Awantury i interwencje w samolotach. Jak pasażerowie łamią prawo?
![Awantury i interwencje w samolotach. Jak pasażerowie łamią prawo?](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/QUJDREVGfjQrJiR2eTxzIWh-cCw_ZX13P2ZoZ3l2Y2V6PGJqMC49MDghIip4ICMgOiUlNXg3PXorNDtqIHZ-MSM3Iik3Pn4wJyY3IXkkYWMrcmMkZ2o3MXNzf3FnJGh4KHE0fHsmYzcucmNzNX5nZy5mLw-770x470.jpeg)
– Rosnący trend incydentów z udziałem niesfornych pasażerów jest niepokojący – powiedział Conrad Clifford, zastępca dyrektora generalnego Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA. W Stambule odbywa się jego walne zgromadzenie i World Air Transport Summit.
Z najnowszych danych IATA wynika, że w 2022 r. na świecie incydent z udziałem niesfornego pasażera zgłaszano raz na 568 lotów, gdy 2021 r. dochodziło do nich znacznie rzadziej – raz na 835 rejsów. To wzrost o 37 proc. rok do roku. Trzy najczęstsze kategorie przewinień to: brak dostosowania się do przepisów i poleceń, przemoc słowna i odurzenie alkoholem lub innymi środkami.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Niedopuszczalne jest, aby zasady obowiązujące dla bezpieczeństwa wszystkich, były nieprzestrzegane przez niewielką, ale uporczywą mniejszość pasażerów. Nie ma usprawiedliwienia dla niestosowania się do poleceń załogi – przypomniał Clifford.
Rzadkością pozostają incydenty, w których dochodzi do przemocy fizycznej. Jednak z danych wynika, że ich liczba w ciągu roku wzrosła o 61 proc. Taki przypadek zdarza się raz na 17 tys. 200 lotów na świecie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Zobacz także: Na pokładzie samolotu to kapitan rządzi. Może usunąć pasażera z rejsu
Niesforni pasażerowie. Sprawiają problemy też w Polsce
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Przypomnijmy, że w rekordowym pod względem wielkości ruchu lotniczego 2019 r. straż graniczna na pokładach samolotów w Polsce interweniowała 113 razy, a rok później – w 149 przypadkach. I to mimo że z powodu pandemii COVID-19 ruch drastycznie się skurczył. Do listy konfliktowych zachowań doszło wówczas nieprzestrzeganie nakazu noszenia maseczek w samolocie albo odmowa poddania się obowiązkowi wypełnienia karty lokalizacyjnej pasażera podczas przylotu do Polski.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/Awantury-i-interwencje-w-samolotach-Jak-pasazerowie-lamia-prawo.jpeg)
29 maja pasażer rejsu z Londynu-Luton do Katowic-Pyrzowic był natarczywy wobec 24-letniej pasażerki. Nie podporządkował się poleceniom kapitana samolotu. „Na pokład statku powietrznego skierowani zostali funkcjonariusze straży granicznej, którzy wyprowadzili niesfornego pasażera. Po przebadaniu okazało się, że Polak miał około 3 promile alkoholu w wydychanym powietrzu” – relacjonowała straż graniczna. Pasażer trafił do izby wytrzeźwień i został ukarany mandatem w wysokości 500 zł.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Kilka dni wcześniej na tym samym lotnisku inny podróżny w rejsie do Frankfurtu, gdy samolot kołował przed startem, zachowywał się agresywnie. „Mężczyzna, obywatel Włoch, zaczął krzyczeć, wymachiwać rękami i uderzać nimi w fotel znajdujący się przed nim. Nie reagował na polecenia wydawane przez załogę oraz kapitana statku, wtedy na miejsce zostali wezwani funkcjonariusze straży granicznej” – czytamy. 22-latek został wyprowadzony z samolotu w kajdankach. Badanie wykazało 1,2 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.
Po wytrzeźwieniu został ukarany mandatem w wysokości 500 zł. Ponadto ze strony linii lotniczych grożą mu sankcje cywilne związane z kosztami opóźnienia lotu – napisano.
Zapominają paszportu albo boją się latać. Tak się tłumaczą
33-letni Czech z kolei zakłócał swoim zachowaniem porządek na pokładzie samolotu, który miał odlecieć z Modlina do Rygi. Z samolotu wyprowadzono go w kajdankach. „Po zakończonej interwencji, podczas czynności wyjaśniających, mężczyzna nie potrafił racjonalnie wytłumaczyć swojego zachowania, za które zresztą został ukarany mandatem karnym w kwocie 500 złotych, stwierdził jedynie, że boi się latać i nie do końca odpowiadała mu obsługa przy bramce” – relacjonowała straż graniczna.
Mandat w wysokości 500 zł otrzymał także 20-letni Brytyjczyk, który wtargnął na płytę Lotniska Chopina w Warszawie. To największy port lotniczy w Polsce. Funkcjonariuszom tłumaczył później, że zapomniał paszportu z samolotu i chciał po niego wrócić. „Zamiast zwrócić się do przedstawiciela obsługi naziemnej lotniska w celu pomocy, postanowił sam odnaleźć zgubę – łamiąc tym samym wszelkie procedury bezpieczeństwa portu lotniczego” – czytamy. Na widok funkcjonariuszy z Grupy Interwencji Specjalnych podporządkował się poleceniom, dlatego środki przymusu bezpośredniego nie były potrzebne.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Katalog kar za incydenty na pokładzie samolotu lub jeszcze na lotnisku jest dość szeroki. Sankcje obejmują m.in. mandat w wysokości do 500 zł lub odpowiedzialność z tytułu kodeksu wykroczeń lub kodeksu karnego. W tych dwóch ostatnich przypadkach grzywna rośnie do 1500 zł, dochodzi też kara ograniczenia lub pozbawienia wolności. Żart o bombie na pokładzie może się skończyć nawet ośmioma latami w więzieniu.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/1686231132_799_Awantury-i-interwencje-w-samolotach-Jak-pasazerowie-lamia-prawo.jpeg)
Zero tolerancji
IATA podkreśla, że konieczna jest dwutorowa strategia zerowej tolerancji dla incydentów na pokładach samolotów. Pierwszy filar to rozwiązania prawne i środki egzekucyjne adekwatne do skali incydentu. Drugi filar to wytyczne służące zapobieganiu i deeskalacji incydentów. Obejmuje on m.in. szkolenie dla załóg, jak nie dopuścić do eskalacji potencjalnie konfliktowej sytuacji w samolocie.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Nikt nie chce przeszkadzać ludziom w dobrej zabawie podczas wakacji – ale wszyscy mamy obowiązek zachowywać się z szacunkiem dla innych pasażerów i załogi. Dla dobra większości nie przepraszamy za to, że staramy się rozprawić ze złym zachowaniem niewielkiej liczby podróżnych, którzy mogą sprawić, że lot będzie bardzo niewygodny dla wszystkich innych – dodał Clifford.
![](https://oen.pl/wp-content/uploads/2022/12/Drastyczny-wzrost-kosztow-usuwania-ubytkow-w-drogach-Samorzady-zaplaca-majatek.png)
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.