Filmy

„Anora” Seana Bakera zadebiutuje w kinach jesienią 2024 roku

  • 4 czerwca, 2024
  • 5 min read
„Anora” Seana Bakera zadebiutuje w kinach jesienią 2024 roku


Zdjęcie: Stephane Cardinale/Corbis za pośrednictwem Getty Images

Nazwij to przesądem. Nazwij to kwestią filmowego rytuału. Jednak szef Neon, Tom Quinn, odmawia udziału w ceremonii wręczenia nagród na Festiwalu Filmowym w Cannes. Nieważne, że filmy jego „nowoczesnego niezależnego studia” — nominowane do Oscara za najlepszy film Trójkąt Smutku I Anatomia upadku wśród nich — zdobywają Złotą Palmę w każdym Cannes od 2019 roku. Quinn zwyczajowo pomija prezentację i zamiast tego obserwuje losowanie najważniejszych nagród w transmisji telewizyjnej na żywo z apartamentu „poddasze babci” na drugim piętrze hotelu Croisette’s Splendid .

Zrobił to samo, gdy pięć lat temu scenarzysta i reżyser Bong Joon Ho’s Pasożyt — który Neon nabył do dystrybucji w Ameryce Północnej w 2018 r. przed Cannes — odniósł zdenerwowane zwycięstwo nad filmem Quentina Tarantino. „Pasożyt pokazany tego samego dnia co Pewnego razu… w Hollywood– wspomina Quinn. „Byliśmy otoczeni przez tych molochów. Nie spodziewałem się, że zdobędę Złotą Palmę. Nie poszedłem na rozdanie nagród – i wygraliśmy! Dlatego też co roku robiłem to samo… Kiedy się pojawię, przegramy. Z pewnością.”

Ergo, dyrektor naczelny nie był osobiście świadkiem tegorocznego zwycięstwa Palme przez scenarzystę i reżysera Seana Bakera Anora: kolejny film Neon wyprodukowany i przeznaczony do dystrybucji w Ameryce Północnej na długo przed dotarciem do Cannes. To zdumiewające pięć Palm z rzędu dla tego odważnego studia, znanego obecnie przede wszystkim jako czołowy dostawca filmów zagranicznych współczesnego Hollywoodu (francuski, belgijski horror-thriller Tytan zdobył Złotą Palmę w 2021 roku i Pasożyt, oczywiście, zaszokował ekosystem rozrywki, stając się pierwszym koreańskojęzycznym filmem, który zdobył Oscara dla najlepszego filmu). „Jestem w pewnym sensie zszokowany tym, ponieważ zaprzecza to prawom fizyki” – mówi Quinn o ostatniej zdobyciu d’Or po niedawnym powrocie z południa Francji. „To znaczy, jak to możliwe? Jest to jednak możliwe, ponieważ wierzymy w te same rzeczy, co jury – w komisję selekcyjną z Cannes i w to, co robimy – więc bardzo mnie to pociesza.

Warto przeczytać!  Letnie Slashers będą transmitowane w tym tygodniu

Quinn uczestniczy w festiwalu od 28 lat jako czołowy dyrektor wykonawczy takich firm, jak Radius-TWC, Magnolia Pictures i Samuel Goldwyn i według niego istnieje unikalny proces eliminacji, który pozwala wtajemniczonym dowiedzieć się, które filmy wylądują na liście na krótką listę Palme (lub alternatywnie zakwalifikują się do innych najważniejszych nagród w Cannes, takich jak Grand Prix, Nagroda Jury i Un Sure Regard) przed ceremonią zamknięcia festiwalu. „Znacie listę ostatnich siedmiu lub ośmiu filmów do sobotniego poranka” – mówi, a nagrody tradycyjnie przyznawane są w ostatnią niedzielę maja. „W Cannes krąży szmer: niektóre z pogłosek, inne oparte na rzeczywistych informacjach. Wiesz, komu kazano zostać w mieście i wziąć udział w ceremonii wręczenia nagród. Zatem ktoś, kto powie: „Widziałem X na lotnisku”, daje ci jeden wskaźnik. Lub „X nadal przebywa w swoim hotelu”. Ale nie wiesz, kto co wygra.”

Potem podczas ceremonii następuje coś, co Quinn określa jako „statut Miss Universe”, w wyniku którego poprzednie zdobywczynie nagrody zostają wyeliminowane z rywalizacji o Złotą Palmę: „Ogłaszają wszystkie zdobywczynie drugiego miejsca i eliminuje to wszystkich oprócz pretendentek”.

Warto przeczytać!  Potwierdzono, że Romulus naprawi poważny błąd Ridleya Scotta w swoim prequelu za 241 milionów dolarów

Zarówno hit krytyków, jak i staromodny sposób na zadowolenie publiczności, zdobywca Palme Neon w 2024 r., Anorato seksualna farsa-bajka opowiadająca o nielakierowanym życiu prostytutek — striptizerek i osób do towarzystwa (kilka z nich wcieliła się w prawdziwych profesjonalistów) — która Różnorodnośćw swojej recenzji zauważył, że „makes Ładna kobieta wyglądać jak film Disneya.” Jest to pierwszy amerykański tytuł, który zdobył najwyższą nagrodę w Cannes od czasu wspaniałego dramatu o dojrzewaniu Terrence’a Malicka Drzewo życia w 2011 roku, ale także owoc długich filmowych zalotów pomiędzy Neonem i Bakerem. (A24 zatriumfowało nad Neonem w wojnie przetargowej o zakup praw do dystrybucji dramatu reżysera z 2017 roku Projekt Floryda a także zdobył prawa do dramatu Bakera z swingującymi kutasami z 2021 roku Czerwona Rakietazakupiwszy film na etapie scenariusza.)

Biorąc pod uwagę, że czterech z pięciu zdobywców Złotej Palmy „Neon” znalazło się w gronie zdobywców Oscara jako nominowani do nagrody dla najlepszego filmu (wraz z Pasożyt zdobycie nagrody) i biorąc pod uwagę rosnące znaczenie wręczania nagród publiczności artystycznej Neon, AnoraMiłość Cannes nie jest sprawą trywialną. Neon wypuścił wszystkich zwycięzców Palme w październiku w głównym sezonie nagród, co potwierdza Quinn Anora wejdzie do kin jesienią.

Warto przeczytać!  Najlepsze nowe filmy, które pojawią się w sezonie letnim 2024

Poza perspektywami na nagrody Quinn widzi film w kontinuum amerykańskiego kina niezależnego, które zyskało popularność w Cannes, zanim zyskało popularność w kinach: film Davida Lyncha Dzikość sercaTarantino Pulp Fictioni Stevena Soderbergha Seks, kłamstwa i kasety wideo wszyscy zdobyli Złotą Palmę, zanim zanotowali solidne zyski ze sprzedaży biletów. „Istnieje wyraźne powiązanie między tymi filmami a tym” – mówi Quinn. „Jeśli można coś powiedzieć na temat statusu amerykańskiego autora, to myślę, że właśnie to”.

Widzieć wszystko


Źródło