Biznes

Apna Mart, D Mart dla mniejszych miast Indii, odnotował wzrost o 770% w roku budżetowym 23

  • 22 kwietnia, 2024
  • 4 min read
Apna Mart, D Mart dla mniejszych miast Indii, odnotował wzrost o 770% w roku budżetowym 23


Sieci spożywczej Apna Mart, działającej na zasadzie franczyzy, działającej w Bharacie, w roku finansowym kończącym się w marcu 2023 r. udało się ponad ośmiokrotnie zwiększyć przychody. Wzrost ten był jednak napędzany agresywnymi wydatkami na promocje, siłę roboczą i świadczenia pracownicze.

Przychody Apna Mart z działalności operacyjnej wzrosły o 770%. 32,2 crore rupii w roku finansowym 23 w porównaniu do 3,7 crore rupii w roku finansowym 22, sprawozdanie finansowe spółki zawierające Rejestr firm przedstawia.

Apna Mart

Założona w 2021 roku przez Chetana Garga i Abhisheka Singha, Apna Mart to działająca na zasadzie franczyzy sieć sklepów spożywczych i FMCG offline, która oferuje również zamówienia online między innymi w Jamshedpur, Ranchi, Raipur, Dhanbad, Asansol. Platforma pozycjonuje się jako DMart dla mniejszych miast.

Stwierdzono, że największym składnikiem kosztów firmy są koszty materiałów, stanowiące 58,6% całkowitych wydatków. Koszt ten wzrósł o 809,9% do 31,6 crore rupii w roku finansowym 2023 z 3,47 crore rupii w roku finansowym 22. Wydatki na świadczenia pracownicze również gwałtownie wzrosły w ciągu roku do 9 crore rupii, co obejmuje również koszty ESOP (o charakterze niegotówkowym) o wartości 1,89 crore rupii.

Co więcej, rosnące opłaty za siłę roboczą, koszty marketingu i wydatki prawne wraz z innymi kosztami operacyjnymi spowodowały, że całkowite wydatki firmy w roku finansowym 23 osiągnęły poziom 53,9 crore rupii.

Całkowity koszt wyniósł 4 crore rupii w poprzednim roku finansowym (FY22).

Ostatecznie wyniki finansowe Apna Mart ucierpiały pod wpływem rosnących wydatków i odnotowała stratę w wysokości 21,8 crore rupii w roku finansowym 2023 w porównaniu z zyskiem w wysokości 8 lakh rupii w roku finansowym 22. Aby zapoznać się z pełnym zestawieniem wydatków i wynikami finansowymi firmy rok do roku, przejdź do strony TheKredible.

W następstwie znacznego wypalenia środków pieniężnych wypływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej startupu pogorszyły się do 23,4 crore rupii (ujemne), podczas gdy przepływy pieniężne netto wyniosły 1,8 crore rupii (dodatnie).

Marża EBITDA i ROCE firmy wyniosły odpowiednio -66,37% i -449,17%. Na poziomie jednostkowym Apna Mart wydała 1,67 rupii, aby uzyskać rupię przychodów operacyjnych w roku finansowym 2023.

Firma prowadziła rozmowy w sprawie pozyskania około 15–20 milionów dolarów finansowania od firm Accel i Sequoia (obecnie Peak XV Partners). Entrackr miał wyłącznie zgłoszone tej sytuacji w kwietniu 2023 r.

Według TheKredibleApna Mart podbił 14 milionów dolarów do tej pory od takich firm, jak Accel Partners, Peak XV Partners, Disruptors Capital, Sparrow Capital i 2 am Ventures. Obecna wycena firmy wynosi 397 crore rupii, czyli 48 milionów dolarów.

Przy wycenie na poziomie 397 crore rupii i przychodach operacyjnych na poziomie 32 crore rupii, stosunek wyceny do przychodów spółki wynosi 12,4-krotność.

Obecnie współzałożyciele firmy Abhishek Singh i Chetan Garg posiadają po 24,76% udziałów w spółce. Największym zewnętrznym interesariuszem ApnaMart jest Accel Partners, a za nim plasuje się Peak XV Partners. Aby zapoznać się z pełnym schematem akcjonariatu, odwiedź stronę TheKredible.

Apnamart, działający głównie we wschodniej i środkowej części Indii, ma przed sobą trudną drogę, ponieważ każde przedsięwzięcie związane z handlem detalicznym będzie tutaj bardzo szczegółowo analizowane. Chociaż posiadanie profesjonalnych założycieli o solidnych referencjach będzie bardzo pomocne, założyciele będą mieli świadomość, że każdy błąd zostanie spotęgowany w regionach, w których istniała długa historia przedsięwzięć, które rozkwitły i wygasły po obiecaniu księżyca w kategorii handlu detalicznego. „Oszustwa” takie jak JVG, Bhadrika itp. są wciąż świeże w pamięci wielu osób i Apna Mart dobrze zrobi, jeśli na razie nie będzie szukać modelu finansowanego przez franczyzobiorcę. Dalsza przyszłość będzie nadal trudna w zakresie marży, co firma prawdopodobnie będzie próbowała przezwyciężyć, być może wybierając marki lokalne zamiast marek krajowych. Wiele osób będzie obserwować, jak daleko to zajdzie, ponieważ lokalne marki również przeszły długą drogę w takich obszarach, jak jakość opakowań. Czas pokaże, czy jakość produktu wytrzyma próbę rynkową.

Warto przeczytać!  SARFiN - Sprzedaż kredytów hipotecznych w I kw. 2023 r.


Źródło