Biznes

Akcje Shipping Corporation of India skaczą o kolejne 16,5%, w górę o 40% w ciągu 3 sesji. Oto, co wywołało rajd

  • 12 lipca, 2024
  • 3 min read
Akcje Shipping Corporation of India skaczą o kolejne 16,5%, w górę o 40% w ciągu 3 sesji. Oto, co wywołało rajd


Akcje spółek żeglugowych kontynuowały w piątek drugą sesję z rzędu w imponującym tempie, a Shipping Corporation of India (SCI) przewodziła stawce, odnotowując wzrost o 16,40%, co pozwoliło jej osiągnąć rekordowy poziom 384,20 za akcję. W poprzednim dniu handlowym akcje osiągnęły górny limit 20% w wyniku pozytywnych wydarzeń. Ten ostatni rajd akcji spowodował, że zyskały 40% w ciągu 3 sesji i 113% w bieżącym roku.

Mint poinformował wcześniej, powołując się na źródła zaznajomione ze sprawą, że Ministerstwo Żeglugi zaproponowało utworzenie spółki joint venture pomiędzy państwową Shipping Corporation of India (SCI) a publiczną spółką zajmującą się obrotem ropą naftową w celu produkcji bardzo dużych tankowców.

Indian Oil Corporation Ltd. (IOCL), największa w kraju firma zajmująca się obrotem ropą naftową i rafinacją, jest rozważana jako preferowany partner w tej wspólnej inicjatywie z SCI.

Indie obecnie odpowiadają za mniej niż 1% światowego rynku stoczniowego, na którym dominują Chiny, Korea Południowa i Japonia. Nigdy wcześniej nie zbudowały żadnego tankowca.

Ta propozycja jest zgodna z inicjatywą rządu „Atmanirbhar Bharat”, której celem jest wzmocnienie indyjskiego sektora produkcyjnego i zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego. Rozwój rodzimych bardzo dużych statków do przewozu ropy naftowej (VLCC) lub tankowców zmniejszyłby zależność od zagranicznych statków i ubezpieczycieli, łagodząc w ten sposób ryzyko wynikające z napięć geopolitycznych wpływających na łańcuchy dostaw ropy naftowej.

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i udziałów, Wiadomości ekonomiczne i finansowe, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Live IPO News

Indie, będące trzecim co do wielkości importerem ropy naftowej na świecie, po USA i Chinach, zmagają się z ciągłymi problemami z dostawami w czasie konfliktów, co powoduje niestabilność światowych rynków energii.

Według najnowszego raportu KPMG potencjalna wartość indyjskiego rynku stoczniowego do 2047 r. wyniesie 62 miliardy dolarów.

Tymczasem, przyczyniając się do wzrostu zapasów żeglugowych, raporty CNBC Awaaz wskazują, że Fundusz Rozwoju Morskiego jest gotowy otrzymać alokację w wysokości od 15 000 crore do 20 000 crore w nadchodzącym budżecie Unii 23 lipca. Ponadto istnieją oczekiwania na ogłoszenie programu Harit Nauka.

Podobnie jak uznane sektorowe instytucje finansowe, takie jak Power Finance Corporation, REC i IRFC, Fundusz Rozwoju Morskiego rokuje nadzieję na znaczny wzrost sektorowy.

Potencjalne przydzielenie środków może stanowić kluczowy moment dla sektora żeglugi, który obecnie stoi przed wyzwaniami w dostępie do odpowiednich zasobów finansowych, takich jak kredyty bankowe i inwestycje zagraniczne. Pomimo kluczowej roli we wzmacnianiu prognozowanej ekspansji handlowej i gospodarczej, ograniczenia te utrzymują się.

Analitycy branżowi przewidują, że fundusz ten zaspokoi znaczne zapotrzebowanie sektora morskiego na finansowanie, ułatwiając realizację ukierunkowanych inicjatyw, takich jak budowa statków, dekarbonizacja, wdrażanie zielonych technologii energetycznych, innowacje technologiczne oraz szkolenia i rozwój pracowników.

Warto przeczytać!  "WIBOR najniżej od czerwca 2022 roku". Analiza HRE Investments

Zastrzeżenie: Poglądy i rekomendacje zawarte w tym artykule są poglądami poszczególnych analityków. Nie odzwierciedlają one poglądów Mint. Zalecamy inwestorom konsultację z certyfikowanymi ekspertami przed podjęciem jakichkolwiek decyzji inwestycyjnych.


Źródło