Podróże

Autobusy bez kierowcy wkrótce pojawią się w 3 europejskich miastach

  • 9 lutego, 2023
  • 3 min read
Autobusy bez kierowcy wkrótce pojawią się w 3 europejskich miastach


Nowe konsorcjum opracowuje zautomatyzowaną usługę elektrycznych minibusów o nazwie Horizon Europe ULTIMO. Według Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) budżet projektu wynosi prawie 60 milionów dolarów w ciągu czterech lat, aw 2025 roku 45 minibusów elektrycznych bez kierowcy zostanie zaprogramowanych do jazdy przez rok w trzech europejskich miastach: Genewie w Szwajcarii; Kronach, Niemcy; i Oslo w Norwegii.

Pilotaż jest kontynuacją projektu AVENUE Uniwersytetu Genewskiego (Autonomous Vehicles to Evolve to a New Urban Experience), który był realizowany w latach 2018-2022 i był prowadzony na ośmiu poligonach testowych w Europie. Oczekuje się, że do 2025 r. na ulicach Genewy pojawi się co najmniej 15 elektrycznych minibusów bez kierowcy. Te autobusy powinny zapewniać całodobową usługę „od drzwi do drzwi” na żądanie.

Celem ULTIMO jest wypracowanie modelu biznesowego uwzględniającego kwestie ekonomiczne, prawne i bezpieczeństwa usługi.

Dimitri Konstantas, dyrektor techniczny ULTIMO

Konsorcjum zaangażowane w ten ambitny projekt skupia dwudziestu trzech partnerów z ośmiu krajów Europy. Wśród nich są Uniwersytet Genewski (UNIGE), genewski system transportu publicznego (TPG) oraz start-up MobileThinking z siedzibą w Genewie. Projekt jest również wspierany finansowo przez Komisję Europejską (do 34 mln euro) i różnych partnerów przemysłowych.

Autonomiczny pojazd Navya Arma (model DL4) © Transports publics genevois

Wybrano producenta Navya. Ta francuska firma dostarczyła już autonomiczne pojazdy projektu H2020 AVENUE, którego kontynuacją jest ULTIMO. W komunikacie prasowym Navya przypomina, że ​​dostarczyła w tym kontekście trzynaście promów, w tym do Genewy (w ramach szpitala Belle-Idée i Meyrin) oraz do Sion. Pojazdy były testowane w latach 2018-2022.

Warto przeczytać!  Najlepsze miejsca na nocleg, zakupy, jedzenie i zwiedzanie w Seulu

„Celem projektu AVENUE było zbadanie technicznej i ekonomicznej wykonalności zautomatyzowanej usługi transportu na żądanie, a także potencjalnych barier psychologicznych w jej stosowaniu. Celem ULTIMO będzie opracowanie rzeczywistego modelu biznesowego, który odpowiada na kwestie ekonomiczne, prawne i bezpieczeństwa takiej usługi” – wyjaśnił Dimitri Konstantas, profesor i dyrektor Instytutu Nauk Informacyjnych w Genewskiej Szkole Ekonomicznej (GSEM) UNIGE . Ekspert jest również dyrektorem technicznym ULTIMO.

UNIGE podkreśla, że ​​jednym z wyzwań, jakie należy podjąć w związku z wdrażaniem na dużą skalę autonomicznej sieci transportu publicznego, jest standaryzacja modelowania terytorium. Celem jest zapewnienie kompatybilności tego procesu z systemami naprowadzania dużej liczby pojazdów, a tym samym optymalizacja kosztów technicznych. W Genewie zostanie rozmieszczonych kilka typów wahadłowców w celu przetestowania kompatybilności systemów. Obwód nie został jeszcze określony.

Transport publiczny na żądanie

Według WEF pierwszy etap pilotażu będzie polegał na udzieleniu odpowiedzi na pytania, ile powinny kosztować bilety, jakie powinny być minimalne i maksymalne odległości oraz jak dostosować ramy prawne, które obecnie nie zezwalają na automatyczne podróżowanie autobusami z prędkością ponad 30 km/godz.

Warto przeczytać!  Odkryj Radżastan: 8 popularnych miejsc do podróży

„Oferując całodobowy transport „od drzwi do drzwi” na żądanie, usługa byłaby wyższej jakości” — powiedział Konstantas. „Pozwoliłoby to również uniknąć pustych przejazdów poza godzinami szczytu, a tym samym obniżyć niektóre koszty. Wreszcie, odpowiadając na zapotrzebowanie w czasie rzeczywistym, można uniknąć kolejek i zatorów wokół stacji”.

Projekt ULTIMO skupi się na zagadnieniu, jak zapewnić bezpieczeństwo pasażerom i reagować w razie wypadku. Bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie dla powodzenia projektu, ponieważ, jak zauważył Forbes w 2022 r., nie można polegać na technologii jazdy autonomicznej w przypadku bardzo złożonych sytuacji.


Źródło