Marketing

„Air” to hołd dla przełomowej relacji Nike i Jordanii. To po prostu nie jest prawdziwa lekcja historii.

  • 22 maja, 2023
  • 6 min read
„Air” to hołd dla przełomowej relacji Nike i Jordanii.  To po prostu nie jest prawdziwa lekcja historii.


Od tego czasu godne uwagi z niewielkimi fanfarami Nike pionierem marketingu sportowego, „Air”, Bena Affleckafilm o pochodzeniu Nike/Michaela Jordana amalgamat, zaczął przesyłać strumieniowo na Amazon na początku maja.

Od „Air” jest już dostępny na Twoim najbliższym urządzeniu z dostępem do Internetu, zachęcamy do jego obejrzenia. Pochwalamy wszystko, co wzbudza zainteresowanie marketingiem sportowym. Film jest dobrze zrobiony, porusza się w przyzwoitym tempie i ma szczególnie znanych aktorów Viola Davies jako matka MJ, zręcznie pokazując swoje talenty. Jeśli interesuje Cię to, co dzieje się na styku handlu i sportu — a zakładamy, że tak, jeśli przeglądasz te strony — zajrzyj do „Air”, ponieważ Jordan/Nike to najlepsze małżeństwo sportowca i promotora w historii. Nike, Jordan i geniusz Wieden + Kennedy wzmocniła tę alchemię mieszanką atletyzmu, popkultury i kapitalizmu, która nadal służy jako standard w marketingu sportowym. Rozwinął Nike do firmy o wartości 50,6 miliarda dolarów, z Marka Jordana obecnie stanowi prawie 10%, na poziomie 5,1 miliarda dolarów.

Tylko nie oglądaj „Air”, spodziewając się, że zobaczysz coś zbliżonego do rzeczywistości, ponieważ jest tam mało prawdziwości i znacznej fabrykacji.

Ben Affleck, Viola Davis i Matt Damon zagrali kluczowe postacie w wersji Afflecka historii Nike/Jordan.Getty obrazy

„Jego cała fikcja – powiedział Julia Strasserwdowa po byłym ubermarketerze Nike Roba Strassera. Jest kolejną byłą pracownicą Nike i autorką „Swoosh”, powszechnie uznawanego za definitywną historię Nike. „Podobali mi się aktorzy, zwłaszcza Viola Davis, więc mówię ludziom, żeby to zobaczyli – po prostu w to nie wierzcie”.

Warto przeczytać!  Nakładanie danych o zamiarach na marketing na początku ścieżki

Wśród najbardziej rażące fragmenty dezinformacji:

Synek Vaccaro „Wizyta” w domu Jordana w Wilmington w Karolinie Północnej, która zajmuje ponad siedem minut z 54-minutowego czasu trwania filmu, nigdy nie miała miejsca. Ani nie Deloris Jordan negocjować tantiemy w oparciu o sprzedaż butów – to było Dawid Falk, agent Jordana. Z Falkiem też się spotkał Adidasy. Jordanowie nigdy tego nie zrobili, ale jest scena trwająca nieco krócej niż dwie minuty, która to przedstawia.

Dramatyczny napięcie jest wprowadzane do scenariusza przez rzekomą presję ze strony zarządu, by wyciągnąć wtyczkę z koszykówki Nike. „Air” przedstawia również podpisanie kontraktu z Jordanem jako desperacki hazard podjęty przez założycielską markę, która zaryzykowałaby cały swój budżet marketingowy na koszykówkę dla jednego sportowca: Jordana. Prawda: Nike podpisał kontrakt z dwoma innymi Hall of Fame z tego samego projektu z 1984 roku: Charlesa Barkleya I Johna Stocktona.

