Biznes

£adne kwiatki! Prezent na Dzieñ Babci przychodzi³ na Dzieñ Dziadka. UOKiK: Wysoka kara dla Poczty Kwiatowej

  • 20 stycznia, 2023
  • 3 min read
£adne kwiatki! Prezent na Dzieñ Babci przychodzi³ na Dzieñ Dziadka. UOKiK: Wysoka kara dla Poczty Kwiatowej


Poczta Kwiatowa stosowała w załączniku do Regulaminu „Terminy i warunki doręczeń” postanowienie, w którym zaznaczała, że nie gwarantuje dostarczenia przesyłek w Dzień Babci, Dzieñ Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca.

„W te popularne ¶wiêta dla konsumentów terminowość realizacji usługi miała kluczowe znaczenie. Zamieszczenie tego zapisu miało na celu uniknięcie odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań i miało być zabezpieczeniem dla spółki w razie reklamacji” – pisze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ciepły i słoneczny weekend we Wrocławiu. Tłumy na Rynku i bulwarachWalentynki. Ile wydamy na prezenty dla ukochanych?

Poczta Kwiatowa z karą. UOKiK tłumaczy powód

„Spółka nie może wyłączać swojej odpowiedzialności za niezrealizowanie lub nienależyte wykonanie usługi. Jako działający od ponad 20 lat w Polsce profesjonalny przedsiębiorca powinien być odpowiednio przygotowany na takie święta jak Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki albo Dzień Ojca, kiedy wzrasta zapotrzebowanie na doręczenie kwiatów czy upominków” – przekazał Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Wskazał, że dla klientów jest szczególnie istotne, aby przesyłka dotarła do adresata w konkretnym dniu, zwłaszcza gdy przedsiębiorca do tego zachęca. „Jeśli Poczta Kwiatowa nie jest w stanie zrealizować zamówień w terminie, powinna ograniczyć ich przyjmowanie lub informować o braku możliwości dostarczenia kwiatów na czas. Wtedy konsumenci mogliby poszukać innej firmy lub innego sposobu sprawienia radości bliskim” – dodał.

Warto przeczytać!  Obrady Sejmu wpływają na handel. Jest problem z niektórymi zakupami

Amazon i Allegro (zdjęcie ilustracyjne)UOKiK sprawdził, jak działa Omnibus. Prześwietlił m.in. Allegro i Amazon

UOKiK nałożył ponad 1,6 mln złotych kary na Pocztę Kwiatową. „Niedozwolona klauzula”

Urząd wskazuje, że w komunikacji marketingowej Poczta Kwiatowa promowała swoje usługi i zachęcała do składania zamówień na dostarczenie podarunków w dni ważnych zwyczajowo świąt. Jednak mimo używania haseł „Jeszcze zdążysz!” lub „Pokaż, że kochasz”, zastrzegała w załączniku do regulaminu brak gwarancji terminowej dostawy.

Zdecydowałem o nałożeniu na Pocztę Kwiatową kary w wysokości ponad 1,6 mln złotych. Przedsiębiorca przez sześć lat stosował niedozwoloną klauzulę, by uwolnić się od odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie usługi, co narusza interesy konsumentów. Poza konsekwencjami ekonomicznymi konsumenci narażeni byli na szkody emocjonalne, dotyczące relacji z bliskimi

– powiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Urząd uznał za niedozwolone stosowanie przez Pocztę Kwiatową klauzuli w załączniku do Regulaminu: „Doręczenie w Dzień Babci, Dzień Dziadka, Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca. Dokładamy wszelkich starań, aby doręczyć kwiaty w wybranym przedziale czasowym, jednakże nie jesteśmy w stanie tego zagwarantować w każdym przypadku – pomimo dochowania standardu należytej staranności wymaganej od profesjonalisty – ze względu na dużą ilość realizowanych w te dni zamówień”.

Warto przeczytać!  Nawet 10 000 zł kary za niewłaściwe odprowadzanie deszczówki. Spodziewaj się kontroli w domu!

Za długotrwałe stosowanie naruszającego interesy konsumentów postanowienia wzorca umowy prezes UOKiK nałożył na Pocztę Kwiatową karę pieniężną w wysokości 1 610 712 zł.

UOKiKUOKiK karze dwa banki za wakacje kredytowe. Prawie 3 mln zł

Zobacz wideo
Za smażone ziemniaki z jajkiem sadzonym zapłacisz jak za zboże? W Davos to możliwe


Źródło