Filmy

Anita Pallenberg, Rolling Stones i Kate Moss

  • 2 maja, 2024
  • 6 min read
Anita Pallenberg, Rolling Stones i Kate Moss


Była muzą Rolling Stonesów, nemezis Barbarelli i matką Kate Moss. Teraz historia Anity Pallenberg zajmuje centralne miejsce w nowym dokumencie „W pierścieniu ognia” w reżyserii Svetlany Zill i Alexisa Blooma.

Film, zawierający nigdy wcześniej nie widziane nagrania wideo z domowego źródła wideo i głos Scarlett Johansson, stara się opowiedzieć historię Pallenberg jej własnymi słowami. Po jej śmierci w 2017 roku syn modelki i aktorki, Marlon Richards, odkrył niepublikowany rękopis jej autobiografii.

Stanowi to podstawę narracji „W pierścieniu ognia”, którą uzupełniają opowieści z pierwszej ręki od tych, którzy znali ją najlepiej, w tym piosenkarki Marianne Faithfull i długoletniego partnera Pallenberga, gwiazdy rocka Keitha Richardsa.

Anita Pallenberg i Keith Richards w 1969 roku, The Rolling Stones, dokument, film

Anita Pallenberg i Keith Richards w 1969 r.

Obrazy Getty’ego

„Nigdy nie potrzebowaliśmy ekspertów” – Bloom powiedział WWD o wyborze tematów do filmu dokumentalnego.

„Musiał istnieć pewien poziom intymności i bliskości” – dodał Zill. „Chcieliśmy, aby głosy ludzi pojawiały się w historii wtedy, gdy było to stosowne, aby mogli mówić o doświadczeniach, jakie z nią przeżyli lub o konkretnym czasie, który z nią spędzili, zamiast komentować historie, przy których ich nie było, ponieważ wtedy staje się to innym rodzajem filmu.”

Kiedy Marlon zwrócił się do Blooma i Zilla z propozycją nakręcenia filmu o życiu jego matki, szukał czegoś głębszego niż typowa hagiografia celebrytów. „W pierścieniu ognia” ukazuje zmagania Pallenberg z uzależnieniami i szczerze kwestionuje dynamikę władzy łączącą ją z 17-letnim kochankiem Scottem Cantrellem, z którym związała się romantycznie pod koniec trzydziestki.

Warto przeczytać!  'Haikyu!! „Dumpster Battle” w słaby weekend ogląda się za 800 tys. dolarów

„Marlonowi naprawdę zależało na tym, aby historia jego matki została opowiedziana uczciwie” – powiedział Zill. „I myślę, że był skłonny współpracować z kobietami, aby opowiedzieć jej historię”.

Choć wpływ Pallenberg był ogromny — zainspirowała takie hity Stonesów, jak „Gimme Shelter” i „Wild Horses”, a także jej główna rola w „Performance” z lat 70. XX wieku, w którym zagrała u boku Micka Jaggera — często ograniczała się do związków ze sławnymi mężczyznami.

Anita Pallenberg w 1968, The Rolling Stones, dokument, film

Anity Pallenberg w 1968 r.

Obrazy Getty’ego

„Z pewnością było to spowodowane czasem” – wyjaśnił Bloom. „Nie była też osobą, która w ten sposób domagała się uwagi. Kredyt nie był dla niej ważny. Gdyby miała ostrzejsze łokcie, a może taka była jej ambicja, mogłaby zyskać uznanie, ale kredyty jej wyjątkowo nie interesowały”.

Podczas gdy „W pierścieniu ognia” opowiada o romansach Pallenberg z Richardsem i jego kolegami z zespołu, Brianem Jonesem i Jaggerem, dokument w równym stopniu podkreśla jej własne osiągnięcia.

Po przeprowadzce do Nowego Jorku jako nastolatka stała się częścią tłumu Andy’ego Warhola w Factory, występowała jako modelka w całej Europie, a ostatecznie zagrała u boku Jane Fondy w „Barbarelli”. Gdy jej gwiazda wschodziła w górę, Richards przekonał ją, aby przestała pracować. Fakt, że Stonesi uciekali, tylko pogorszył sytuację.

