Akcje 23andMe: obiecujące w dłuższej perspektywie (NASDAQ: ME)
![Akcje 23andMe: obiecujące w dłuższej perspektywie (NASDAQ: ME)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/03/image_1354171893-770x470.jpg)
gorodenkoff/iStock za pośrednictwem Getty Images
Teza inwestycyjna
23i ja (NASDAQ: JA) okazała się realną perspektywą rozwoju dzięki szerokiemu gronu klientów i zaufanej marce. Pomimo pewnych rozbieżności finansowych i ostrej konkurencji w obszarze testowania genomiki, 23andMe jest ma dobrą pozycję do dalszego wzrostu w ciągu najbliższych pięciu do sześciu lat dzięki ciągłym badaniom i rozwojowi, a także strategicznym inwestycjom/przejęciom.
Przegląd biznesowy
23andMe Holding Co. to firma z branży medycznej, która koncentruje się na testach genetycznych. Działa w dwóch segmentach: Consumer and Research Services oraz Therapeutics.
Usługi konsumenckie i badawcze
Segment usług konsumenckich i badawczych jest ponownie podzielony na trzy różne podsekcje: Personal Genome Service (PGS), biznes telezdrowia i usługi badawcze. Usługa genomu osobistego składa się głównie z zestawów testów genetycznych skierowanych bezpośrednio do konsumenta, które dostarczają konsumentom unikalnych i spersonalizowanych informacji na temat ich pochodzenia, cech i zagrożeń dla zdrowia. Większość przychodów firmy pochodzi z usług konsumenckich i badawczych, zwłaszcza z PGS, gdzie około 89% całkowitych przychodów pochodzi z PGS w ostatnim roku podatkowym.
Podsekcja telezdrowia to sposób, w jaki 23andMe wykorzystuje dane z testów genomicznych, aby pomóc swoim pacjentom w leczeniu niektórych chorób. Pacjent może wchodzić w interakcje z licencjonowanymi lekarzami stowarzyszonymi, a jeśli przepisano mu lekarstwo, pacjent może mieć dostęp do swojej apteki z faktami i bezpłatnymi usługami dostawy.
Wreszcie, dzięki swoim usługom badawczym, firma może wykorzystać swoją obszerną bazę danych informacji genetycznych do opracowania nowych leków i metod leczenia niektórych chorób. Aby pomóc w badaniach, 23andMe nawiązało czteroletnią współpracę z GSK (GSK).
Lecznictwo
Segment terapeutyczny obejmuje opracowywanie leków, a także badania w różnych obszarach terapeutycznych, takich jak onkologia i choroby układu krążenia. Obecnie firma jest jedyną firmą zajmującą się testami genomiki konsumenckiej, która posiada wiele zezwoleń FDA na raporty stanu zdrowia dostępne bez recepty i była pierwszą firmą, która uzyskała autoryzację FDA na testy genetyczne skierowane bezpośrednio do konsumenta.
Ponadto na dzień 31 marca 2022 r. dwa z ich programów badawczych weszły w fazę 1 badań, z których jeden jest ich autorskim programem, a drugi programem immunoonkologicznym.
Analiza przemysłu
Rynek genomiki konsumenckiej to szybko rozwijający się rynek, którego zgłoszona wartość wyniosła 1,9 miliarda USD w 2020 roku i oczekuje się, że w latach 2021-2028 będzie się rozwijał w tempie skumulowanej rocznej stopy wzrostu wynoszącej 19,4%. Niedawna pandemia COVID-19 zwiększyła popyt na zestawów do testów genetycznych przeznaczonych bezpośrednio dla konsumentów, ale także rosnąca obecność rzadkich chorób genetycznych ma napędzać rozwój samego rynku, a także wzrost świadomości społecznej na temat testów genomicznych. Bezpośredni dostęp do wyników badań genomicznych pozwala użytkownikom na zdobycie wiedzy o własnej historii io sobie, co pomaga we wprowadzaniu zmian w stylu życia na rzecz poprawy stanu zdrowia. Ponadto ceny tych zestawów testowych spadły, co dodatkowo zwiększa popyt na nie.
