Amazon kupi MX Player od Times Internet
Bombaj: Prawie rok po odwołaniu transakcji firma Amazon.com, Inc wznowiła rozmowy w sprawie przejęcia MX Player, należącej do Timesa internetowej platformy do strumieniowego przesyłania wideo bez gotówki, powiedziały dwie osoby posiadające bezpośrednią wiedzę w tej sprawie Mennica.
Ostatnim razem transakcja nie doszła do skutku ze względu na niedopasowanie wyceny po tym, jak Amazon, międzynarodowa amerykańska firma posiadająca udziały w handlu elektronicznym, streamingu, przetwarzaniu w chmurze i reklamie internetowej, przeprowadziła due diligence oraz przeprowadziła proces audytu i weryfikacji potencjalnej spółki docelowej w celu potwierdzenia informacje finansowe i wszystkie inne fakty istotne dla usługi OTT.
Times Internet zażądał za MX Playera ponad 100 milionów dolarów, podczas gdy wewnętrzny zespół Amazona wycenił go na około ₹500 crore (60 milionów dolarów). Jedna z osób stwierdziła, że wartość spadła jeszcze bardziej.
„Obie strony wznowiły rozmowy i są bliskie porozumienia. Wycena spadła, bo MX Player jest w kiepskiej kondycji. Jednak firma, która się skończyła ₹Dług wynoszący 2500 crore będzie musiał uregulować się sam, a Amazon nie uwzględni go w swoich księgach” – powiedziała osoba.
Zapytania wysłane do dyrektora generalnego Amazon i MX Player Karana Bediego pozostały bez odpowiedzi aż do czasu wydania prasy.
Amazon jest właścicielem płatnej usługi wideo na żądanie (SVoD) dla abonentów Prime Video, a także usługi OTT Amazon miniTV z reklamami w Indiach. Amazon uruchomił miniTV w maju 2021 r. jako bezpłatną usługę dostępną w aplikacji zakupowej Amazon dla użytkowników telefonów z systemem Android, która później została rozszerzona również na użytkowników iPhone’a.
Usługa Prime Video jest skierowana do wyższych klas społeczno-ekonomicznych i jest połączona z subskrypcją Prime, która zapewnia użytkownikom dostęp do bezpłatnej wysyłki kwalifikujących się produktów i muzyki bez reklam oprócz treści Prime Video.
Jednak w przypadku miniTV nie jest wymagana subskrypcja i jest ona skierowana do mas posiadających smartfony i połączenia do transmisji danych. Dodanie MX Playera pobudzi działalność Amazona w zakresie AVoD (wideo na żądanie dla reklamodawców).
MX Player został pierwotnie opracowany przez południowokoreańskiego programistę aplikacji jako odtwarzacz multimedialny dla pobranych filmów. W 2018 roku firma Times Internet należąca do Bennett Coleman & Co Ltd (BCCL) nabyła MX Player dla ₹1000 crore (wówczas około 140 milionów dolarów), aby uczcić wejście na rynek streamingu wideo po kilku nieudanych próbach, w tym BoxTV.
MX Player został później ponownie wydany jako aplikacja do strumieniowego przesyłania wideo z reklamami. Największą zaletą odtwarzacza było to, że był już obecny na smartfonach ponad 100 milionów użytkowników i osiągał wówczas 50 milionów użytkowników dziennie. Dziś MX Player ma ponad 300 milionów użytkowników na całym świecie.
Jednak firma, która ostatnio zebrała około 111 milionów dolarów w rundzie finansowania prowadzonej przez chińskiego giganta internetowego Tencent, od jakiegoś czasu nie była w stanie wygenerować wystarczającej ilości gotówki na sfinansowanie ekspansji, a Times Internet wyprzedawał część swoich przedsiębiorstw. W lutym ubiegłego roku firma sprzedała platformę krótkich filmów MX Takatak spółce ShareChat wspieranej przez firmę Temasek.
W maju 2022 r. Times Internet sprzedał Dineout firmie Swiggy w ramach transakcji na akcjach, a później w grudniu sprzedał publikacje lifestylowe – MensXP i iDiva – oraz firmę zajmującą się marketingiem wpływowym Hypp firmie Mensa Brands.