Awaria Optus w całym kraju dotyka miliony Australijczyków, a połączenia telefoniczne i internetowe nadal nie działają

Kirsty Needham/Reuters
Sklep Optus w Sydney w Australii, 8 listopada.
W środę miliony Australijczyków pozostało bez telefonu i połączenia internetowego po tym, jak u drugiego co do wielkości dostawcy usług telekomunikacyjnych w kraju doszło do niewyjaśnionej ogólnokrajowej awarii.
Awaria sparaliżowała systemy płatności i operacje online oraz doprowadziła do porannego chaosu w godzinach szczytu, gdy w niektórych miastach na krótko przestały działać sieci pociągów i usługi wspólnych przejazdów.
Dyrektor generalna Optus, Kelly Bayer Rosmarin, wykluczyła cyberatak, ale w wywiadzie dla ABC Radio nie podała przyczyny trwającej już szóstej godziny przerwy ani nie podała, ile czasu zajmie przywrócenie usług.
„Jest bardzo mało prawdopodobne (aby problem zaczął się w oprogramowaniu w sieciach Optus), nasze systemy są w rzeczywistości bardzo stabilne… To bardzo, bardzo rzadkie zjawisko” – stwierdziła.
„Naprawdę ciężko pracujemy, aby uruchomić go tak szybko, jak to możliwe”.
Optus jest australijską jednostką firmy telekomunikacyjnej Singapore Telecommunications i ma ponad 10 milionów klientów, co stanowi około 40% populacji Australii.
„Bez telefonu praktycznie nic nie mogę zrobić. Szukam banku, a kiedy nie możesz skorzystać z telefonu ani Google, jesteś praktycznie zagubiony” – powiedziała Angela Ican przed sklepem Optus w centralnej dzielnicy biznesowej Sydney
Pracownik budowlany Kyle, który nie podał swojego pełnego nazwiska, powiedział, że potrzebuje odpowiedzi od firmy Optus.
„Spóźniłem się do pracy i nie mogłem powiadomić szefa. Kiedy dotarłem na miejsce, nie mogłem znaleźć szefa – to był ważny dzień” – powiedział agencji Reuters.
Rzecznik Optus powiedział Reuterowi w oświadczeniu, że firma „szczerze przeprasza klientów”.
Commonwealth Bank, największy pożyczkodawca w kraju, stwierdził w oświadczeniu, że niektórzy klienci mogą napotkać trudności z niektórymi usługami.
Federalna minister komunikacji Michelle Rowland stwierdziła, że ma „ograniczone” informacje na temat awarii.
„Wiemy jednak, że jest to poważny błąd. Do zdarzenia doszło głęboko w sieci. Ma to szerokie konsekwencje dla usług mobilnych, stacjonarnych i szerokopasmowych dla klientów Optus” – powiedział dziennikarzom Rowland.
Media podały, że sieci kolejowe w Melbourne zostały zmuszone do zamknięcia na około 30 minut z powodu awarii, co spowodowało opóźnienia w porannym szczycie.
„W dalszym ciągu występują duże opóźnienia na wszystkich liniach, a wybrane zmiany i odwołania” – poinformował miejskie metro w programie X.
Awaria dotknęła także szpitale i służby ratunkowe w całym kraju.
Wpłynęło to na usługi telefoniczne Ramsay Health Care, która jest właścicielem 70 szpitali i klinik w Australii.
„W tej chwili nie jesteśmy świadomi, jak długo potrwa ta przerwa. Jeśli chcesz skontaktować się z lokalnym szpitalem Ramsay, prosimy kierować zapytania za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie internetowej lokalnego szpitala” – napisano na jego stronie na Facebooku.
Awaryjne połączenia potrójnego zera („000”) z telefonów stacjonarnych Optus nie działały.
„Zachęcamy wszystkich klientów, którzy muszą skontaktować się ze służbami ratunkowymi, aby zadzwonili pod numer 000 z linii komórkowej” – stwierdził Optus w oświadczeniu.