W filmie podjęto również próbę narysowania bezpośredniej linii między honorariami Jordana a nagrodami NIL, z których korzystają teraz sportowcy kolegialni. Vaccaro, grany przez Matt Damonjest przedstawiany jako walczący o sprzedaż koncepcji tantiem założycielowi firmy Nike Phil Rycerz. W rzeczywistości: „Płacenie koszykarzom tantiem za każdą sprzedaną parę butów nie było zerwaniem umowy” — powiedział emerytowany historyk Nike Scotta Reamesa, 30-letni pracownik w Beaverton. „W Nike robiono to od połowy lat siedemdziesiątych”.

Warto przeczytać!  Giełda dzisiaj: Wall Street zyskuje na wartości po najlepszym miesiącu od ponad roku

The W zakończeniu filmu Vaccaro dowodzi spotkaniem w centrali Nike z Jordanem i rodziną z żarliwą prośbą o podpisanie kontraktu z Eager Beavertons, ponieważ „Amerykanie to pokochają”. Więcej fikcji, a niektóre pozbawiły Strassera dużego uznania. Zyskuje trochę uznania w epilogu, w którym opisano go jako „rewolucjonistę marketingu sportowego w koszykówce Nike”. W filmie nie ma na to żadnych dowodów, ponieważ jest to w dużej mierze pean na cześć Vaccaro.

The nie należy lekceważyć upartego wspierania Jordanii przez Vaccaro; podobnie jak jego późniejsza ucieczka do Adidasa, chociaż nigdy o tym nie wspomniano. (Szczerze mówiąc, Strasser ostatecznie został amerykańskim dyrektorem generalnym Adidasa).

Dyrektor Affleck powiedział po kwietniowym pokazie „Air” w Nowym Jorku, że film był „zasadniczo prawdziwy” i że nie uwzględnił dezercji Vaccaro, ponieważ „chciałem, żeby ludzie czuli się dobrze i byli zainspirowani”. Hmmm: Zaczynamy rozumieć, jak działa Hollywood.

Falk, Wieloletni agent Jordana w dużej mierze powstrzymuje się od komentowania „Air”, w którym został przedstawiony jako wulgarny przechwałka, którym nigdy nie znaleźliśmy go przez prawie trzy dekady.

„I nie chcę być postrzegany jako małostkowy”, powiedział Falk, który obecnie reprezentuje jednego gracza NBA (Toronto’s Otto Portera). Jest zaangażowany w „10 biznesów poza sportem”, naucza na GWU i jest na wstępnym etapie pisania kolejnej książki. „Prawda: Deloris Jordan jest czarującą i cudowną kobietą; ONA namówiła Michaela, aby odwiedził Nike, i że Michael podpisał kontrakt z Nike. Poza tym: „Nie widziałem filmu, ale przeczytałem scenariusz i nie odświeżyło to żadnych wspomnień związanych z zawarciem umowy”.

Warto przeczytać!  Wewnątrz strategii marketingowej sprzętu Ace

The zwiastun „Air” był sprzedawany z zastrzeżeniem „Zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami”. Powiedz nam, co w ludzkiej kondycji nie jest. Uznajemy jako stawkę stołową, że dziennikarze są bardziej zobowiązani do prawdy niż hollywoodzcy filmowcy. Niemniej jednak ich licencja literacka nie może tolerować hurtowej nieprawdy. O ile pamiętamy, to „zawieszenie niewiary” jest zarezerwowane dla dzieł beletrystycznych. Istnieje obawa, że ​​„Air” przejdzie do historii jako prawdziwy rekord jednego z najbardziej znanych sportowców w Ameryce. W sporcie, inaczej niż w Hollywood, autentyczność jest najważniejsza. Gdyby to nie była prawda, Nike nadal byłaby marką butów do biegania.

Więc, być może bardziej odpowiednią etykietą ostrzegawczą dla „Powietrza” powinno być „Pochodzące z faktów” lub „Wydarzenia w tym filmie są dalsze niż się wydaje od prawdy”.

„Cieszyć się film taki, jaki jest” — powiedział Reames — „zabawna, w większości dobrze zagrana historia, ale zdecydowanie NIE lekcja historii”.

Z Terrym Leftonem można się skontaktować pod adresem tlefton@sportsbusinessjournal.com




Źródło