Polska

Badania Gaz-Systemu pozwalają poznać projekt i lokalizację pierwszego w Polsce FSRU

  • 2 lipca, 2024
  • 3 min read
Badania Gaz-Systemu pozwalają poznać projekt i lokalizację pierwszego w Polsce FSRU


Operator polskiego systemu przesyłowego gazu Gaz-System przeprowadził badania środowiskowe obszaru w Zatoce Gdańskiej, na którym zlokalizowany będzie przyszły terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG), składający się z pływającej jednostki magazynowania i regazyfikacji (FSRU).

Port Gdańsk; Źródło: Gaz-System

Według Gaz-Systemu badania przeprowadzono od czerwca 2022 r. do lutego 2024 r. i obejmowały wszystkie pory roku, różne gatunki roślin i zwierząt, a także elementy przyrody nieożywionej na morzu i lądzie. Przebadano obszar projektu w Zatoce Gdańskiej i strefę przybrzeżną wyspy Stogi.

Badania są częścią wymogów uzyskania pozwolenia środowiskowego dla projektu Gdańsk FSRU. Polska firma otrzymała wcześniej decyzję o warunkach środowiskowych od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, aby kontynuować projekt.

Prezes Gaz-Systemu, Sławomir Hincodnotowany: „Kampania badawcza przeprowadzona dla Programu FSRU była pierwszą tak kompleksową akcją przeprowadzoną w Zatoce Gdańskiej. Dokładne zrozumienie warunków falowania i prądów posłuży do określenia najlepszej lokalizacji i projektu przyszłej infrastruktury terminalu FSRU i falochronu”.

Wyznaczony przez UE jako „projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania”Gdański FSRU obejmuje budowę nowego pływającego terminalu odbiorczego LNG około trzech kilometrów od wybrzeża polskiego portu Gdańsk, który umożliwi rozładunek, przetwarzanie, składowanie i regazyfikację LNG.

Warto przeczytać!  Polscy przywódcy planują porozmawiać na temat broni nuklearnej

„Całoroczna inwentaryzacja pozwoli na zoptymalizowanie harmonogramu prac budowlanych terminalu FSRU, aby zminimalizować wpływ projektu na środowisko i zapewnić ochronę cennych gatunków zwierząt morskich i lądowych, w tym ptaków” dodał Hinc.

Operator wyjaśnił, że warunki metoceaniczne w tym obszarze zostały zarejestrowane przez urządzenia na miejscu umieszczone na boi pomiarowej i trzech profilometrach fal akustycznych i prądów (AWAC). Sprzęt dostarczał informacji o parametrach związanych z wodą, w tym temperaturze, hałasie podwodnym, prądach i falach, zasoleniu, zawartości tlenu i właściwościach optycznych.

Ponadto, dziewięć statków pomiarowych wyposażonych w sprzęt pomiarowy zostało zatrudnionych do zbadania warunków geologicznych, właściwości fizycznych i chemicznych wody morskiej, a także stanu siedlisk roślin i zwierząt. Spółka zamierza nadal uwzględniać te aspekty podczas prac terenowych związanych z wdrożeniem terminalu FSRU i zapewnić monitoring środowiskowy na etapie budowy i eksploatacji.

Podczas gdy budowa jednostki w Korei Południowej Hyundai Heavy Industries, Niemcy Zakończenie budowy stoczni nie jest planowane przed 2027 r., ale jej całkowita szacowana zdolność regazyfikacji wynosząca 6,1 mld m3 paliwa gazowego rocznie została już zarezerwowana.

Po tym, jak Gaz-System podzielił się tym, BW-LNG I MOL byli dwoma głównymi kandydatami do czarteru czasowego FSRU w listopadzie 2023 r., ten drugi został wybrany jako zwycięzca pod koniec stycznia. Następnie w maju podpisano długoterminową umowę czarterową (TCP) z MOL.

Warto przeczytać!  Polsce grozi awantura w EBC w związku z wystąpieniem przeciwko prezesowi banku centralnego – The Irish Times


Źródło