Świat

Australijski odrzutowiec radarowy E-7 będzie strzegł przesyłek z pomocą dla Ukrainy

  • 11 lipca, 2023
  • 5 min read
Australijski odrzutowiec radarowy E-7 będzie strzegł przesyłek z pomocą dla Ukrainy


Królewskie Australijskie Siły Powietrzne mają wysłać do Niemiec jeden ze swoich samolotów wczesnego ostrzegania i kontroli E-7A Wedgetail jeszcze w tym roku. Wydaje się, że jest to pierwsze operacyjne rozmieszczenie australijskiego Wedgetaila w Europie, a władze kraju twierdzą, że samoloty będą używane do pilnowania dostaw wojskowych i humanitarnych na Ukrainę.

„Rozmieszczenie E-7A Wedgetail jako dodatkowej zdolności wczesnego ostrzegania pomoże zapewnić ochronę niezbędnego wsparcia napływającego na Ukrainę przez społeczność międzynarodową” – powiedział wicepremier Australii Richard Marles w kolejnym komunikacie prasowym o nadchodzącej operacji E. -7A rozmieszczenie. „Australia jest zobowiązana do zapewnienia, że ​​suwerenność i integralność terytorialna Ukrainy przeważy nad atakiem Rosji na porządek oparty na zasadach”.

„Australijskie Siły Obronne (ADF) rozmieszczą samolot Królewskich Australijskich Sił Powietrznych E-7A Wedgetail do Niemiec na około sześć miesięcy od października, aby pomóc chronić kluczową bramę międzynarodowej pomocy humanitarnej i wojskowej dla Ukrainy” – dodano w komunikacie. „To wdrożenie obejmuje do 100 członków załogi i personelu pomocniczego”.

„Rozmieszczenie E-7A Wedgetail zintegruje się z wysiłkami naszych partnerów, w tym ze Stanami Zjednoczonymi, i wesprze wielowarstwową ochronę obowiązującą w celu udzielenia pomocy na Ukrainie” – kontynuuje. „Personel ani aktywa ADF nie wejdą na Ukrainę w trakcie tego rozmieszczenia, a samoloty nie będą uczestniczyć w obecnym konflikcie na Ukrainie. E-7A będzie operował poza rosyjską, białoruską i ukraińską przestrzenią powietrzną”.

E-7A, oparty na płatowcu samolotu pasażerskiego 737-700 Next Generation, zapewnia „w pełni zintegrowany, sprawdzony w walce, elastyczny węzeł dowodzenia i kontroli, który zapewnia wielodomenową świadomość w najtrudniejszych środowiskach operacyjnych”, zgodnie z jego producent, Boeing. Rdzeniem E-7A jest wielozadaniowy czujnik Electronically Scanned Array (MESA) firmy Northrop Grumman, który zapewnia jednoczesne wykrywanie zagrożeń powietrznych i morskich w zakresie 360 ​​stopni. Wedgetail ma również solidne możliwości komunikacyjne i udostępniania danych, które pozwalają mu przekazywać istotne informacje innym sojuszniczym zasobom w powietrzu, a także na morzu i na ziemi. Możesz przeczytać więcej o E-7A i jego możliwościach szczegółowo w tej przeszłości Strefa wojny funkcja.

Nie jest jeszcze jasne, skąd E-7A będą operować Królewskie Australijskie Siły Powietrzne (RAAF). Jednak baza lotnicza Geilenkirchen w Niemczech jest domem dla własnej wielonarodowej jednostki NATO, obsługującej wyprodukowany w USA E-3 Sentry Airborne Warning and Control System (AWACS). Wedgetail jest znacznie bardziej nowoczesny i zdolny niż Sentry, ale oba samoloty są zaprojektowane do wykonywania tych samych ogólnych misji, takich jak obserwowanie zagrożeń powietrznych i kierowanie działaniami sojuszniczych statków powietrznych.

To powiedziawszy, interesująca jest konkretna wzmianka, że ​​australijska misja E-7A będzie koncentrować się na zapewnieniu, że pomoc wojskowa i humanitarna bezpiecznie dotrze na Ukrainę. Rosyjscy urzędnicy rutynowo grożą uderzeniem w transporty zachodniej pomocy nawet poza terytorium Ukrainy. Chociaż siły rosyjskie nie spełniły żadnego z tych zagrożeń, a zrobienie tego groziłoby bezpośrednim konfliktem z NATO, oświadczenie Australii wskazuje, że retoryka nie jest od razu odrzucana.

Wewnątrz Ukrainy Rosja okazała się w dużej mierze niezdolna do zakazania przepływu zachodniej broni z zachodniej Ukrainy na linie frontu. Jak zauważyliśmy, gdy konflikt się rozpoczął, Rosji brakuje zdolności obserwacji i rozpoznania, a także łańcuchów zabijania potrzebnych do szybkiego uderzenia w dynamiczne cele wrażliwe na czas. Fakt, że Ukraina odmówiła Rosji przewagi powietrznej, drastycznie spotęgował ten brak. Jako taka, poza uderzeniem w podejrzane zapasy statyczne, Rosja nie ma udowodnionej zdolności do zniszczenia zachodniej pomocy przenoszonej z granicy na front.

Mimo to E-7 zapewniłby najbardziej zaawansowaną zdolność wczesnego ostrzegania o zagrożeniach powietrznych. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku nisko latających pocisków manewrujących dalekiego zasięgu i dronów, z których oba są najlepszą bronią Rosji do uderzeń w głąb zachodniej Ukrainy. E-7 to najlepszy samolot na świecie do wykonania tego trudnego zadania obserwacyjnego, a jego pomoc może pomóc na wiele sposobów, w tym we wspieraniu ukraińskich obrońców przeciwlotniczych w wykrywaniu nadlatujących zagrożeń i zwalczaniu ich.

Osobno NATO jest w trakcie ustalania potencjalnego zamiennika dla własnej floty 14 starzejących się samolotów E-3, które mają przejść na emeryturę w 2035 r. E-7A jest jednym z możliwych następców samolotów NATO Sentry z GlobalEye firmy Saab stanowiące kolejną potencjalną opcję. Posiadanie Wedgetaila stacjonującego w Niemczech i prowadzącego rzeczywiste operacje mogłoby dać urzędnikom NATO dobrą okazję do oceny tego samolotu i w inny sposób dopracować ich przyszłe wymagania dotyczące wczesnego ostrzegania i kontroli w powietrzu.

Niezależnie od tego oczekuje się, że jeden z australijskich E-7A wyląduje w Niemczech w ciągu zaledwie kilku miesięcy, aby aktywnie pomóc w zapewnieniu nieprzerwanego przepływu pomocy wojskowej i innej na Ukrainę.


Źródło

Warto przeczytać!  4 cywilów zabitych w podejrzanym ataku terrorystycznym w J&K's Rajouri | Najnowsze wiadomości Indie