Warto przeczytać!  Gdzie kręcono film „Dobry, zły i brzydki”? Wyjaśnienie miejsc, w których kręcono kultowy western

Uciekając przed sądem za uchylanie się od płacenia podatków w Wielkiej Brytanii, zespół osiedlił się na południu Francji. Pallenberg prowadziła dom w Villa Nellcôte, gdzie została tłumaczką Stonesów (jako jedyna mówiła po francusku), opiekunką do dzieci i ochroniarzem.

Keith Richards, Anita Pallenberg i ich syn Marlon w Villa Nellcôte w 1971 r., The Rolling Stones, dokument, film

Keith Richards, Anita Pallenberg i ich syn Marlon w Villa Nellcôte w 1971 r.

Obrazy Getty’ego

„Wtedy zdałem sobie sprawę, że muzyka Keitha była na pierwszym miejscu” – opowiada Johansson w filmie. „Wszystko inne było na drugim miejscu”.

Sposób ubierania się Pallenberg miał również duży wpływ na Stonesów, a także na jej długoletnią przyjaciółkę, supermodelkę Kate Moss. Jej talent do mody narodził się w dzieciństwie, kiedy w szkolnym autobusie robiła na drutach swetry i ręcznie zwężane dżinsy, tworząc modne pedały.

„Miała taki dobry styl” – Bloom powiedziała o Pallenbergu. „I było to całkowicie naturalne. Pytaliśmy ludzi: „Czy ona kiedykolwiek miała stylistę?” Mówili: „Nie daj Boże, nigdy”.

Richards, często ubrany w ubrania swojej dziewczyny, pomógł zdefiniować erę swobodnej, a jednocześnie efektownej mody, która wciąż ma dziś rezon: projektanci tacy jak Anna Sui i Isabel Marant zbudowali marki w oparciu o style zapoczątkowane przez Pallenberga.

Anita Pallenberg i Kate Moss w 1997 r., The Rolling Stones, dokument, film

Anita Pallenberg i Kate Moss w 1997 r.

Obrazy Getty’ego

„Była oryginalną czeską laską rocka” – mówi Moss w „W pierścieniu ognia”. „Była wszystkim, czym chcesz, żeby była gwiazda rocka, a dla mnie wszystkim, czym chcesz, żeby była kobieta”.

Warto przeczytać!  Robot Dreams, romantyczna animacja o samotności w Nowym Jorku lat 80

Pallenberg i Moss zaprzyjaźnili się po tym, jak zostali przedstawieni przez żonę Marlona, ​​modelkę Lucie de la Falaise, córkę projektanta – i płodnej muzy Yvesa Saint Laurenta – Loulou de la Falaise.

„Przez wiele miesięcy podróżowali razem po Indiach” – wyjaśnił Bloom. „Kate i Anita ramię w ramię poszły oglądać tekstylia, biżuterię i tym podobne. Naprawdę dobrze się razem bawili i szanowali siebie nawzajem. Z pewnością Anita była matczyną postacią w życiu Kate.”

Nawet w późniejszych latach Pallenberg nigdy nie porzuciła roli muzy. W wieku 56 lat wystąpiła w pokazie Vivienne Westwood Red Label w 1998 r., a rok przed śmiercią przeszła ostatnim wybiegiem podczas prezentacji Pam Hogg na wiosnę 2017 r.

Anita Pallenberg spaceruje dla Vivienne Westwood Red Label w 1998, The Rolling Stones, dokument, film

Anita Pallenberg chodzi dla Vivienne Westwood Red Label w 1998 roku.

Obrazy PA za pośrednictwem Getty Images

„Anita właśnie to przeżyła” – powiedział Zill. „Miała ten rodzaj wrodzonego magnetyzmu. Myślę, że kierowała nią własna ciekawość. Była żarłoczną czytelniczką. Kochała muzykę, kochała sztukę. Była pełna kreatywności i żyła chwilą. Kiedy masz tę przytomność umysłu i tego rodzaju twórczą siłę, ludzie to przyciągają.

„W pierścieniu ognia” od piątku można oglądać w kinach i na platformie Prime Video.

Zdjęcia Anity Pallenberg


Źródło