Świat

Awaria sieci Optus dotyka miliony Australijczyków

  • 8 listopada, 2023
  • 4 min read
Awaria sieci Optus dotyka miliony Australijczyków


  • Awaria dotyka drugiego co do wielkości australijskiego operatora telekomunikacyjnego
  • Optus twierdzi, że niektóre usługi są stopniowo przywracane
  • Dyrektor generalny Optus twierdzi, że nic nie wskazuje na cyberatak
  • Domy i biura dotknięte w całej Australii

SYDNEY, 8 listopada (Reuters) – W środę miliony Australijczyków zostało pozbawionych telefonu i połączenia internetowego po niewyjaśnionej ogólnokrajowej przerwie w dostawie usług u drugiego co do wielkości dostawcy usług telekomunikacyjnych w kraju.

Awaria sparaliżowała systemy płatności i operacje online oraz doprowadziła do porannego chaosu w godzinach szczytu, gdy w niektórych miastach na krótko przestały działać sieci pociągów i usługi wspólnych przejazdów. Ucierpiały także niektóre szpitale i służby ratunkowe.

Dyrektor generalna Optus Kelly Bayer Rosmarin wykluczyła cyberatak, ale w wywiadzie dla ABC Radio nie podała przyczyny przerwy, która trwała już ósmą godzinę.

„Jest bardzo mało prawdopodobne (aby problem zaczął się w oprogramowaniu w sieciach Optus), nasze systemy są w rzeczywistości bardzo stabilne… To bardzo, bardzo rzadkie zjawisko” – stwierdziła.

„Naprawdę ciężko pracujemy, aby uruchomić go tak szybko, jak to możliwe”.

Optus jest australijską jednostką firmy telekomunikacyjnej Singapore Telecommunications (STEL.SI) i ma ponad 10 milionów klientów, co stanowi około 40% populacji Australii.

Warto przeczytać!  Wykopaliska w Turcji ujawniają prawdziwy dom Cymeryjczyków

Niektóre usługi stacjonarne i mobilne były stopniowo przywracane, ale przywrócenie wszystkich usług może zająć kilka godzin, Optus powiedział później w X, wcześniej znanym jako Twitter.

„Bez telefonu praktycznie nic nie mogę zrobić. Szukam banku, a kiedy nie możesz skorzystać z telefonu ani Google, jesteś praktycznie zagubiony” – powiedziała Angela Ican przed sklepem Optus w centralnej dzielnicy biznesowej Sydney

Pracownik budowlany Kyle, który nie podał swojego pełnego nazwiska, powiedział, że potrzebuje odpowiedzi od firmy Optus.

„Spóźniłem się do pracy i nie mogłem powiadomić szefa. Kiedy dotarłem na miejsce, nie mogłem znaleźć szefa – to był ważny dzień” – powiedział Reuterowi.

Awaria nastąpiła po zeszłorocznym włamaniu cybernetycznym, które ujawniło dane osobowe milionów klientów Optus, w tym adresy domowe, numery praw jazdy i paszportów.

Spółka-matka Singtel poinformowała na początku tego roku, że po cyberataku Optus dokonał kilku inwestycji, aby zwiększyć swoje możliwości i zapewnić dodatkową ochronę klientom.

Akcje Singtel spadły o 3,2% na giełdzie w Singapurze po doniesieniach o poważnej awarii.

OGRANICZONE INFORMACJE

Media podały, że sieci kolejowe w Melbourne zostały zmuszone do zamknięcia na około 30 minut z powodu awarii, co spowodowało opóźnienia w porannym szczycie.

Warto przeczytać!  Wolontariusze DFW organizują datki dla ofiar trzęsienia ziemi – NBC 5 Dallas-Fort Worth

Awaria dotknęła także szpitale i służby ratunkowe w całym kraju. Ramsay Health Care (RHC.AX), właściciel 70 szpitali i klinik w Australii, stwierdziła, że ​​miało to wpływ na jej usługi telefoniczne. Awaryjne połączenia potrójnego zera („000”) z telefonów stacjonarnych Optus nie działały.

Wpłynęło to również na usługi bankowe, w tym niektóre bankomaty korzystające z Optus. Commonwealth Bank (CBA.AX), największy pożyczkodawca w kraju, powiedział, że niektórzy klienci mogą napotkać trudności z jego usługami.

Federalna minister komunikacji Michelle Rowland stwierdziła, że ​​ma ograniczone informacje na temat awarii.

„Wiemy jednak, że jest to głęboka usterka. Wystąpiła głęboko w sieci. Ma szerokie konsekwencje dla usług mobilnych, stacjonarnych i szerokopasmowych dla klientów Optus” – powiedział dziennikarzom Rowland.

Poprosiła firmę Optus o podjęcie działań i dostarczanie aktualnych aktualizacji.

„Klienci są wyraźnie sfrustrowani tą sytuacją i Optus powinien odpowiednio zareagować” – stwierdziła.

Bill Corcoran, stypendysta Australijskiej Rady ds. Badań Naukowych na Uniwersytecie Monash, stwierdził, że komentarze Optus i rządu sugerują, że problem dotyczy sieci i kontroli infrastruktury.

„To byłoby tak, jakby linia lotnicza została zamknięta z powodu „problemów informatycznych” – drogie samoloty i tak dalej są gotowe do lotu, ale organizacja stojąca za tym zawiodła” – powiedział Corcoran.

Warto przeczytać!  Zwycięzca loterii spala prawie 50 milionów dolarów przed śmiercią

„Być może ten incydent skłoni nas do bliższego przyjrzenia się temu, jak chcemy zarządzać tą krytyczną infrastrukturą krajową przez wiele prywatnych firm” – powiedział.

Dodatkowe sprawozdania Kirsty Needham z Sydney, napisane przez Praveena Menona; Montaż: Stephen Coates

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Zdobądź prawa licencyjneotwiera nową kartę


Źródło