Świat

AP Exclusive: Guerlain zachowuje historię kosmetyków w nowym „magazynie cudów”

  • 9 czerwca, 2023
  • 6 min read
AP Exclusive: Guerlain zachowuje historię kosmetyków w nowym „magazynie cudów”


TOMASA ADAMSONA

9 czerwca 2023 GMT

PARIS (AP) — Pierwsza na świecie szminka. Pierwsze nowoczesne perfumy. Obrotowa szczoteczka do zębów. Oryginalny krem ​​i serum Nivea. Nie mówiąc już o intymnych sekretach królowej Elżbiety II. Oto niektóre ze skarbów przechowywanych w pierwszym archiwum Guerlain, które ożywia historie z sensacyjnej przeszłości kultowej francuskiej firmy kosmetycznej.

Guerlain dał The Associated Press międzynarodowy dostęp do swojego nowo otwartego archiwum, magazynu cudów owianego tajemnicą i ukrytego przed opinią publiczną nad Sekwaną w Paryżu. To klejnot dokumentów i tajemniczych przedmiotów obejmujących trzy stulecia, z których każdy ma własną, wyjątkową historię.

Jednak chyba najbardziej niezwykłe w tej kolekcji jest to, że założona w 1828 roku firma, która wynalazła nowoczesne perfumy, nie zgromadziła jej wcześniej.

„To właśnie nazywamy naszym małym sekretem” — powiedziała Ann Caroline Prazan, dyrektor ds. dziedzictwa Guerlain, która w wieloletniej pracy z pasją przekopała się przez kopalnię artefaktów, aby stworzyć archiwum. „Trudno było zredukować 18 000 elementów do zaledwie 400 przez tyle lat, ale udało się… Niektóre elementy są tak delikatne, że boję się ich dotknąć”.

Ambitny projekt istnieje dzięki pasji i cierpliwości Prazana. Poprzez mgłę perfum odsłania winiety na temat innowacji Guerlain i słynnych mecenasów, w tym francuskiej cesarzowej Eugenie, Josephine Baker, Grace Kelly, Jacqueline Kennedy, Barbry Streisand, Margaret Thatcher i nieżyjącej już brytyjskiej królowej.

Warto przeczytać!  We Francji niektóre protesty przeciwko podwyższeniu wieku emerytalnego przybierają gwałtowny charakter

Kiedy Prazan odwróciła się, by wziąć do ręki najcenniejszy przedmiot kolekcji, szminkę stworzoną w 1870 roku i mieszczącą się w nowocześnie wyglądającej złotej kuli, ostrożnie zdjęła białe rękawiczki, jakby wykonywała święty rytuał.

„Jest taki nowoczesny”, szepnęła, jej palec ostrożnie poruszał mechanizmem push-up, aby odsłonić ciemny woskowy pigment Bordeaux, który wciąż nie został naruszony po 153 latach.

Pomadka do wielokrotnego napełniania ma niezwykłą historię, jak wydaje się wszystko inne w archiwum. Pracownik Aime i Gabriela Guerlainów szedł ulicą i natknął się na sklep producenta świec, którego woski i kolorowe pigmenty wywołały u niego eurekę.

W tamtych czasach kobiety używały pojemników z kolorowym proszkiem do malowania ust niezgrabnym pędzlem. Widząc narzędzia świecznika, pracownik Guerlain wpadł na „szalony” pomysł stworzenia woskowego kosmetyku do ust w formie sztyftu, powiedział Prazan.

„Ten mały przedmiot na zawsze zrewolucjonizował kobiecy makijaż” – powiedziała.

Prazan kupił także pierwszą na świecie kredkę do ust, również w eleganckiej złotej obudowie, oraz trzeci sztyft – którego jeden z dziennikarzy Associated Press nie był w stanie zidentyfikować. Okazało się, że była to kredka, której kobiety używały do ​​malowania żył na ramionach i szyjach na niebiesko, co było popularną techniką stosowaną przez kobiety w Paryżu pod koniec XIX wieku, aby wyglądać na bledsze. Na szczęście, powiedział Prazan, wyszło to z mody.

