Sport

Adidas wycofuje Bellę Hadid z kampanii po krytyce ze strony Izraela

  • 19 lipca, 2024
  • 4 min read


Odblokuj Editor’s Digest za darmo

Adidas usunął zdjęcia reklamowe przedstawiające Bellę Hadid promującą buty sportowe po raz pierwszy wprowadzone na rynek w roku 1972 podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium po publicznym oburzeniu dotyczącym wykorzystania amerykańskiej modelki, oskarżonej przez rząd Izraela o antysemityzm.

Hadid, której rodzina ma korzenie palestyńskie, była w przeszłości krytykowana przez rząd Izraela za rzekome skandowanie „Od rzeki do morza – Palestyna będzie wolna”, kontrowersyjnego hasła, które według rządu jest używane przez osoby wzywające do wyeliminowania Izraela.

27-letnia modelka, która od pewnego czasu jest ambasadorką marki Adidas, była jedną z kilku gwiazd promujących nową wersję butów Adidas SL 72, które po raz pierwszy zaprezentowano w roku Igrzysk Olimpijskich w Monachium, gdzie 11 członków izraelskiej drużyny zginęło w ataku bojowników pro-palestyńskich.

Ambasada Izraela w Niemczech i prożydowskie grupy, takie jak StopAntisemitism, skrytykowały firmę Adidas na portalu społecznościowym X za kampanię, zwracając uwagę na masakrę z 1972 roku.

Adidas poinformował Financial Times w piątek, że „przerabia resztę kampanii”, nie ujawniając szczegółów dotyczących zmian. Zdjęcia kampanii przedstawiające Hadid promującą SL 72 zniknęły z mediów społecznościowych. Inne zdjęcia przedstawiające ambasadorów marki Adidas, w tym francuskiego piłkarza Julesa Koundé, amerykańskiego rapera A$AP Nasta i chińską modelkę Sabrinę Lan, nadal były dostępne online.

Warto przeczytać!  „W imię Indii…”: Humble Virat Kohli Anila Kumble’a w sprawie Pucharu Świata T20 2024

„Jesteśmy świadomi, że nawiązano do tragicznych wydarzeń historycznych — choć było to całkowicie niezamierzone — i przepraszamy za wszelkie spowodowane przykrości i cierpienia” — oświadczył Adidas.

Model SL 72, pierwotnie wprowadzony na rynek w 1972 r. jako lekki but do biegania, jest jednym z kilku modeli, które przyczyniły się do komercyjnego odrodzenia marki Adidas w ostatnim roku. Marka ta starała się wyjść z kryzysu związanego z amerykańskim raperem Kanye Westem.

Po raz drugi w tym tygodniu firma podniosła prognozy dotyczące zysków, a jej akcje osiągnęły w tym roku lepsze wyniki niż akcje amerykańskiego rywala Nike, ponieważ nowe wersje starszych modeli, takich jak Samba i Gazelle, stały się ikonami mody.

Adidas porzucił swoje bardzo udane partnerstwo z Westem w 2022 r. z powodu serii antysemickich uwag, ponosząc straty w wysokości milionów euro z powodu utraconej sprzedaży szybko rozwijającej się i wysokomarżowej marki Yeezy. Dyrektor generalny Bjørn Gulden później trafił na pierwsze strony gazet, gdy stwierdził w podcaście, że West — znany również jako Ye — „nie miał na myśli tego, co powiedział” i nie był „złą osobą”.

Warto przeczytać!  Jak Bellingham pozostaje skupiony na finale Ligi Mistrzów

Gulden później przeprosił za swoje uwagi, podkreślając, że nie chciał bronić zachowania Westa. Adidas obiecał przekazać część dochodów uzyskanych ze sprzedaży pozostałych butów Yeezy grupom walczącym z antysemityzmem i mową nienawiści.

Agencja modelek reprezentująca Hadid nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.

W październiku 2022 r., w wyraźnej odpowiedzi na kontrowersyjne uwagi West, napisała, że ​​„są ludzie, których kocham na świecie, ludzie, którzy są Żydami, którzy czują strach z powodu słów, które zostały użyte… Moim żydowskim bliskim, społecznościom żydowskim na całym świecie, jestem tutaj, aby powiedzieć, że należycie, jesteście godni i waszym prawem jako istoty ludzkiej jest BYĆ ŻYWYM. Tak samo jak każdej innej rasy, religii, kształtu lub rozmiaru”.


Źródło