Podróże

Air India składa ogromne zamówienia na 470 samolotów od Airbusa i Boeinga

  • 14 lutego, 2023
  • 7 min read
Air India składa ogromne zamówienia na 470 samolotów od Airbusa i Boeinga




Air India ogłosiło zamówienie na 250 odrzutowców Airbusa, podobno w ramach gigantycznej umowy na 470 samolotów Airbusa i Boeinga. Umowa obejmuje również zamówienie na 220 samolotów Boeing oraz 70 opcji.

Indyjski przewoźnik podpisał list intencyjny w sprawie zakupu 210 samolotów z rodziny A320neo oraz 40 samolotów A350, ponieważ przewoźnik toruje drogę do trwającej od dziesięcioleci transformacji pod rządami nowych właścicieli. We wrześniu ubiegłego roku nowy dyrektor generalny Air India, Campbell Wilson, stwierdził, że przewoźnik ma ekscytujące plany ekspansji i odnowienia, aby ożywić swoją reputację światowej klasy linii lotniczej.

Zobowiązanie obejmuje 140 samolotów wąskokadłubowych A320neo i 70 A321neo, a także 34 samoloty szerokokadłubowe A350-1000 i sześć A350-900. A320neo będzie używany na trasach krajowych i kilku krótkich trasach międzynarodowych, podczas gdy A350 będzie używany do „latania na bardzo długich trasach na całym świecie”.

„Jesteśmy zaangażowani w budowę światowej klasy linii lotniczej… jedną z najważniejszych rzeczy jest nowoczesna flota, która jest wydajna i może działać na wszystkich trasach”.

Przewodniczący Grupy Tata N. Chandrasekaran

Długo oczekiwana transakcja jest podobno warta około 37 miliardów dolarów w oparciu o dostępną wartość rynkową najpopularniejszego wariantu modeli, mimo że linie lotnicze zwykle otrzymują duże zniżki na takie mega oferty. Transakcja została ogłoszona podczas wydarzenia online, w którym wzięli udział premier Indii Narendra Modi, prezydent Francji Emmanuel Macron, dyrektor generalny Airbusa Guillaume Faury, a także przedstawiciele Air India i TATA Group.

„Nadszedł właściwy czas, aby Indie zmieniły się w międzynarodowe centrum. Indie są na dobrej drodze”.

Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa

„Ta ważna umowa pokazuje, wraz z pogłębianiem się relacji między Indiami a Francją, sukcesy i aspiracje sektora lotnictwa cywilnego w Indiach. Dziś lotnictwo cywilne jest integralną częścią rozwoju Indii” – powiedział premier Indii Narendra Modi podczas wydarzenia online.

Warto przeczytać!  8 niedocenianych miejsc do odwiedzenia w Portugalii tego lata

Podczas briefingu internetowego Modi podkreślił również, że duża umowa Air India jest częścią wysiłków Indii na rzecz wzmocnienia przemysłu lotniczego i pozycjonowania kraju jako centrum operacji konserwacyjnych i naprawczych w regionie.

Zdjęcie: Airbus

„Pozdrawiamy Air India za wizjonerską strategię, wybierając dwa referencyjne typy samolotów w każdej z ich kategorii. Jesteśmy podekscytowani i pokorni widząc, jak te samoloty stają się kamieniami węgielnymi renesansu Air India. Ta flota popchnie linię lotniczą na całym świecie tam, gdzie na to zasługuje – z najlepszymi” — mówi Christian Scherer, dyrektor handlowy Airbusa i dyrektor ds. międzynarodowych.

„To osiągnięcie pokazuje, że Airbus i wszyscy jego francuscy partnerzy są w pełni oddani rozwijaniu nowych obszarów współpracy z Indiami” — powiedział Macron podczas wydarzenia online.

Zamówienie Air India na A350

Airbus odniósł znaczące zwycięstwo, zabezpieczając umowę Air India na swój flagowy A350, biorąc pod uwagę, że indyjskie linie lotnicze tradycyjnie faworyzowały samoloty Boeinga w operacjach długodystansowych.

Źródła w Air India ujawniły, że pierwsze A350 dotrą do Indii w ciągu roku, co wskazuje na szybkie wprowadzenie. Według Business Standard do 2023 roku ma zostać dostarczonych łącznie sześć samolotów A350, które prawdopodobnie były przeznaczone dla innych przewoźników.

Air India zamawia do 290 samolotów Boeing

Oprócz ogromnego zamówienia Airbusa, Boeing i Air India podpisały zamówienie na 190 737 MAX, 20 787 Dreamliner i 10 777X. Ponadto umowa obejmuje również opcje na 50 dodatkowych samolotów 737 MAX i 20 samolotów 787-9.

Wartość tego historycznego zamówienia wynosi 34 miliardy dolarów według aktualnych cen katalogowych. Chociaż dokładna liczba samolotów w każdym z wariantów nie została jeszcze potwierdzona, samoloty 190 MAX zostaną podzielone między warianty 737-8 i 737-10.

