Świat

Aktor Tevye z „Skrzypka na dachu” miał 87 lat – Różnorodność

  • 9 marca, 2023
  • 6 min read
Aktor Tevye z „Skrzypka na dachu” miał 87 lat – Różnorodność


Chaim Topol, który stał się zawodowo znany wyłącznie z nazwiska w swojej karierze, która obejmowała występy w „Skrzypku na dachu” na scenie i ekranie oraz współgranie w filmie o Jamesie Bondzie „Tylko dla twoich oczu” i filmie science-fiction „Flash Gordon” zmarł w czwartek w Tel Awiwie po walce z chorobą Alzheimera. Miał 87 lat.

Śmierć Topola została potwierdzona przez prezydenta Izraela Isaaca Herzoga, który określił go jako „utalentowanego aktora, który podbił wiele scen w Izraelu i za granicą, wypełnił swoją obecnością ekrany kinowe, a szczególnie zapadł głęboko w nasze serca”.

Swoją wieloletnią współpracę Topol rozpoczął od głównej roli mleczarza Tewiego w musicalu „Skrzypek na dachu” w 1967 roku, występując w produkcji na West Endzie, która miała 2030 przedstawień. Zagrał w wersji filmowej Normana Jewisona z 1971 roku, która miała budżet szacowany na 9 milionów dolarów i przyniosła krajowy dochód brutto w wysokości 80 milionów dolarów. Film był nominowany do ośmiu Oscarów, w tym za najlepszy film i najlepszą męską rolę Topola. Wygrał za zdjęcia, dźwięk i muzykę.

Wznowienie „Skrzypka na dachu” na Broadwayu w latach 1990-91 (od tego czasu pojawiły się inne) zdobyło nagrodę Tony za najlepsze wznowienie musicalu; Topol był nominowany do nagrody dla najlepszego aktora w musicalu.

Wcześniej wcielił się ponownie w rolę Tewje w londyńskiej renowacji „Skrzypka na dachu” z 1983 roku, a pod koniec lat 80. zagrał tę rolę w objazdowej produkcji po Stanach Zjednoczonych. Po odrodzeniu Broadwayu w 1990 roku zagrał rolę w odrodzeniu Londynu w 1994 roku, które stało się produkcją objazdową. Następnie grał Tewje w różnych produkcjach w Europie, Australii i Japonii.

W 1980 roku wystąpił jako dr Hans Zarkov w filmie Flash Gordon, którego tytułowego piłkarza grał Sam J. Jones; Max von Sydow grał nikczemnego cesarza Minga. Timothy Dalton i Brian Blessed byli także w obsadzie filmu Mike’a Hodgesa, który był bardzo wysoki, ze ścieżką dźwiękową zespołu Queen.

Warto przeczytać!  Co nieszczęścia Chin oznaczają dla ich ambicji gospodarczych

W następnym roku Topol pojawił się we wpisie Rogera Moore’a 007 „Tylko dla twoich oczu”. Topol grał greckiego przemytnika Columbo, który jest w stanie zebrać siły, by pomóc Jamesowi Bondowi w pokonaniu złoczyńcy Juliana Glovera, Kristatosa.

Lata 80. nadal były dla Topola owocne, gdyż został obsadzony w roli Berela Jastrowa, jednego z głównych bohaterów wielkiego miniserialu stacji ABC opartego na książkach Hermana Wouka „Wichry wojny” (1983) i „Wojna i pamięć” (1983). 1988-89). W międzyczasie pojawił się w izraelskim filmie „Roman Behemshechim” Odeda Kotlera (1985) i mydlanym miniserialu „Queenie” (1987), fabularyzowanym przedstawieniu życia aktorki Merle Oberon, z gwiazdorską obsadą, w tym Kirkiem Douglasem, Claire Blooma i Joela Graya.

Ostatnim filmem fabularnym Topola był wyreżyserowany przez Jeroena Krabbé film „Left Luggage” z 1998 roku.

Aktor po raz pierwszy dał się poznać amerykańskiej publiczności w filmie „Sallah” z 1964 roku, wyreżyserowanym przez Ephraima Kishona i wydanym w USA w języku hebrajskim z angielskimi napisami. Film był nominowany do Oscara za najlepszy film nieanglojęzyczny, a Topola uznano za najbardziej obiecującego debiutanta – mężczyznę na Złotych Globach. Otrzymał również wyważoną recenzję z New York Times: „Jako komedia, 'Sallah’ jest rzadkością w annałach maleńkiej izraelskiej kolonii filmowej, ale ta delikatna saga o udanej kampanii niepiśmiennego wschodniego Żyda przeciwko zakorzenionej biurokracji i 20. wieku jest bardziej pouczający niż zabawny. Sallah Shabbati i jego koteria to niezwykła, ujmująca, często barwna grupa, ale ich humor jest w dużej mierze prymitywny”.

