Alibaba odwołuje IPO o wartości 1 miliarda dolarów dla Cainiao w obliczu załamania na rynku
Alibaba Group Holding Ltd. odwołuje pierwszą ofertę publiczną swojego ramienia logistycznego Cainiao, odkładając na półkę długo oczekiwany debiut, który mógł zebrać ponad 1 miliard dolarów.
Pionier chińskiego handlu elektronicznego zdecydował się przełożyć transakcję ze względu na złą sytuację rynkową – twierdzą osoby zaznajomione ze sprawą. Straciła ochotę na transakcję w tym roku wraz ze spadkiem zapasów – twierdzili ludzie, prosząc o zachowanie anonimowości w związku z prywatną sprawą. Alibaba może zdecydować się na wznowienie IPO, jeśli rynki się ożywią – dodali.
To już drugi przypadek, kiedy Alibaba odwołała głośną imprezę informacyjną dla jednej ze swoich głównych firm. W 2023 r. chińska firma internetowa zaskoczyła rynek, odwoławszy notowania swojej jednostki chmurowej o wartości 11 miliardów dolarów. Cainiao Smart Logistics Network Ltd., która obsługuje większą część milionów paczek generowanych codziennie przez dział e-commerce Alibaba, została uznana za jedno z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw.
W zeszłym roku Alibaba również odłożyła na później plany debiutu swojej sieci spożywczej Freshippo. Jej odwrót zbiega się z rosnącą niepewnością na rynkach publicznych, w miarę jak Pekin zmaga się z kryzysem na rynku nieruchomości, utratą zaufania inwestorów zagranicznych i wynikającym z niego pogorszeniem koniunktury gospodarczej. Jednocześnie przedsiębiorstwa zorientowane na rynek krajowy mają trudności ze zwiększeniem przychodów ze względu na malejące zaufanie konsumentów.
Restrukturyzacja Alibaba
Alibaba wciąż zmaga się z fundamentalnymi pytaniami dotyczącymi niegdyś dominującej firmy internetowej – barometru chińskiego popytu. Jego wyniki podkreśliły utratę udziału w rynku na rzecz rywali, takich jak PDD i ByteDance Ltd. W grudniu spółka odnotowała niższy niż przewidywano wzrost przychodów o 5% do 260,3 miliarda juanów (36,2 miliarda dolarów), znacznie odbiegający od tempa poprzednich lat.
Podsycając niepewność, firma przechodzi skomplikowany, wielostronny podział, którego celem jest utworzenie kilku niezależnych przedsiębiorstw i odmłodzenie ikony narodowej. W zeszłym roku firma przedstawiła plany wprowadzenia na rynek swojej sieci spożywczej Freshippo i oddziału logistycznego Cainiao. Jednak w zeszłym miesiącu prezes Joseph Tsai wydawał się złagodzić swoje stanowisko w sprawie tych planów, twierdząc, że nie ma pośpiechu z wypuszczeniem Cainiao na giełdę, ponieważ trudne warunki rynkowe uniemożliwią mu osiągnięcie wartości godziwej.
Cainiao złożyło wniosek o pierwszą ofertę publiczną około sześć miesięcy temu, we wrześniu. Alibaba – która po latach gorączkowych inwestycji kontroluje obecnie ogromny portfel aktywów – obecnie aktywnie stara się sprzedać część udziałów niezwiązanych z podstawową działalnością, dodał. Jak podaje Bloomberg News, bada sposoby odciążenia sieci domów towarowych InTime i innych operacji detalicznych.
Odblokuj świat korzyści! Od wnikliwych biuletynów po śledzenie zapasów w czasie rzeczywistym, najświeższe informacje i spersonalizowany kanał informacyjny – wszystko jest tutaj, na wyciągnięcie ręki! Zaloguj się teraz!
Ta historia została opublikowana z kanału agencyjnego bez modyfikacji tekstu. Zmieniono jedynie nagłówek.