Akasa: Akasa ma zamiar stać się rentowna w ciągu 3 lat, technologia będzie odgrywać kluczową rolę: CEO Vinay Dube
„To była dosłownie jedyna okoliczność, w której byłem skłonny założyć linię lotniczą. Zdobycie odpowiedniego zasobu po odpowiedniej cenie to część pierwsza, a zdobycie ich w wystarczającej ilości to druga. Ponieważ między oszczędnością paliwa, konserwacją silnika i kosztami leasingu samolotów, to około 70% kosztów linii lotniczej, a znalezienie tego właściwego było warunkiem wstępnym” – powiedział Dube w wywiadzie dla ET.
W ciągu tych dwóch lat Akasa zdołała zaznaczyć swoją obecność wśród indyjskiej publiczności lotniczej. Nowe samoloty i menu pokładowe zyskały entuzjastyczne recenzje. Ale teraz zaczyna się wspinaczka pod górę. W ciągu dwóch lat straciła ponad 2400 crore rupii.
Według obserwatorów branży wynika to przede wszystkim z faktu, że linia lotnicza nie ma silnej pozycji na dochodowych trasach metra, a koszty jej działalności gwałtownie wzrosły, ponieważ zatrudniła pilotów, których teraz nie może wykorzystać, gdyż produkcja samolotów Boeinga znacznie spadła z powodu wzmożonej kontroli ze strony organów regulacyjnych po licznych incydentach związanych z bezpieczeństwem.
Ale Dube mówi, że jest zadowolony z tego, co osiągnięto. Straty, jak mówi, są wynikiem kosztów ciążowych, ponieważ on i jego zespół budują solidne podstawy dla przyszłości napędzanej technologią.
W swojej siedzibie w Mumbaju firma utworzyła zintegrowane centrum kontroli operacji — centralny węzeł koordynujący codzienne operacje i akademię szkoleniową, a także pracuje nad rozwiązaniem opartym na sztucznej inteligencji, które ma usprawnić interakcję z klientami.
Pomimo tego wszystkiego Dube mówi, że początkowa inwestycja w wysokości około 250 crore rupii dokonana przez rodzinę zmarłego maklera giełdowego Rakesha Jhunjhunwali jest nienaruszona. „Każda firma na wczesnym etapie traci gotówkę. Ale osiągnęliśmy 25 samolotów, mamy 4000 osób w firmie, podpisaliśmy dwie umowy na samoloty i długoterminowe umowy z dostawcami, zainwestowaliśmy w technologię, konserwację i nadal mamy w banku pełną inwestycję, która została dokonana na początku. Ile firm na wczesnym etapie to robi?”, powiedział Dube. Akasa ma na celu osiągnięcie rentowności w ciągu najbliższych trzech lat i przeprowadzenie publicznego notowania do 2028 roku, powiedział.
Belson Coutinho, współzałożyciel, mówi, że linia lotnicza inwestuje w technologię, aby wykorzystać dane swoich klientów, dzięki czemu może zapewnić spersonalizowaną obsługę opartą na jego upodobaniach i niechęciach. „To pozwoli nam zapewnić spersonalizowaną obsługę i zwiększyć szanse na lojalność wobec marki”.
Praveen Iyer, współzałożyciel i dyrektor handlowy, powiedział, że strategia nie zagęszczania tras metra i zamiast tego uruchamiania większej liczby destynacji generuje więcej pieniędzy. „Trasy rekreacyjne, takie jak Dehradun, Srinagar, były dla nas dochodowe, a trasy międzynarodowe również cieszą się dużym popytem”. Powiedział, że linia lotnicza powoli zwiększa wykorzystanie samolotów i teraz wylewa z siebie siódme poty przez prawie 13 godzin.
Inwestorzy obstawiają zespół Dube’a. Konsorcjum biur rodzinnych Azima Premji z Wipro i Ranjana Pai z Manipal Group prowadzi rozmowy w sprawie zainwestowania około 125 milionów dolarów. Jedna z osób zaangażowanych w sprawę powiedziała, że inwestorzy lubią zespół zarządzający, a także obstawiają, że dobrze skapitalizowana linia lotnicza może być silnym trzecim graczem za IndiGo i Air India.