Warto przeczytać!  Podejrzany o ludobójstwo w Rwandzie Fulgence Kayishema w sądzie w Rwandzie | Wiadomości o ludobójstwie

To, że Guerlain jest firmą rodzinną prowadzoną przez pięć kolejnych pokoleń, jest prawdopodobnie jednym z powodów, dla których elementy tworzące archiwum były pieczołowicie przechowywane. Firma została kupiona przez luksusowy konglomerat LVMH w 1994 roku, ale udało jej się zachować swoją unikalną tożsamość.

Innowacyjność, także poza sferą perfum, to znak rozpoznawczy marki. Wśród archiwalnych skarbów znajduje się patent na obrotową szczoteczkę do zębów. Dokumenty ujawniły projekt z 1845 roku, który wyglądał jak prekursor dzisiejszej elektrycznej szczoteczki do zębów.

Pudełko kremu nawilżającego o nazwie Nivea, które zostało wyciągnięte z szuflady, opowiedziało inną historię, która łączyła przeszłość i teraźniejszość. Krem, który zawierał składniki wybielające skórę Europejek, został sprzedany przez dom i postanowiono stworzyć firmę zajmującą się pielęgnacją skóry o tej samej nazwie.

Jest też stara butelka Jicky, pierwszych na świecie nowoczesnych perfum. Stworzony w 1889 roku, zrewolucjonizował rynek koncepcją koktajlu zapachowego – nie tylko jednej nuty, jak poprzednie zapachy – który zawierał nuty przypraw, cytryny, lawendy, drewna i wanilii. Zawierał również składniki syntetyczne i jest najstarszym na świecie nieprzerwanie produkowanym perfumem.

Czasami kolekcja nie przypomina archiwum, a raczej oś czasu z kluczowymi momentami postaci historycznych świata.

Królowa Elżbieta II, przedstawiona na zdjęciu na ścianie, ubrana w efektowną białą futrzaną stułę, była tak wielką fanką perfum Guerlain L’Heure Bleue, że według legendy opróżniła butelkę i napełniła ją olejkiem z jej 1952 koronacja. Był przechowywany przez lata, takie było emocjonalne przywiązanie zmarłego monarchy do zapachu.

Warto przeczytać!  Ruch niezaangażowanych nazywa wojnę Izraela w Gazie nielegalną i potępia ataki na Palestyńczyków

Z innej półki archiwalnej buteleczka na inne perfumy lśniła urokiem. Prazan mówi, że zapach został stworzony z okazji chrztu wuja królowej na wiele lat przed tym, jak został królem Edwardem VII – i słynną abdykacją z tronu z miłości.

Chociaż archiwum jest tajemnicą, marka stworzyła wystawę otwartą dla publiczności z okazji 170. Wystawę zatytułowaną „Chere Eugenie” można oglądać w sklepie Guerlain na Champs-Elysees do 4 września.

Tam oryginalna Bee Bottle – historyczny artefakt – jest wystawiona jak klejnot koronny ze światłem odbijającym się od ręcznie malowanych płaskorzeźb pszczół. Powstał w 1853 roku z okazji zaślubin cesarzowej Eugenii i Napoleona III.

Pszczoła była francuskim godłem cesarskim, a także godłem Clovisa, pierwszego króla Franków. Do dziś reprezentuje Guerlain.

Z okazji rocznicy butelki 11 międzynarodowych artystów i aktorów, w tym Charlotte Rampling i Audrey Tatou, stworzyło serię fotografii inspirowanych butelką pszczół.

Stopa w przeszłości z oczami skierowanymi w przyszłość wydaje się definiować Guerlain, mantrę, którą długowieczność zmusiła firmę do doskonalenia.

„Planuję daleko w przyszłość, z łatwością odległą o 100 lat” — zauważyła Prazan po odłożeniu swoich prawie 200-letnich przedmiotów. „Wiem, że dom będzie istniał tak długo, długo po naszym odejściu. Ile osób może tak powiedzieć?




Źródło