Awaria sieci Optus dotyka miliony Australijczyków

SYDNEY, 8 listopada (Reuters) – W środę miliony Australijczyków zostało pozbawionych telefonu i połączenia internetowego po niewyjaśnionej ogólnokrajowej przerwie w dostawie usług u drugiego co do wielkości dostawcy usług telekomunikacyjnych w kraju.
Awaria sparaliżowała systemy płatności i operacje online oraz doprowadziła do porannego chaosu w godzinach szczytu, gdy w niektórych miastach na krótko przestały działać sieci pociągów i usługi wspólnych przejazdów. Ucierpiały także niektóre szpitale i służby ratunkowe.
Dyrektor generalna Optus Kelly Bayer Rosmarin wykluczyła cyberatak, ale w wywiadzie dla ABC Radio nie podała przyczyny przerwy, która trwała już ósmą godzinę.
„Jest bardzo mało prawdopodobne (aby problem zaczął się w oprogramowaniu w sieciach Optus), nasze systemy są w rzeczywistości bardzo stabilne… To bardzo, bardzo rzadkie zjawisko” – stwierdziła.
„Naprawdę ciężko pracujemy, aby uruchomić go tak szybko, jak to możliwe”.
Optus jest australijską jednostką firmy telekomunikacyjnej Singapore Telecommunications (STEL.SI) i ma ponad 10 milionów klientów, co stanowi około 40% populacji Australii.
Niektóre usługi stacjonarne i mobilne były stopniowo przywracane, ale przywrócenie wszystkich usług może zająć kilka godzin, Optus powiedział później w X, wcześniej znanym jako Twitter.
„Bez telefonu praktycznie nic nie mogę zrobić. Szukam banku, a kiedy nie możesz skorzystać z telefonu ani Google, jesteś praktycznie zagubiony” – powiedziała Angela Ican przed sklepem Optus w centralnej dzielnicy biznesowej Sydney
Pracownik budowlany Kyle, który nie podał swojego pełnego nazwiska, powiedział, że potrzebuje odpowiedzi od firmy Optus.
„Spóźniłem się do pracy i nie mogłem powiadomić szefa. Kiedy dotarłem na miejsce, nie mogłem znaleźć szefa – to był ważny dzień” – powiedział Reuterowi.
Awaria nastąpiła po zeszłorocznym włamaniu cybernetycznym, które ujawniło dane osobowe milionów klientów Optus, w tym adresy domowe, numery praw jazdy i paszportów.
Spółka-matka Singtel poinformowała na początku tego roku, że po cyberataku Optus dokonał kilku inwestycji, aby zwiększyć swoje możliwości i zapewnić dodatkową ochronę klientom.
Akcje Singtel spadły o 3,2% na giełdzie w Singapurze po doniesieniach o poważnej awarii.
OGRANICZONE INFORMACJE
Media podały, że sieci kolejowe w Melbourne zostały zmuszone do zamknięcia na około 30 minut z powodu awarii, co spowodowało opóźnienia w porannym szczycie.
Awaria dotknęła także szpitale i służby ratunkowe w całym kraju. Ramsay Health Care (RHC.AX), właściciel 70 szpitali i klinik w Australii, stwierdziła, że miało to wpływ na jej usługi telefoniczne. Awaryjne połączenia potrójnego zera („000”) z telefonów stacjonarnych Optus nie działały.
Wpłynęło to również na usługi bankowe, w tym niektóre bankomaty korzystające z Optus. Commonwealth Bank (CBA.AX), największy pożyczkodawca w kraju, powiedział, że niektórzy klienci mogą napotkać trudności z jego usługami.
Federalna minister komunikacji Michelle Rowland stwierdziła, że ma ograniczone informacje na temat awarii.
„Wiemy jednak, że jest to głęboka usterka. Wystąpiła głęboko w sieci. Ma szerokie konsekwencje dla usług mobilnych, stacjonarnych i szerokopasmowych dla klientów Optus” – powiedział dziennikarzom Rowland.
Poprosiła firmę Optus o podjęcie działań i dostarczanie aktualnych aktualizacji.
„Klienci są wyraźnie sfrustrowani tą sytuacją i Optus powinien odpowiednio zareagować” – stwierdziła.
Bill Corcoran, stypendysta Australijskiej Rady ds. Badań Naukowych na Uniwersytecie Monash, stwierdził, że komentarze Optus i rządu sugerują, że problem dotyczy sieci i kontroli infrastruktury.
„To byłoby tak, jakby linia lotnicza została zamknięta z powodu „problemów informatycznych” – drogie samoloty i tak dalej są gotowe do lotu, ale organizacja stojąca za tym zawiodła” – powiedział Corcoran.
„Być może ten incydent skłoni nas do bliższego przyjrzenia się temu, jak chcemy zarządzać tą krytyczną infrastrukturą krajową przez wiele prywatnych firm” – powiedział.
Dodatkowe sprawozdania Kirsty Needham z Sydney, napisane przez Praveena Menona; Montaż: Stephen Coates
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.