Przewaga konkurencyjna
Niektórzy z największych konkurentów 23andMe w branży to Ancestry.com, Twist Bioscience Corporation (TWST), Invitae Corporation (NVTA) i Illumina (ILMN). Jednak dzięki nagromadzeniu największej na świecie bazy danych genomowych, 23andMe zapewnia najlepszą wartość w swojej cenie. Ponadto tym, co odróżnia 23andMe od wielu konkurentów, są partnerstwa. Rozwój firmy zależy od ciągłego rozwoju naukowego w dziedzinie genomiki, a także zwiększania bazy klientów, poprzez tworzenie partnerstw z różnymi organizacjami, takimi jak Fundacja Michaela J. Foxa zajmująca się chorobą Parkinsona. W ramach umów partnerskich firma zgodziła się dostarczać bezpłatne zestawy testowe członkom społeczności pacjentów organizacji, aw zamian organizacja zachęca swoich członków do zapisywania się na usługi 23andMe. Zawarli również dodatkowe partnerstwa ze znanymi instytucjami akademickimi, takimi jak Broad Institute na MIT, Harvard i Uniwersytet Stanforda. Tworząc strategiczne partnerstwa z renomowanymi firmami i instytucjami edukacyjnymi, 23andMe zyskało pozycję godnej zaufania firmy testującej genomikę i zwiększyło świadomość marki, pomagając zwiększyć liczbę klientów i sprzedaż.
Perspektywy wzrostu/możliwości
Rozwój produktu
Sukces firmy i jej modelu abonamentowego zależy nie tylko od pozyskiwania nowych klientów, ale również od utrzymania dotychczasowych klientów i członków. Można to osiągnąć poprzez ulepszenia produktów i nowe oferty produktów, aby zapewnić klientowi więcej informacji i uczynić je bardziej spersonalizowanymi. Zwiększyłoby to liczbę zaangażowanych klientów, którzy kupują produkt.
Przejęcia
Kolejną szansą na rozwój 23andMe są strategiczne przejęcia. W ciągu ostatnich dwóch lat 23andMe przejęło Lemonaid Health, firmę zajmującą się telezdrowiem. Pozwala to firmie na głębszą integrację spersonalizowanych usług testowania genomu z podstawową opieką zdrowotną. To teraz nie tylko pomaga klientom dowiedzieć się czegoś o sobie, ale także zastosować to, czego się o sobie dowiedzieli, w swoim życiu i opiece zdrowotnej. Otwiera to drzwi, aby umożliwić wykorzystanie testów genomowych w celu zapobiegania chorobom i lepszego zarządzania nimi.
Rozszerzenie kategorii
Aby zwiększyć bazę klientów, firma ma również możliwość rozszerzenia wcześniejszych testów genomicznych na inne kategorie, co może zwiększyć liczbę osób, którym może dostarczać swoje produkty i usługi. Jednak ekspansja na nowe kategorie wiąże się z kosztami badań i rozwoju, kosztami marketingu, a także kosztami pozyskania klienta. Chociaż jest to obiecująca okazja, jeśli firma nie wygeneruje wystarczających przychodów na pokrycie kosztów, może nie odzyskać swoich inwestycji finansowych w rozwój kategorii.
Finansowy
Finanse yahoo
Przyglądając się przychodom widać, że są one względnie stabilne, z niewielkimi wahaniami w ostatnich latach. Chociaż 23andMe ma ujemny dochód operacyjny, duża część ich kosztów operacyjnych pochodzi z badań i rozwoju. Firma ostatnio inwestuje więcej w badania i rozwój, co pokazuje, że jest w dobrej pozycji do dalszego rozwoju i rozwijania swojej oferty produktów w przyszłości. Widzimy również, że 23andMe ma duży procent swoich aktywów w gotówce, około 48%, w porównaniu do 19% z Invitae i 16% z Illumina. Może to oznaczać, że firma nie wykorzystuje całej swojej gotówki w najbardziej efektywny sposób. Zamiast trzymać całą tę gotówkę pod ręką, mogliby wykorzystać ją w większej ilości, aby ponownie zainwestować w biznes.
