Marketing

Alaska Airlines przejmą Hawaiian Airlines za kwotę 1,9 miliarda dolarów

  • 3 grudnia, 2023
  • 5 min read
Alaska Airlines przejmą Hawaiian Airlines za kwotę 1,9 miliarda dolarów


Samoloty Alaska i Hawaiian Airlines startują w tym samym czasie z międzynarodowego lotniska w San Francisco (SFO) w San Francisco, Kalifornia, Stany Zjednoczone, 21 czerwca 2023 r.

Tayfun Coskun | Agencja Anadolu | Obrazy Getty’ego

Grupa Alaska Air zgodziła się kupić konkurencyjne linie lotnicze Hawaiian Airlines za kwotę 1,9 miliarda dolarów, rozpoczynając kolejną potencjalną bitwę regulacyjną w ramach drugiej proponowanej fuzji linii lotniczych za niecałe dwa lata.

Alaska zapłaci 18 dolarów za akcję Hawaiian i przejmie 900 milionów dolarów swojego długu, podały w niedzielę spółki. Akcje Hawaiian Airlines zamknęły się w piątek po cenie 4,86 ​​dolara, co dało spółce kapitalizację rynkową na poziomie około 250 milionów dolarów. W tym roku spadły o prawie 53%.

Linia lotnicza zmagała się z takimi wyzwaniami, jak pożary lasów na Maui, rosnąca konkurencja ze strony południowego zachodu, która w ostatnich latach zwiększyła liczbę usług na Hawajach, oraz opóźnione ożywienie w zakresie podróży do i z Azji po pandemii. Hawaiian odnotował straty netto we wszystkich kwartałach z wyjątkiem jednego od początku 2020 r., podczas gdy Alaska i inni przewoźnicy powrócili do solidniejszych podstaw finansowych wraz z wygaśnięciem pandemii.

Warto przeczytać!  Dlaczego dźwięk przestrzenny jest przyszłością przemysłu muzycznego, nawet jeśli go nie znosisz

„To, co tu zobaczyliśmy, było wyjątkową okazją w czasie, biorąc pod uwagę wycenę, którą widzieliśmy Hawaiian” – powiedział w wywiadzie Shane Tackett, dyrektor finansowy Alaska Airlines. Powiedział, że transakcja umożliwi także połączonym firmom pozycję „lidera rynku” na rynku luksusowych podróży na Hawajach.

Przewoźnicy napotkali silny sprzeciw Departamentu Sprawiedliwości prezydenta Joe Bidena, gdy próbowali połączyć siły, aby lepiej konkurować z większymi rywalami. Na początku tego roku Departament Sprawiedliwości wygrał pozew o zerwanie regionalnego partnerstwa na północnym wschodzie pomiędzy JetBlue Airways i American Airlines.

Departament Sprawiedliwości pozwał również, aby zablokować proponowane przez JetBlue Airways przejęcie dyskontowego przewoźnika Spirit Airlines. Oczekuje się, że proces zakończy się w nadchodzących dniach.

Cztery linie lotnicze — American, United, Delta i Southwest — kontrolują około 80% rynku amerykańskiego. Hawaiian i Alaska oświadczyły, że spodziewają się zamknięcia transakcji w ciągu 12–18 miesięcy, pod warunkiem uzyskania zgody organów regulacyjnych i akcjonariuszy Hawaiian.

W niedzielny wieczór podczas rozmowy telefonicznej z analitykami dyrektor generalny Alaski, Ben Minicucci, wyraził pewność, że transakcja zostanie zatwierdzona, powołując się na 12 pokrywających się rynków, łącznie 1400 lotów dziennie i większą siatkę połączeń, która jego zdaniem pozwoli linii lotniczej konkurować z czterema największymi przewoźnikami.

Warto przeczytać!  Jak Mastercard próbuje zwabić młodszych klientów

„Mamy nadzieję, że zostanie to postrzegane w pozytywnym świetle” – powiedział.

Stowarzyszenie Stewardów Lotniczych (CWA), które reprezentuje załogi pokładowe obu linii lotniczych, oświadczyło, że dokona oceny umowy.

„Naszym pierwszym priorytetem jest ustalenie, czy ta fuzja poprawi warunki pracy stewardów, podobnie jak korzyści, jakie spółki opisały dla akcjonariuszy i konsumentów” – stwierdziła AFA w oświadczeniu. „Od tego będzie zależeć nasze wsparcie dla fuzji”.

Połączona firma będzie miała siedzibę w Seattle, gdzie mieści się główna siedziba Alaska Airlines, a na jej czele stanie Minicucci.

„Biorąc pod uwagę kwotę, jaką zapłaciliśmy za transakcję, uważamy, że jest to dla nas strategicznie istotna zmiana, pozwalająca przyspieszyć nie tylko nasze wyniki finansowe, ale także rozwój naszej sieci” – powiedział podczas rozmowy telefonicznej.

Obie linie lotnicze oświadczyły, że zachowają markę każdego przewoźnika, ale będą działać w ramach jednej platformy, łącząc się w flotę składającą się z 365 samolotów obsługującą 138 kierunków.

Przed podjęciem współpracy z Hawaiian linie lotnicze Alaska Airlines nabyły w 2016 roku Virgin America za 2,6 miliarda dolarów.

Warto przeczytać!  Praca jako menedżer ds. marketingu i zaangażowania w UNIVERSITY OF SURREY

Porozumienie z Hawajami to poważna zmiana dla Alaski. Obsługuje Boeingi 737 i przez lata ograniczała flotę samolotów Airbus Virgin, aby usprawnić swoją flotę. Zakup Hawaiian sprowadzi pod dach Alaski złożoną mieszankę odrzutowców Boeinga i Airbusa, zarówno wąskokadłubowych, jak i szerokokadłubowych.

„Hawajska marka pozostanie ważną częścią naszego rodzinnego stanu, a Honolulu stanie się strategicznym centrum połączonej firmy i rozszerzonych usług dla mieszkańców Hawajów” – powiedział podczas niedzielnej rozmowy telefonicznej dyrektor generalny Hawajów, Peter Ingram.

Połączenie umożliwi liniom lotniczym Alaska Airlines potrojenie liczby lotów bez przesiadek lub z jednym przesiadką z wysp hawajskich do miejsc docelowych w całej Ameryce Północnej. Dzięki temu loty długodystansowe Hawaiian do i z Azji będą objęte patronatem Alaski. W zeszłym roku firma Hawaiian podpisała umowę na loty przerobionymi samolotami towarowymi dla Amazon.

Alaska Airlines stwierdziły, że transakcja powinna zwiększyć zyski w ciągu najbliższych dwóch lat dzięki „synergiom bieżącym” o wartości co najmniej 235 milionów dolarów.

OGLĄDAĆ: Turystyka na Maui wciąż nie wróciła do pełnej siły od czasu pożarów


Źródło