Rozrywka

Aktorzy doszli do porozumienia w trakcie rozmów w ostatniej fazie – ostateczny termin

  • 30 października, 2023
  • 6 min read


AKTUALIZACJA, 23:08: Po pracowitym weekendzie negocjacji pomiędzy SAG-AFTRA i AMPTP w sprawie zamknięcia nowego trzyletniego kontraktu, związek strajkujących aktorów i studia wycofują się na jeden dzień.

W piśmie wysłanym do członków dziś wieczorem i otrzymanym przez Deadline SAG-AFTRA pod przewodnictwem Fran Drescher stwierdziła: „W ciągu weekendu omówiliśmy z AMPTP wszystkie otwarte propozycje, w tym sztuczną inteligencję”. Komitet Negocjacyjny ds. Telewizji i Teatru 160-tysięcznego związku zawodowego stwierdził dalej: „Obie strony będą pracować niezależnie od poniedziałku i pod koniec dnia ponownie przystąpią do realizacji harmonogramu. Dołącz do nas i rano zalej pikiety. Niech wasze głosy zostaną usłyszane.”

Obecnie SAG-AFTRA organizuje pełne tygodnie pikiet we wszystkich głównych studiach w Los Angeles i Nowym Jorku.

Oprócz negocjacji w sprawie roli sztucznej inteligencji w branży obie strony nadal szukają porozumienia w sprawie dodatkowej rekompensaty z programów transmitowanych strumieniowo. Członkowie AMPTP nie wypowiadali się dziś publicznie na temat tego, co wydarzyło się podczas dwóch dni rozmów i co może nastąpić dalej.

WCZEŚNIEJ, 15:53 ​​WYŁĄCZNIE: SAG-AFTRA i AMPTP w niedzielę od czasu do czasu komunikowały się ze sobą, zbliżając się do potencjalnego osiągnięcia nowego porozumienia, które mogłoby zakończyć 108-dniowy strajk.

„Wyczuwa się optymizm” – powiedziało dziś w Deadline źródło gildii. „Wygląda na to, że jesteśmy na ostatnim etapie” – dodało starsze źródło w studiu.

Obie strony wyraziły pewność, że porozumienie może zostać osiągnięte w ciągu kilku dni, ale jak wcześniej ostrzeżono, sytuacja jest nadal płynna.

Z naszego zrozumienia wynika, że ​​SAG-AFTRA i studia zyskały „znaczną” skuteczność w wypełnianiu luki w zakresie tak zwanego wynagrodzenia opartego na sukcesie za przesyłanie strumieniowe programów i ich obsad.

Ani SAG-AFTRA, ani AMPTP nie odpowiedziały na prośbę o komentarz w sprawie dzisiejszych rozmów.

Zespoły negocjacyjne po obu stronach – główny negocjator SAG-AFTRA i krajowy dyrektor wykonawczy Duncan Crabtree – Irlandia oraz prezes AMPTP Carol Lombardini – rozmawiały wirtualnie kilka razy w ciągu dnia. Podobnie jak wczoraj czteroosobowa ekipa dyrektorów generalnych studia – Bob Iger z Disneya, Ted Sarandos z Netflix, dyrektor generalny Warner Bros Discovery David Zaslav i Donna Langley z NBCUniversal – nie byli obecni podczas dzisiejszych rozmów na zoomie.

Nastąpiła zmiana nastawienia wśród studiów, które rozpoczęły weekend „rozczarowane” propozycją gildii z piątku na bardziej optymistyczne, ponieważ obie strony dostrzegają potencjalną wspólną płaszczyznę porozumienia w nadchodzącym tygodniu.