Wycena
Finanse yahoo
Ze względu na ujemne zyski i wolne przepływy pieniężne 23andMe trudno jest zawęzić solidną wycenę spółki, ale jeśli porównamy niektóre wskaźniki wyceny spółki z jej konkurentami, zobaczymy, że 23andMe jest stosunkowo niedowartościowana.
Zgodnie z ostatnimi wynikami finansowymi za trzeci kwartał, łączne przychody firmy za trzy miesiące zakończone 31 grudnia 2022 r. wyniosły 67 mln USD, co stanowi wzrost o 18% w stosunku do całkowitych przychodów za trzy miesiące zakończone 31 grudnia 2021 r. Głównym powodem do tego wzrostu przyczynił się wzrost przychodów z usług konsumenckich w związku z przejęciem Lemonaid oraz wzrost usług abonamentowych. Koszty operacyjne wzrosły jedynie o 3,22% ze 124 mln USD do 128 mln USD w okresie trzech miesięcy zakończonych odpowiednio 31 grudnia 2021 r. i 31 grudnia 2022 r. A wzrost ten wynikał głównie ze wzrostu wynagrodzeń z powodu inflacji i wzrostu siły roboczej z niedawnego przejęcia. To pokazuje, że firma staje się coraz bardziej wydajna, co pozwala firmie na dalszy szybki wzrost sprzedaży, przy jednoczesnym spadku kosztów operacyjnych. W rezultacie, biorąc pod uwagę obecny potencjał wzrostu firmy wynikający z przejęć i zwiększonej bazy klientów, uważam, że firma może stać się rentowna w ciągu najbliższych pięciu do sześciu lat.
Ryzyka
Zatwierdzenie FDA konkurencji
Od pewnego czasu sukces 23andMe wynika z ich wyjątkowej oferty produktów w porównaniu z konkurencją. Są pierwszą firmą zajmującą się badaniami genomicznymi bezpośrednio u konsumentów, która zawiera zatwierdzone przez FDA raporty dotyczące genetycznego ryzyka zdrowotnego i farmakogenetyki. Konkurenci firmy również zaczęli uzyskiwać aprobatę FDA dla swoich własnych raportów dotyczących genetycznego ryzyka zdrowotnego, które mogą odciągnąć klientów od 23andMe, aw rezultacie negatywnie wpłynąć na ich działalność. Wierzę jednak, że dzięki ciągłym inwestycjom w badania i rozwój firma będzie nadal ulepszać i ulepszać swoje produkty oraz oferować nowe usługi, unikalne na tle konkurencji.
Problemy produkcyjne
23andMe nie ma możliwości produkcyjnych i nie planuje w najbliższym czasie posiadania własnego zakładu produkcyjnego. Firma polega tylko na ograniczonej liczbie dostawców w zakresie produkcji swoich zestawów do testów genomicznych. Może to stanowić zagrożenie dla firmy, ponieważ nie może ona kontrolować własnej produkcji. Chociaż firma utrzymuje dobre relacje z dostawcami, 23andMe nie może zagwarantować, że zawsze będzie w stanie zaspokoić popyt na swoje produkty, a jeśli w każdym przypadku wystąpią nieoczekiwane zdarzenia, takie jak pandemia, wpłynie to negatywnie na sprzedaż firmy.
Ryzyka ekonomii międzynarodowej
Obecnie 23andMe działa i dystrybuuje swoje produkty w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Firma ma wizje ekspansji globalnej i choć może to być bardzo obiecująca okazja, wiąże się z tym wiele przepisów i kosztów. Firma nie ma odpowiedniego doświadczenia w ekspansji międzynarodowej. Ponadto istnieją różne regulacje, zwłaszcza w branży medycznej, w różnych krajach, które zwiększałyby ryzyko ekspansji międzynarodowej.
Wniosek
Oceniłbym 23andMe na kupno. Chociaż cena akcji jest nieco chwiejna i niestabilna, myśląc w perspektywie długoterminowej, firma ma duży potencjał, aby stać się dużą w przestrzeni testowania genomiki dzięki ciągłemu rozwojowi i postępowi technologicznemu w branży medycznej. Dzięki strategicznym partnerstwom firma będzie nadal się rozwijać, a nawet rozwijać na całym świecie, pomimo przepisów i wysokich kosztów.