuszczalne, nienawistne i niebezpieczne”.
Ale pozew złożony w imieniu akcjonariuszy Adidasa twierdzi, że firma od lat była świadoma potencjalnej szkody, jaką Ye może im wyrządzić. Oskarża również firmę o to, że nie udało jej się właściwie ograniczyć swojego zaangażowania finansowego w obliczu ryzyka stwarzanego przez Ye i twierdzi, że oświadczenia złożone przez firmę były „istotnie fałszywe i/lub wprowadzające w błąd we wszystkich odpowiednich momentach”.
W pozwie powołano się na raport Wall Street Journal z listopada 2022 r., w którym stwierdzono, że kierownictwo Adidasa, w tym Rorsted, omawiało ryzyko związane z zachowaniem Ye i rozważało zerwanie z nim więzi.
Ye wcześniej mówił, choć niezbyt obszernie, o pozornej walce z chorobą afektywną dwubiegunową.
Pozew, który domaga się nieokreślonego odszkodowania i zapłaty kosztów prawnych pozwu zbiorowego, odnotował spadek akcji Adidasa po raporcie Journal oraz obniżenie ratingu kredytowego w lutym tego roku po tym, jak firma ujawniła, że ma aż 500 milionów dolarów w niesprzedany towar Yeezy.
Adidas nie odpowiedział na prośbę o komentarz w imieniu firmy i Ohlmeyera późną niedzielą. Z Rorstedem nie można było od razu uzyskać komentarza. Adidas powiedział w oświadczeniu dla BBC, że „zdecydowanie odrzucamy te bezpodstawne twierdzenia”, dodając, że „podejmie wszelkie niezbędne środki, aby energicznie się przed nimi bronić”.