Biznes

APCOA Parking Polska zapłaci ponad 820 tys. zł. UOKiK ukarał operatora

  • 20 kwietnia, 2023
  • 4 min read
APCOA Parking Polska zapłaci ponad 820 tys. zł. UOKiK ukarał operatora


APCOA Parking Polska jest operatorem parkingów przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na terenie całego kraju. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, że docierały do niego liczne skargi dotyczące praktyk stosowanych przez przedsiębiorcę.

Zdaniem Urzędu, spółka ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, dopuszczając tylko dwa rodzaje zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby; tymczasem powinna uwzględniać także te składane w innej formie, np. mailowo czy osobiście. Ponadto — wskazał UOKiK — spółka informowała, że termin, w jakim rozpatrzy reklamacje, może być dłuższy niż 30 dni, co jest sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta, która przesądza, iż nie jest możliwe samodzielne wydłużanie czasu udzielenia odpowiedzi na reklamację. Do 1 stycznia 2023 r., jeśli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia, reklamacja była uznana. Nowe przepisy, związane z wdrożeniem do polskiego prawa dyrektywy Omnibus, skróciły ten czas do 14 dni — przypomniał Urząd.

Warto przeczytać!  Wprowadzenie kart kredytowych SBI MILES umożliwiających gromadzenie mil podczas podróży

Jak podał, część konsumentów, którzy złożyli reklamację na „wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej” za korzystanie z parkingów APCOA, dowiedziało się, że jeśli nie zapłacą wskazanej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego. „Twierdzenie spółki brzmiało kategorycznie i wskazywało na nieuchronność tych zdarzeń. Tak przekazywane miało na celu wywołanie nieuzasadnionej obawy i mogło wpłynąć na decyzję odnośnie uiszczenia żądanych przez firmę opłat. Tymczasem APCOA musiałaby najpierw skierować sprawę na drogę postępowania sądowego, a dopiero w dalszej kolejności — do organu egzekucyjnego, np. komornika. Co więcej, na każdym z tych etapów konsumenci mogli zostać zwolnieni z ponoszenia dodatkowych kosztów” — stwierdził Urząd.

„Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów. To oni, a nie przedsiębiorca, powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji” — uznał prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie. Podkreślił, że informacje przekazywane przez spółkę powinny być prawdziwe i kompletne. „Gdyby konsumenci nie zostali wprowadzeni w błąd, mogliby zdecydować o zasadności dalszego dochodzenia swoich praw czy podjęcia obrony przed sądem” — dodał.

Warto przeczytać!  MF jest zbyt optymistyczne? Ekonomiści: Wpływy z VAT mogą być dużo niższe

APCOA Parking Polska, po uprawomocnieniu decyzji, będzie musiała zapłacić ponad 820 tys. zł kary i poinformować o decyzji prezesa UOKiK konsumentów, którzy będą mogli na tej podstawie dochodzić swoich praw w sądzie — przekazał UOKiK.

Poinformował, że prowadzi też działania względem innych zarządców parkingów. „Wezwania miękkie” do zmiany praktyk i postanowień mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów — jak podał UOKiK — otrzymały spółki ATPark z Jaworza oraz Europark z Warszawy działające na terenie całego kraju. W ocenie UOKiK, obaj przedsiębiorcy ograniczają sposoby składania reklamacji oraz przekazują informacje o konieczności poniesienia dodatkowych kosztów w związku z nieuiszczeniem żądanych opłat.

Jak podkreślono, prezes UOKiK od dłuższego czasu przygląda się sprawom parkingów i kwestionuje stosowane przez ich zarządców nieuczciwe praktyki. Ostatnie decyzje dotyczyły parkingów przy marketach oraz parkingu przy szpitalu onkologicznym we Wrocławiu.

Warto przeczytać!  Akcje cukru do kupienia: Sanjiv Bhasin dzieli się swoimi najpopularniejszymi opcjami

„Wjeżdżając na parking, powinieneś wiedzieć, ile zapłacisz za usługę parkowania, cena powinna być uwidoczniona w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości” — podsumował Urząd.

Od 1 stycznia czas, w jakim przedsiębiorca musi udzielić odpowiedzi na reklamację, wynosi 14 dni. Po tym okresie reklamacja uznana jest za zasadną. Przepisy nie precyzują formy złożenia reklamacji; można to zrobić np. za pomocą udostępnionego formularza, listownie na adres siedziby, mailowo czy osobiście. Przedsiębiorca ma obowiązek uwzględnić każdy rodzaj zgłoszenia, który do niego wpłynął.


Źródło