Podróże

Aplikacja multimodalna może zostać uruchomiona w Europie w 2024 r

  • 22 marca, 2023
  • 7 min read
Aplikacja multimodalna może zostać uruchomiona w Europie w 2024 r


Branża turystyczna od jakiegoś czasu mówi o kompleksowej mobilności bez dostarczania. Ale jeśli partnerstwo między europejskimi firmami turystycznymi pójdzie zgodnie z planem, podróżni w Europie będą mogli zarezerwować wszystkie etapy podróży na jednej platformie już latem 2024 r., mówi Jean-François Cases, prezes inicjatywy udostępniania danych EONA-X.

Zamiast przechodzić do różnych stron internetowych lub aplikacji, podróżni mogą korzystać z jednej aplikacji, aby wybierać loty, autobusy, pociągi, przejażdżki samochodem, a nawet rowery z menu à la carte. Następnie otrzymywaliby aktualizacje i powiadomienia w czasie rzeczywistym w aplikacji, a wszystkie bilety i dokumenty podróżne byłyby tam przechowywane.

Prawie rok od oficjalnego utworzenia EONA-X 1 kwietnia inicjatywa jest na dobrej drodze do uruchomienia usługi multimodalnej przed Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi 2024 w Paryżu, aby delegacje mogły z niej korzystać.

EONA-X została założona przez Aéroport Marseille Provence, Air France-KLM Group, globalnego dostawcę technologii podróży Amadeus, Groupe ADP, Renault Group i SNCF Group. Aktywnym członkiem jest Apidae Tourisme, platforma danych turystycznych, która obejmuje większość lokalnych i regionalnych biur turystycznych we Francji. Cases jest nie tylko przewodniczącym inicjatywy, ale także wiceprezesem i zastępcą głównego radcy prawnego ds. wartości niematerialnych, wartości danych oraz badań i rozwoju w firmie Amadeus.

Wizją grupy jest „ułatwienie udostępniania danych w bezpieczny i ustandaryzowany sposób w celu usprawnienia bezproblemowych podróży, multimodalności i zastosowania zrównoważonego podejścia do inteligentnych miast”, zgodnie ze stroną internetową.

Możliwości zastosowań są nieograniczone, mówi Cases. Na przykład współpraca może doprowadzić do tego, że lotnisko zapewni więcej ładowarek do pojazdów elektrycznych.

Warto przeczytać!  Wpływowa para „van life” w doświadczeniu bliskim śmierci po złym skręcie

Partnerzy opracowują również rozwiązania dotyczące zakłóceń w podróży. Na przykład, jeśli pociąg się zepsuje, w jaki sposób pasażerowie będą mieli łatwy dostęp do innych środków transportu? Według Cases aplikacja będzie wyjątkowa, ponieważ będzie zarządzać zakłóceniami w czasie rzeczywistym.

„Wszyscy uczestnicy podzielają wartość [data] wymiany”, więc nie tylko jedna firma odnosi korzyści, ale suwerenność nad własnymi danymi jest kluczowa, mówi Cases. „Każdy wymienia dane tylko z kim chce, kiedy chce i na jakich chce warunkach”.

Cytat

Jeśli Europa chce być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r., ludzie będą musieli zmienić sposób, w jaki się poruszają.

Futerały Jean-François – EONA-X

Zdaniem starszego doradcy ds. transformacji grupy Air France-KLM, Jeana-Christophe’a Lalanne’a, dane stanowią okazję do stworzenia wartości dodanej w świecie mobilności, w tym w czasie rzeczywistym, symulacji, wsparciu sztucznej inteligencji, agregacji i graficznym/3D doświadczenia użytkownika.

EONA-X umożliwia firmom dzielenie się wiedzą, wzmacnianie zbiorowej inteligencji i otwarty dostęp do danych „w bezpieczny i suwerenny sposób”, mówi.

Ze względu na wiedzę specjalistyczną naukowców zajmujących się danymi i analityków danych „z technicznego punktu widzenia wiele jest dostępnych i wiele jeszcze przed nami” — mówi Lalanne. „Czas uwolnić kreatywność i pomysłowość”, aby zająć się bolączkami klientów w zakresie mobilności i turystyki.

Współpraca wynikała z propozycji rozporządzeń przygotowanych przez Komisję Europejską, organ wykonawczy Unii Europejskiej. Jak donosi Business Travel News Europe, grupa organizacji turystycznych naciskała ostatnio na UE, aby zażądała od linii lotniczych i operatorów pociągów udostępniania ich danych stronom trzecim w ramach nowego rozporządzenia w sprawie multimodalnych usług mobilności cyfrowej. Proponowana zasada „ma na celu lepszą integrację transportu publicznego i usług kolejowych w celu osiągnięcia płynnego multimodalnego transportu pasażerskiego”.