Warto przeczytać!  Żołnierze amerykańscy twierdzą, że „utknęli” bez leków, Mail

Następnie Topol po raz pierwszy pojawił się w anglojęzycznym filmie Melville’a Shavelsona „Cast a Giant Shadow” (1966), który opowiada historię oficera armii amerykańskiej (Kirk Douglas) zwerbowanego do pomocy dopiero utworzonemu narodowi Izraela w tworzeniu armii własnego. Topol zagrał Araba Abou Ibn Kadera w wysokobudżetowej amerykańskiej produkcji.

W 1969 roku aktor pojawił się w wyreżyserowanej przez J. Lee Thompsona brytyjskiej produkcji Columbia „Before Winter Comes” z Davidem Nivenem, Anną Kariną, młodym Johnem Hurtem i Anthonym Quayle. Akcja rozgrywa się w obozie dla przesiedleńców w Austrii po zakończeniu II wojny światowej; tłumacz (Topol) pośredniczy między Brytyjczykami a Sowietami w sprawie losów różnych mieszkańców obozu.

W tym samym roku Topol pojawił się także w filmie Richarda Quine’a „A Talent for Loving” wraz z Richardem Widmarkiem, Geneviève Page i Cesarem Romero. Film, w którym Topol został obsadzony jako Meksykanin, nie był niczyim twórczym osiągnięciem – ale nie pozostawił trwałego uszczerbku w karierze Topola.

Po niezwykłym sukcesie „Skrzypka na dachu” aktor pojawił się w „The Public Eye” Carol Reed (1972), adaptacji własnej sztuki Petera Shaffera, w której Michael Jayston gra spiętego brytyjskiego księgowego, który przekonany, że jego żona (Mia Farrow) ma romans, wynajmuje detektywa (Topol), aby ją śledził. Żona i detektyw zakochują się w sobie. Farrow i Topol tworzyli rzeczywiście bardzo dziwną parę. Krytyk Dennis Schwartz napisał w 2015 roku: „Chociaż Mia jest naturalna ze względu na swoją wrażliwą rolę, źle obsadzony Topol jest wystarczająco twardy, by oglądać go jako głównego bohatera, ale kiedy próbuje również zagrać w komedii Petera Sellersa, staje się nie do zniesienia”.

Warto przeczytać!  Siły anty-zamachowe w Mjanmie zachowują optymizm w obliczu ataków lotniczych | Wiadomości o konflikcie

Ponownie raczej nieprawdopodobnie Topol pojawił się w filmie telewizji NBC „The Going Up of David Lev” z 1973 r. — napisanym przez wieloletniego izraelskiego współpracownika Topola, Ephraima Kishona — w którym Brandon Cruz zagrał 10-letniego Izraelczyka zdeterminowanego, by dowiedzieć się więcej o ojcu. śmierć podczas wojny sześciodniowej lata wcześniej. W obsadzie znaleźli się także Melvyn Douglas i Claire Bloom.

W wyreżyserowanym przez Josepha Loseya filmie biograficznym „Galileo” z 1975 roku Topol zagrał tytułowego bohatera, astronoma, którego Watykan więzi, ponieważ słusznie twierdzi, że Ziemia krąży wokół Słońca.

W 1979 roku aktor zagrał w filmie telewizji ABC „Dom na ulicy Garibaldiego”, opowiadającym o schwytaniu nazistowskiego zbrodniarza wojennego Adolfa Eichmanna przez izraelskich agentów w Buenos Aires w 1960 roku.

Na Broadwayu Topol był producentem oryginalnego musicalu „Ipi-Tombi” w latach 1976-77.

Topol urodził się w Tel Awiwie w 1935 roku.

Wczesne filmy Topola (w których nadal był uznawany za Chaima Topola lub Hayma Topola) to „Lubię Mike’a” (1961), w którym zagrał drugoplanową rolę; wyreżyserowany przez Menahema Golana i współautorem scenariusza „El Dorado” (1963), w którym Topol wystąpił wraz z wielką izraelską aktorką Gilą Almagor; oraz film, który po raz pierwszy ugruntował jego międzynarodową pozycję, „Sallah” (1964), w którym ponownie zagrał z Almagorem.

Po pojawieniu się w „Cast a Giant Shadow” ponownie pracował dla reżysera „Sallah” Ephraima Kishona w „Ervince” (1967), w którym zagrał tytułowego bohatera, dobrodusznego próżniaka, który zostaje wplątany w spisek mający na celu obrabowanie Izraelska loteria. Almagor ponownie znalazł się w obsadzie.

W 2015 roku Topol otrzymał najwyższe odznaczenie Izraela: Nagrodę Izraela za całokształt twórczości.


Źródło