„Aż odpadną koła”. Smutny obraz samochodów z LPG w Polsce
Kurczący się park pojazdów wyposażonych w klasyczny, pośredni wtrysk paliwa i niepewność nabywców co do przyszłości rynku LPG w kontekście konfliktu na wschodzie sprawia, że nad autogazem zbierają się czarne chmury. Nie oznacza to jednak, że Polacy rezygnują z montowania w swoich samochodach instalacji gazowych. W ubiegłym roku wpis do dowodu rejestracyjnego o zasilaniu LPG uzyskało w Polsce nieco ponad 51 tys. samochodów. To wynik zaledwie o tysiąc pojazdów mniejszy niż na koniec 2022 roku. Śmiało można więc powiedzieć – że słabość rodaków do samochodów zasilanych gazem płynnym utrzymuje się na stałym poziomie.
Instalacja gazowa to również jeden z najbardziej pożądanych przez nabywców elementów wyposażenia samochodu na rynku wtórnym. Z najnowszego raportu Otomoto wynika, że chociaż ogłoszenia dotyczące sprzedaży samochodów zasilanych LPG generują zaledwie 5,4 proc. odsłon (dla porównania „benzyna” stanowi 53,2 proc. a diesel – 38 proc.), właśnie takie samochody najszybciej znajdują nowego właściciela. W grudniu 2023 roku przeciętny samochód używany z instalacją gazową sprzedawany przez „Kowalskiego” czekał na nabywcę 36 dni. W przypadku auta z silnikiem spalinowym było to średnio 43 dni (bez względu na rodzaj zasilania), a samochodów elektrycznych – aż 63.
Stosunkowo wysokie tempo sprzedaży samochodów wyposażonych w instalacje gazowe łatwo wytłumaczyć, gdy przyjrzymy się bliżej statystycznemu obrazowi takiego pojazdu. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (w części aktualizowanej) wynika, że średni wiek polskiego auta zasilanego LPG wynosi 18,6 roku, a średni przebieg – 236 500 km. Dla porównania – statystyczny polski samochód bez względu na rodzaj zasilania liczy sobie około 15 wiosen i legitymuje się przebiegiem nieco ponad 200 tys. km. Śmiało można więc powiedzieć, że auta zasilane LPG „kupują” klientów nie tylko obecnością samej instalacji gazowej, ale też – a może przede wszystkim – niską ceną. A ta jest pochodną zaawansowanego wieku i nader często kiepskiego stanu technicznego pojazdu.
W tym miejscu warto przywołać dane z 2022 roku dotyczące badań technicznych pojazdów. Dla ogółu pojazdów stosunek badań z wynikiem pozytywnym do tych z wynikiem negatywnym wynosił 43:1. Oznacza to, że na 43 samochody, które przeszły przegląd przypadał jeden, którego stan techniczny wzbudził poważne zastrzeżenia diagnosty. Takie samo zestawienie dla samochodów wyposażonych w instalację gazową daje wynik 29:1. Na jedno auto odesłane przez diagnostę z kwitkiem przypadało więc „zaledwie” 29 pojazdów, których stan nie budził zastrzeżeń na SKP. Różnica blisko 30 proc. pozwala wysnuć wniosek, że samochody zasilane LPG są z reguły w zdecydowanie gorszym stanie technicznym niż te, które nie zostały doposażone w instalację gazową.
Biorąc pod uwagę dane dotyczące ogólnej liczby wpisów o instalacji gazowej w dowodzie rejestracyjnym, do marek, w których samochodach najczęściej znaleźć można „butlę” na gaz należą w naszym kraju:
- Opel (4 modele w pierwszej 20 najpopularniejszych aut z LPG w Polsce),
- Renault (4 modele w pierwszej 20 najpopularniejszych aut z LPG w Polsce,
- Audi (3 modele w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych aut z LPG w Polsce),
- Volkswagen (2 modele w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych aut z LPG w Polsce),
- Skoda (2 modele w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych aut z LPG w Polsce).
Bardzo ciekawie prezentuje się też ranking najpopularniejszych w Polsce modeli samochodów zasilanych gazem płynnym LPG.
20 najpopularniejszych modeli zasilanych LPG w Polsce:
- Opel Astra – 74846 pojazdów,
- Audi A4 – 65675 pojazdów,
- Volkswagen Golf – 56642 pojazdów,
- Skoda Fabia – 55045 pojazdów,
- Volkswagen Passat – 46335 pojazdów,
- Skoda Octavia – 42460 pojazdów,
- Dacia Duster – 35732 pojazdów,
- Audi A6 – 34411 pojazdów,
- Renault Megane Scenic – 34299 pojazdów,
- Opel Zafira – 32915 pojazdów,
- Fiat Punto – 31344 pojazdów,
- Opel Vectra – 30692 pojazdów,
- Ford Focus – 30399 pojazdów,
- Renault Megane – 30260 pojazdów,
- Audi A3 – 26821 pojazdów,
- Ford Mondeo – 26144 pojazdów,
- Opel Corsa – 22861 pojazdów,
- Honda CR-V – 22588 pojazdów,
- Renault Clio – 21697 pojazdów,
- Renault Laguna – 21185 pojazdów.
Niestety średni wiek na poziomie blisko 19 lat oznacza, że samochody zasilane LPG stanowią sporą część z tych, które kończą swój drogowy żywot w stacjach demontażu pojazdów. Z danych do jakich dotarła Interia.pl wynika, że w ubiegłym roku zezłomowano w Polsce 77 844 samochodów z instalacjami gazowymi. Biorąc pod uwagę, że całkowita liczba pojazdów wyrejestrowanych w 2023 roku z powodu złomowania wynosiła 426 427 aut, samochody zasilane LPG odpowiadały za ponad 18 proc. ogółu. Oznacza to również, że tempo ich złomowania jest o połowę wyższe niż przyrost nowych rejestracji.
10 najczęściej złomowanych w ubiegłym roku samochodów z instalacją LPG:
- Opel Astra – 3319 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Volkswagen Golf – 2221 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Volkswagen Passat – 2004 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Audi A4 – 1807 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Opel Vectra – 1663 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Fiat Punto – 1473 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Skoda Fabia – 1340 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Fiat Seicento – 1314 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Ford Focus – 1265 wyrejestrowane z powodu złomowania,
- Renault Megane Scenic – 1227 wyrejestrowane z powodu złomowania.