„Pozostała jeszcze lista do przejrzenia” – powiedział nam jeden z posiadających wiedzę specjalista na temat zamiaru SAG-AFTRA polegającego na ograniczeniu rezydualnych dochodów z tytułu uczciwego przesyłania strumieniowego dla 160-tysięcznego związku zawodowego, a także praw do wizerunku wykonawców chronionych w związku z wykorzystywaniem przez studia sztuczna inteligencja Najtrudniejszym punktem obecnego porozumienia, które należy rozbić, jest zgoda obu stron na strumieniowe przesyłanie dochodów dla aktorów.

Rozmowy wznowiono 24 października, po tym jak studia zawiesiły je na 12 dni, a główni producenci zaproponowali podwyżkę stawek minimalnych i zwiększone premie w zależności od sukcesu treści przesyłanych strumieniowo. W ramach umowy WGA studia zaproponowały podwyżkę minimalnych stawek o 7%, a SAG-AFTRA zaoferowała w piątek samozwańczy „kompleksowy licznik”, który wzrósł z 11% do 9%. Wskaźnik sukcesu studia był odpowiedzią na żądanie SAG-AFTRA z dnia 11 października o wprowadzenie rocznej opłaty w wysokości 57 centów za abonenta, co Sarandos nazwał „opłatą od abonentów” i „o jeden most za daleko”.

Wraz z trzema dużymi filmami o wartości 1,5 miliarda dolarów w kasie na całym świecie, które wycofują się z kalendarza na rok 2024 —Misja Niemożliwa 8 i Disneya Królewna Śnieżka i Pixara Elio – studia nie mogą się doczekać wznowienia globalnej produkcji fabularnej i telewizyjnej, mimo że właśnie podpisały kontrakt z WGA, a scenarzyści już pracują. Wystawa, która w czasie pandemii poniosła straty i zaciągnęła ogromne długi, boi się o przetrwanie w przyszłym roku, gdyż kalendarz premier przestaje być spójny z masztami. Wielki tytuł startowy lata, Marvel Studios Deadpool 3, jest ukończony w 50% i premiera nie nastąpi w pierwszy weekend maja. Miała nadzieję, że zdjęcia do filmu Ryan Reynolds-Hugh Jackman zostaną wznowione w styczniu, choć z każdym dniem strajku ten cel, a także nowy sezon telewizyjny pozostają w zawieszeniu. Po stłumieniu strajku aktorzy będą przerzucać się między projektami telewizyjnymi i fabularnymi. Nie byłoby zaskoczeniem, gdyby niektórzy odstąpili od swoich zobowiązań fabularnych, ponieważ ich seriale telewizyjne mogłyby znaleźć się na pierwszym miejscu. Ponieważ Wall Street od dawna przewidywała recesję, studia mają nadzieję skorygować straty gospodarcze stanu Kalifornia w wysokości 6,5 miliarda dolarów wynikające z podwójnych strajków.

W ubiegły czwartkowy wieczór kilku płodnych artystów, w tym Julia Louis-Dreyfus, Jon Hamm, Sarah Paulson, Chelsea Handler i Christian Slater, powiedziało komitetowi negocjacyjnemu SAG-AFTRA, że są gotowi kontynuować pikiety do czasu osiągnięcia uczciwego porozumienia. Ten manewr aktorów był sprzeczny z rozmową, która odbyła się dwa tygodnie temu pomiędzy kadrą SAG-AFTRA a kilkoma pretendentami do sezonu nagród, tj. Georgem Clooneyem, Emmą Stone, Robertem De Niro i Arianą DeBose, którzy zaoferowali gildii 150 milionów dolarów w ciągu trzech lat za usunięcie ograniczenie składek związkowych, tak aby podmioty znajdujące się na dole listy wezwań odniosły pierwsze korzyści. Lider SAG-AFTRA Fran Drescher podziękował Clooneyowi, który przewodził tej akcji, ale stwierdził, że oferta nie jest prawnie zgodna z umową związkową i że „nie ma ona wpływu na umowę, nad którą w ogóle walczymy”.




Źródło

Warto przeczytać!  Kto gra kogo w aktorskiej akcji „Jak wytresować smoka”