Biznes

Autogaz najtańszy od marca 2022. Ceny ON ciążą ku 6 zł/l

  • 16 czerwca, 2023
  • 3 min read
Autogaz najtańszy od marca 2022. Ceny ON ciążą ku 6 zł/l


Krzysztof Kolany2023-06-16 11:53główny analityk Bankier.pl

publikacja
2023-06-16 11:53

Mijający tydzień przyniósł delikatne obniżki średnich cen
paliw w Polsce. Autogaz był najtańszy od wybuchu wojny na Ukrainie, a średnie
ceny oleju napędowego ponownie zbliżyły się do 6 zł/l. Wciąż droga była za to
benzyna.

Autogaz najtańszy od marca 2022. Ceny ON ciążą ku 6 zł/l
Autogaz najtańszy od marca 2022. Ceny ON ciążą ku 6 zł/l
fot. kasarp studio / / Shutterstock

W połowie czerwca średnia cena detaliczna oleju napędowego
wyniosła 6,09 zł/l i była o 4 grosze na litrze niższa niż tydzień
wcześniej – wynika z danych BM Reflex. Przeciętna cena benzyny Pb95 obniżyła
się o jeden grosz na litrze, do 6,50 zł/l. Autogaz tankowano średnio po 2,90
zł/l
, a więc o 2 gr/l taniej niż przed tygodniem i najtaniej od początku marca
2022 roku.

Choć w ujęciu historycznym ceny paliw w Polsce wciąż
pozostają bardzo wysokie, to równocześnie są znacznie niższe, niż były rok
temu, gdy rynki paliwowe przeżywały szok po groźbie odcięcia dostaw z Rosji. Obecnie
benzyna Pb95 jest o 1,46 zł/l (czyli o 18,3%) tańsza niż w połowie czerwca
2022. Przez poprzednie 12 miesięcy olej napędowy potaniał o 1,70 zł/l, czyli o
21,8%. Zaś średnia cena LPG spadła o 67 gr/l, a więc o 18,8%.

Warto przeczytać!  Akcje tej pobitej spółki Ashish Kacholia wzrosły o 65% w ciągu 3 dni | Wiadomości na rynkach

Taniej raczej nie będzie

Globalnie wchodzimy w sezon urlopowych wyjazdów na półkuli
północnej, charakteryzujący się podwyższonym zapotrzebowaniem na benzynę. To zjawisko stoi za sezonowym wzorcem cen
paliw także w Polsce. W przeszłości to
zwykle w miesiącach letnich (czerwiec/lipiec) obserwowaliśmy najwyższe w danym
roku ceny przy dystrybutorach.

Trzeba przy tym pamiętać, że ceny na polskich stacjach zależą
przede wszystkim od notowań paliw na rynkach światowych oraz od
wysokości krajowych podatków. Niestety, w ostatnim czasie znów dało się
odnotować wzrost kursu kontraktów na benzynę oraz olej napędowy. Póki co zwyżki
te amortyzuje nam osłabienie dolara, który w relacji do złotego jest
najtańszy od dnia rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Dzięki temu ceny hurtowe w polskich rafineriach od kilku
tygodni pozostają dość stabilne. 16 czerwca PKN Orlen oferował benzynę
Eurosuper95 po cenie 5 123 zł/m3, a więc ok. 6,30 zł po doliczeniu VAT-u
(akcyza i inne parapodatki są już wliczone w cenę hurtową netto). Taka cena
hurtowa powinna zapewnić utrzymanie stawek detalicznych na poziomach zbliżonych
do obecnych.

Warto przeczytać!  Najlepsze rekomendacje akcji: Sagar Doshi z Nuvama sugeruje dziś Laurus Labs, Balrampur Chini i Hindalco

Podobnie jest w przypadku oleju napędowego, który w piątkowym
cenniku płockiej rafinerii figuruje po cenie 4 944 zł/m3 netto, a więc ok.
6,08 zł/l po doliczeniu VAT-u. W tym przypadku stawki hurtowe grożą podwyżkami
cen na stacjach.

Paliwo mogłoby kosztować mniej niż 6 zł/l

1 stycznia przywrócono w Polsce „stare” stawki VAT (co
oznaczało ich podniesienie z 8% do 23%) oraz akcyzy na paliwa. Jednakże
ze względu na „specyficzną” politykę cenową PKN Orlen (który w grudniu utrzymywał
sztucznie zawyżone ceny, aby nie podnosić ich gwałtownie od 1 stycznia)
przy dystrybutorach nie dało się zauważyć bezpośredniego efektu wyższych
podatków.

W dłuższym terminie ceny detaliczne paliw dostosowały się do
23-procentowego VAT-u i finalnie płacimy za tankowanie więcej, niż gdyby
nadal obowiązywała stawka 8%.
Teoretycznie przy 8-procentowym Vacie litr
benzyny mógłby teraz kosztować ok. 5,80 zł, a oleju napędowego ok. 5,50
zł.

Źródło:


Źródło