Warto przeczytać!  Tanie miejsca na wakacje: Simon Calder dzieli się zaskakującymi europejskimi hotspotami na rok 2023 | Wiadomości z podróży | Podróż

737-8 może pomieścić do 210 pasażerów i może przelecieć do 3500 mil morskich, podczas gdy największy model z rodziny MAX, 737-10, może pomieścić do 230 pasażerów w konfiguracji jednoklasowej i może przelecieć do 3300 mil.

Po potwierdzeniu tego zamówienia Air India staje się 11. klientem flagowego odrzutowca Boeing 777X, który jeszcze nie uzyskał certyfikatu.

Zamówienie Air India jest największym zamówieniem Boeinga w Azji Południowej i historycznym kamieniem milowym w prawie 90-letniej współpracy amerykańskiego producenta samolotów z przewoźnikiem. B777/787 będą napędzane silnikami GE Aerospace, podczas gdy odrzutowce 737 MAX będą napędzane silnikami CFM International.

„To przejęcie prawie 300 wysoce zaawansowanych samolotów Boeing jest kluczowym elementem Vihaan.AI, kompleksowej strategii transformacji i rozwoju, którą realizujemy w Air India”.

Campbell Wilson, dyrektor generalny i dyrektor zarządzający Air India

„Te nowe samoloty pozwolą nam radykalnie rozszerzyć naszą siatkę połączeń, zarówno w kraju, jak i za granicą, i będą wyposażone w zupełnie nowy, światowej klasy produkt pokładowy, który umożliwi pasażerom podróżowanie na najwyższym poziomie komfortu i bezpieczeństwa. Dzięki temu zamówieniu jesteśmy zachwyceni, że możemy przenieść naszą wieloletnią współpracę z Boeingiem na nowy poziom” – dodał Wilson.

Odrzutowce Boeing 737 MAX będą intensywnie wykorzystywane na trasach krajowych i kilku trasach międzynarodowych krótkodystansowych, podczas gdy Dreamlinery 787 będą głównie wykorzystywane na trasach do Europy, Azji Wschodniej i Australii. Ponadto samoloty 777-9 będą wykorzystywane w lotach długodystansowych do miejsc w Ameryce Północnej.

„Wybór przez Air India samolotów pasażerskich Boeinga z rodziny pokazuje ich zaufanie do naszych produktów i usług na najszybciej rozwijającym się rynku lotniczym na świecie, a ich decyzja wesprze prace inżynieryjne i produkcyjne w fabrykach Boeinga w stanie Waszyngton, Karolina Południowa i w całej naszej bazie zaopatrzeniowej ”, powiedział Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes.

Warto przeczytać!  Studenci Cornell uruchamiają Revy, platformę carpoolingu dla podróży międzymiastowych

Wejście do eksploatacji od końca 2023 roku

Pierwszy z tych nowych samolotów podobno wejdzie do służby pod koniec 2023 roku, a większość ma przybyć od połowy 2025 roku. W międzyczasie Air India zaczęło już odbierać 11 leasingowanych Boeingów 777 i 25 A320, aby przyspieszyć rozwój swojej floty i sieci.

Komentując to historyczne zamówienie, prezes Tata Sons i Air India, pan N. Chandrasekaran, powiedział, że te nowe samoloty zmodernizują flotę linii lotniczej i produkty pokładowe oraz radykalnie rozszerzą jej globalną siatkę połączeń. Rozwój, jaki umożliwiło to zamówienie, zapewni również niezrównane możliwości kariery indyjskim profesjonalistom lotniczym i przyspieszy rozwój indyjskiego ekosystemu lotniczego.

Obraz: Boeing

„Z dumą ogłaszam dzisiaj zakup ponad 200 amerykańskich samolotów w ramach historycznej umowy między Air India i Boeingiem. Ten zakup zapewni ponad milion amerykańskich miejsc pracy w 44 stanach, a wiele z nich nie będzie wymagało czteroletniego dyplomu ukończenia studiów wyższych” – powiedział prezydent USA. Joe Biden w oświadczeniu.

Ponadto Air India intensywnie inwestuje w modernizację swojej istniejącej szerokokadłubowej floty samolotów 787 Dreamliner i 777 w nowe fotele i systemy rozrywki pokładowej. Pierwszy z tych zmodernizowanych samolotów ma wejść do służby w połowie 2024 roku.

Zakład produkcyjny Airbusa w Indiach?

Przewodniczący grupy TATA, Chandrasekaran, powiedział dalej, że Airbus i Tata pracują nad większymi partnerstwami, w tym ambicją „wprowadzenia produkcji samolotów komercyjnych w pewnym momencie w przyszłości”.

„Uważamy ten moment za najważniejszy moment dla Air India Grupy Tata, indyjskiego lotnictwa i sektora produkcyjnego w Indiach” – powiedział Chandrasekaran.

Inne źródła branżowe donoszą, że Indie opowiadają się za utworzeniem przez Airbusa linii montażu końcowego w tym kraju, podobnie jak w fabryce w północnych Chinach. Jednak planista konsekwentnie odrzucał tę propozycję ze względów finansowych i przemysłowych.

Obraz fabularny: Airbus




Źródło