Warto przeczytać!  Nie zbliżaj się! Jak najpopularniejsze miejsca w Europie walczą z nadmierną turystyką

Wszystko to jest częścią nadrzędnego celu UE, jakim jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r.

„Jeśli Europa chce być neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 r., ludzie będą musieli zmienić sposób, w jaki się poruszają” — mówi Cases. „Multimodalność nie jest wyborem. Musimy to zaplanować. … Jesteśmy zobowiązani iść tą drogą, bo taka jest mapa drogowa władz”.

Podmioty branżowe rozumieją, że muszą dostosować się dla wspólnego dobra – aby walczyć z zanieczyszczeniem i łagodzić zmiany klimatu, mówi. Opcje multimodalne będą obejmować współdzielenie samochodów, samochody elektryczne, rowery i pociągi.

Firma Amadeus zleciła w 2022 r. badanie, które wykazało, że multimodalny ekosystem usług cyfrowych może zmniejszyć emisję CO2 na pasażerokilometr o 5%. To dlatego, że podróżni mogą porównywać ślad węglowy różnych opcji podróży, a jednocześnie wybierać z ulepszonego wyboru, który pozwala im zostawić samochód w domu, jak twierdzi Amadeus.

Przejście nie będzie łatwe, mówi Cases. Samochody elektryczne są droższe niż samochody napędzane gazem, a podróżowanie rowerem zamiast samochodem wymaga wysiłku. Na szczęście, mówi, młodsze pokolenia Europejczyków wolą podróżować w sposób zrównoważony, na przykład pociągiem zamiast samolotem.

Według grupy EONA-X będzie katalogiem danych, zorganizowanym spisem zasobów danych, które można udostępniać.

Przestrzenie danych, takie jak EONA-X, służą ważnemu celowi, ponieważ przełamywanie silosów między firmami napędza innowacje, mówi Cases.

„Ale wiesz, udostępnianie danych nie jest łatwe”, mówi. „Ludzie nie lubią podawać danych. Zawsze myślą, że ten drugi zarobi więcej pieniędzy na twoich danych, niż ty sam mógłbyś to zrobić”.

Kluczem jest zapewnienie równomiernego udostępniania danych, tak aby wszyscy na tym skorzystali. Mimo to „wyzwań jest wiele” — mówi Cases. Na przykład różne środki transportu opracowały własne standardy i systemy, które działają niezależnie od lat. Prawa dotyczące prywatności i przepisy antymonopolowe sprawiają, że udostępnianie danych jest dla firm ryzykowne.

Warto przeczytać!  Miejsca na całym świecie, które są bioluminescencyjne

Ale kompleksowa usługa mobilności będzie działać teraz, ponieważ rząd wymaga działania, konsumenci tego chcą, a takie udostępnianie danych umożliwi to, mówi Cases.

Opcje mogłyby nawet obejmować elektryczne samoloty pionowego startu i lądowania, mówi Peter Altmann, wiceprezes ds. mobilności i ochrony podróży w firmie Amadeus.

Inwestycja firmy w Eccocar, ogłoszona pod koniec 2022 r., „pozwoli na eksperymentowanie, aby umożliwić bardziej bezproblemowe przypadki użycia podczas podróży od końca do końca”, mówi Altmann.

Amadeus przewiduje rozszerzenie kompleksowego doświadczenia poza mobilność, aby zastosować je do całej podróży podróżnika.

„Chodzi o to, aby sprzedawcy usług turystycznych mogli również proponować usługi docelowe – na przykład restauracje, miejsca do odwiedzenia” — mówi Altmann. „Dzięki Amadeus Travel Platform umożliwimy podróżnemu zaplanowanie całej podróży i opłacenie jej w ramach jednej transakcji”.

Wiele innych firm również rozwija rozwiązania multimodalne.

Od sierpnia użytkownicy w Wielkiej Brytanii mogą wyszukiwać i rezerwować przejazdy pociągiem i autobusem w Uber, w tym podróże Eurostar i transfery lotniskowe, dzięki partnerstwu z multimodalną platformą podróżniczą Omio. A hotele i loty mogą być w drodze.

Założony w 2018 roku Vipper ma na celu uproszczenie rezerwacji biletów kolejowych, autobusowych i lotniczych na jednej platformie.

Firma zajmująca się mobilnością routeRank i specjalista ds. rozwiązań płatniczych Netcetera planują dostarczać rozwiązania dla mobilności multimodalnej.


Źródło