Analiza: Lotnictwo środkowoazjatyckie widzi szanse w kryzysie na Ukrainie
LONDYN/MOSKWA, 27 lutego (Reuters) – Linie lotnicze z Azji Środkowej wykorzystują możliwości płynące z zamkniętej przestrzeni powietrznej Rosji, a ruch lotniczy w tym regionie gwałtownie rośnie w ciągu roku od inwazji Rosji na Ukrainę, twierdzą dyrektorzy i analitycy.
Loty do iz regionu wzrosły, ponieważ linie lotnicze, które wcześniej latały nad Rosją, teraz przelatują przez Azję Środkową lub przelatują nad Azją Środkową, aby dostać się do Azji i na Bliski Wschód. Pojawiły się również nowe linie lotnicze, wspierane przez rządowe wsparcie, aby wykorzystać nowy ruch.
„Wiele osób przeniosło się z obszaru konfliktu do Azji Środkowej… mają pokrewieństwo językowe, więc obserwujemy więcej lotów do tego obszaru i bardziej dynamiczne gospodarki” – powiedział Raphael Haddad, szef JetCraft Commercial, firma zajmująca się sprzedażą samolotów na całym świecie iw regionie.
Od początku wojny rosyjska przestrzeń powietrzna jest zamknięta dla dziesiątek krajów zachodnich.
W rezultacie, według danych Eurocontrol, liczba lotów między wieloma krajami europejskimi a Uzbekistanem wzrosła o 105,9% od 2019 r. i o 36% od stycznia 2022 r.
Najnowsze aktualizacje
Zobacz jeszcze 2 historie
Administracja lotnictwa Kazachstanu twierdzi, że liczba pasażerów wzrosła o 16,5% rok do roku, podczas gdy kazachskie linie lotnicze Air Astana ogłosiły, że rok 2022 będzie najlepszym rokiem w historii z zyskiem po opodatkowaniu na poziomie 78,4 mln USD.
W Uzbekistanie władze pomogły uruchomić nową linię lotniczą o nazwie Silk Avia i kolejną o nazwie Air Samarkand, mając nadzieję na wykorzystanie wzrostu ruchu.
Żadna linia lotnicza nie odpowiedziała na prośbę Reutersa o komentarz.
„Startupy, niektóre z nich są wspierane przez samorządy lub lokalnych biznesmenów, którzy dostrzegli szansę wejścia na rynek, który staje się coraz bardziej dynamiczny” – powiedział Haddad.
WALKA ROSYJSKICH LINI LOTNICZYCH
Zmiana następuje w czasie, gdy europejskie linie lotnicze mają trudności ze znalezieniem nowych tras do Azji od czasu zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej, podczas gdy rosyjskie linie lotnicze borykają się z wyzwaniami związanymi z obsługą lokalnych podróżnych, którzy wciąż chcą wyjechać na wakacje za granicę.
Aeroflot od połowy 2010 roku próbował stać się główną linią tranzytową między europejskimi stolicami a krajami azjatyckimi, w tym Tajlandią, Chinami i Japonią, wraz z konkurentami, takimi jak British Airways, Lufthansa, Turkish Airlines i Emirates.
W 2016 roku przewiózł 3,6 mln osób na trasach Europa-Azja i planował dalszą ekspansję.
Teraz są jeszcze bardziej utrudnieni w osiągnięciu tego celu, ponieważ mają trudności ze zwykłym funkcjonowaniem.
„Same rosyjskie linie lotnicze mają poważne ograniczenia w tym, co mogą zrobić z powodu niedoborów sprzętu, nie mogą utrzymywać samolotów zgodnie z wystarczającymi standardami” – powiedział James Halstead, analityk lotniczy i partner zarządzający w Aviation Strategy.
„Nadal mają popyt ze strony tych, którzy chcą wyjechać na wakacje, mają powiązania z „stansami”. Jest to okazja dla takich firm jak Air Astana, aby obsługiwać trasy do Rosji i przez swoje huby świadczyć usługi, które w przeciwnym razie nie mogą być operowanym.”
Oczekuje się, że region będzie kontynuował wzrostową trajektorię, gdy wznowione zostaną podróże z Chin, a globalny ruch powróci do poziomu z 2019 r.
„Wzrost nie jest tak znaczący, jak mógłby być, ponieważ ograniczenia COVID w Chinach obowiązywały w 2022 roku. Będzie rosnąć od czasu zniesienia ograniczeń” – powiedział jeden z przedstawicieli branży rosyjskich linii lotniczych.
Z danych organu lotniska ACI Europe wynika, że chociaż ruch między Azją a Azją Środkową wzrósł od 2022 r., to nadal jest o około 20% niższy niż w 2019 r.
Jeśli wojna na Ukrainie będzie się przeciągać, mogą pojawić się dalsze możliwości dla turystyki w Azji Środkowej, ponieważ rosyjscy turyści szukają alternatywy dla Europy na wakacje.
Według Stowarzyszenia Operatorów Turystycznych Rosji (ATOR) obywatele Rosji odbyli w ubiegłym roku ponad 23 miliony podróży zagranicznych do 142 krajów.
Głównymi kierunkami turystycznymi były Turcja, z 5,2 mln wyjazdów, czyli o około 25% mniej niż w 2019 r., Zjednoczone Emiraty Arabskie, z 1,2 mln wyjazdów, czyli o 21,2% więcej niż w 2019 r., Egipt i Tajlandia.
„Rosjanie, którzy mają pieniądze i lubią odwiedzać ładne miejsca i kupować ładne jachty, będą musieli znaleźć na to sposób” – powiedział Halstead.
„Być może zobaczysz, jak w stanach powstaną duże ośrodki narciarskie z luksusowymi outletami, aby zadowolić rosyjskich oligarchów, ponieważ nie mogą oni pojechać do Nicei”.
Reportaż Joanny Plucińskiej w Londynie, Gleba Stolyarova w Moskwie; Montaż przez Sharon Singleton
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.