Podróże

Azja Środkowa widzi korzyści z zamkniętej przestrzeni powietrznej Rosji

  • 27 lutego, 2023
  • 5 min read
Azja Środkowa widzi korzyści z zamkniętej przestrzeni powietrznej Rosji


Skift Take

Miejsca takie jak Uzbekistan i Kazachstan przyciągają coraz więcej podróżnych, do tego stopnia, że ​​nowe linie lotnicze uruchamiają dodatkowy ruch.

— Mateusz Parsons

Linie lotnicze z Azji Środkowej wykorzystują możliwości płynące z zamkniętej przestrzeni powietrznej Rosji, a ruch lotniczy w regionie gwałtownie rośnie w ciągu roku od inwazji Rosji na Ukrainę, twierdzą dyrektorzy i analitycy.

Loty do iz regionu wzrosły, ponieważ linie lotnicze, które wcześniej latały nad Rosją, teraz przelatują przez Azję Środkową lub przelatują nad Azją Środkową, aby dostać się do Azji i na Bliski Wschód. Pojawiły się również nowe linie lotnicze, wspierane przez rządowe wsparcie, aby wykorzystać nowy ruch.

„Wiele osób przeniosło się z obszaru konfliktu do Azji Środkowej… mają pokrewieństwo językowe, więc obserwujemy więcej lotów do tego obszaru i bardziej dynamiczne gospodarki” — powiedział Raphael Haddad, szef JetCraft Commercial, firma zajmująca się sprzedażą samolotów na całym świecie iw regionie.

Od początku wojny rosyjska przestrzeń powietrzna jest zamknięta dla dziesiątek krajów zachodnich.

W rezultacie, według danych Eurocontrol, liczba lotów między wieloma krajami europejskimi a Uzbekistanem wzrosła o 105,9 procent od 2019 roku i o 36 procent od stycznia 2022 roku.

Warto przeczytać!  EV Vanlife: spojrzenie na rynek elektrycznych samochodów kempingowych

Administracja lotnictwa Kazachstanu twierdzi, że liczba pasażerów wzrosła o 16,5 procent rok do roku, podczas gdy kazachskie linie lotnicze Air Astana ogłosiły rok 2022 najlepszym rokiem w historii z zyskiem po opodatkowaniu na poziomie 78,4 mln USD.

W Uzbekistanie władze pomogły uruchomić nową linię lotniczą o nazwie Silk Avia i kolejną o nazwie Air Samarkand, mając nadzieję na wykorzystanie wzrostu ruchu.

Żadna linia lotnicza nie odpowiedziała na prośbę Reutersa o komentarz.

„Startupy, niektóre z nich są wspierane przez samorządy lub lokalnych biznesmenów, którzy dostrzegli szansę wejścia na rynek, który staje się coraz bardziej dynamiczny” – powiedział Haddad.

Walka rosyjskich linii lotniczych

Zmiana następuje w czasie, gdy europejskie linie lotnicze mają trudności ze znalezieniem nowych tras do Azji od czasu zamknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej, podczas gdy rosyjskie linie lotnicze borykają się z wyzwaniami związanymi z obsługą lokalnych podróżnych, którzy wciąż chcą wyjechać na wakacje za granicę.

Aeroflot od połowy 2010 roku próbował stać się główną linią tranzytową między europejskimi stolicami a krajami azjatyckimi, w tym Tajlandią, Chinami i Japonią, wraz z konkurentami, takimi jak British Airways, Lufthansa, Turkish Airlines i Emirates.

Warto przeczytać!  National Geographic przedstawia Asheville w przewodniku turystycznym LGBTQIA+

W 2016 roku przewiózł 3,6 mln osób na trasach Europa-Azja i planował dalszą ekspansję.

Teraz są jeszcze bardziej utrudnieni w osiągnięciu tego celu, ponieważ mają trudności ze zwykłym funkcjonowaniem.

„Same rosyjskie linie lotnicze mają poważne ograniczenia w tym, co mogą zrobić z powodu niedoborów sprzętu, nie mogą utrzymywać samolotów zgodnie z odpowiednimi standardami” – powiedział James Halstead, analityk lotniczy i partner zarządzający w Aviation Strategy.

„Nadal mają popyt ze strony tych, którzy chcą wyjechać na wakacje, mają powiązania ze „stanami”. Jest to okazja dla takich firm jak Air Astana, aby obsługiwać trasy do Rosji i poprzez swoje huby świadczyć usługi, które w innym przypadku nie mogłyby być obsługiwane”.

Oczekuje się, że region będzie kontynuował wzrostową trajektorię, gdy wznowione zostaną podróże z Chin, a globalny ruch powróci do poziomu z 2019 r.

„Wzrost nie jest tak znaczący, jak mógłby być, ponieważ ograniczenia Covid w Chinach obowiązywały w 2022 roku. Będzie rosnąć od czasu zniesienia ograniczeń”, powiedział jeden z przedstawicieli branży rosyjskich linii lotniczych.

Dane organizacji lotniskowej ACI Europe pokazują, że chociaż ruch między Azją a Azją Środkową wzrósł od 2022 r., to nadal jest o około 20 procent mniejszy niż w 2019 r.

Warto przeczytać!  To najlepszy czas na wizytę w Tajlandii

Jeśli wojna na Ukrainie będzie się przeciągać, mogą pojawić się dalsze możliwości dla turystyki w Azji Środkowej, ponieważ rosyjscy turyści szukają alternatywy dla Europy na wakacje.

Według Stowarzyszenia Operatorów Turystycznych Rosji (ATOR) obywatele Rosji odbyli w ubiegłym roku ponad 23 miliony podróży zagranicznych do 142 krajów.

Głównymi kierunkami turystycznymi były Turcja, z 5,2 mln wyjazdów, czyli o około 25 proc. mniej niż w 2019 r., Zjednoczone Emiraty Arabskie, z 1,2 mln wyjazdów, czyli o 21,2 proc. więcej niż w 2019 r., Egipt i Tajlandia.

„Rosjanie, którzy mają pieniądze i lubią odwiedzać ładne miejsca i kupować ładne jachty, będą musieli znaleźć na to sposób” – powiedział Halstead.

„Być może w „stanach” powstaną duże ośrodki narciarskie z luksusowymi outletami, aby zadowolić rosyjskich oligarchów, ponieważ nie mogą oni pojechać do Nicei”.

(Reportaż Joanny Plucinskiej w Londynie, Gleb Stolyarov w Moskwie; montaż przez Sharon Singleton)

Ten artykuł został napisany przez Joannę Plucinską i Gleba Stolyarova z agencji Reuters i był legalnie licencjonowany przez Industry Dive Content Marketplace. Wszelkie pytania dotyczące licencji prosimy kierować na adres legal@industrydive.com.

Źródło zdjęcia: Samarkanda, Uzbekistan.


Źródło