Adidas wycofuje Bellę Hadid z kampanii po krytyce ze strony Izraela
Odblokuj Editor’s Digest za darmo
Roula Khalaf, redaktorka naczelna FT, wybiera swoje ulubione artykuły w tym cotygodniowym newsletterze.
Adidas usunął zdjęcia reklamowe przedstawiające Bellę Hadid promującą buty sportowe po raz pierwszy wprowadzone na rynek w roku 1972 podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium po publicznym oburzeniu dotyczącym wykorzystania amerykańskiej modelki, oskarżonej przez rząd Izraela o antysemityzm.
Hadid, której rodzina ma korzenie palestyńskie, była w przeszłości krytykowana przez rząd Izraela za rzekome skandowanie „Od rzeki do morza – Palestyna będzie wolna”, kontrowersyjnego hasła, które według rządu jest używane przez osoby wzywające do wyeliminowania Izraela.
27-letnia modelka, która od pewnego czasu jest ambasadorką marki Adidas, była jedną z kilku gwiazd promujących nową wersję butów Adidas SL 72, które po raz pierwszy zaprezentowano w roku Igrzysk Olimpijskich w Monachium, gdzie 11 członków izraelskiej drużyny zginęło w ataku bojowników pro-palestyńskich.
Ambasada Izraela w Niemczech i prożydowskie grupy, takie jak StopAntisemitism, skrytykowały firmę Adidas na portalu społecznościowym X za kampanię, zwracając uwagę na masakrę z 1972 roku.
Adidas poinformował Financial Times w piątek, że „przerabia resztę kampanii”, nie ujawniając szczegółów dotyczących zmian. Zdjęcia kampanii przedstawiające Hadid promującą SL 72 zniknęły z mediów społecznościowych. Inne zdjęcia przedstawiające ambasadorów marki Adidas, w tym francuskiego piłkarza Julesa Koundé, amerykańskiego rapera A$AP Nasta i chińską modelkę Sabrinę Lan, nadal były dostępne online.
„Jesteśmy świadomi, że nawiązano do tragicznych wydarzeń historycznych — choć było to całkowicie niezamierzone — i przepraszamy za wszelkie spowodowane przykrości i cierpienia” — oświadczył Adidas.
Model SL 72, pierwotnie wprowadzony na rynek w 1972 r. jako lekki but do biegania, jest jednym z kilku modeli, które przyczyniły się do komercyjnego odrodzenia marki Adidas w ostatnim roku. Marka ta starała się wyjść z kryzysu związanego z amerykańskim raperem Kanye Westem.
Po raz drugi w tym tygodniu firma podniosła prognozy dotyczące zysków, a jej akcje osiągnęły w tym roku lepsze wyniki niż akcje amerykańskiego rywala Nike, ponieważ nowe wersje starszych modeli, takich jak Samba i Gazelle, stały się ikonami mody.
Adidas porzucił swoje bardzo udane partnerstwo z Westem w 2022 r. z powodu serii antysemickich uwag, ponosząc straty w wysokości milionów euro z powodu utraconej sprzedaży szybko rozwijającej się i wysokomarżowej marki Yeezy. Dyrektor generalny Bjørn Gulden później trafił na pierwsze strony gazet, gdy stwierdził w podcaście, że West — znany również jako Ye — „nie miał na myśli tego, co powiedział” i nie był „złą osobą”.
Gulden później przeprosił za swoje uwagi, podkreślając, że nie chciał bronić zachowania Westa. Adidas obiecał przekazać część dochodów uzyskanych ze sprzedaży pozostałych butów Yeezy grupom walczącym z antysemityzmem i mową nienawiści.
Agencja modelek reprezentująca Hadid nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.
W październiku 2022 r., w wyraźnej odpowiedzi na kontrowersyjne uwagi West, napisała, że „są ludzie, których kocham na świecie, ludzie, którzy są Żydami, którzy czują strach z powodu słów, które zostały użyte… Moim żydowskim bliskim, społecznościom żydowskim na całym świecie, jestem tutaj, aby powiedzieć, że należycie, jesteście godni i waszym prawem jako istoty ludzkiej jest BYĆ ŻYWYM. Tak samo jak każdej innej rasy, religii, kształtu lub rozmiaru”.