Nauka i technika

Badanie Harvardu wykazało, że firmy z branży mediów społecznościowych zarobiły w USA 11 miliardów dolarów na reklamach wyświetlanych przez nieletnich

  • 28 grudnia, 2023
  • 5 min read
Badanie Harvardu wykazało, że firmy z branży mediów społecznościowych zarobiły w USA 11 miliardów dolarów na reklamach wyświetlanych przez nieletnich


Z badania przeprowadzonego na Harvardzie wynika, że ​​w zeszłym roku firmy z branży mediów społecznościowych zarobiły łącznie ponad 11 miliardów dolarów na reklamach w USA pochodzących od nieletnich. Naukowcy twierdzą, że odkrycia wskazują na potrzebę rządowych regulacji mediów społecznościowych, ponieważ firmom, które chcą zarabiać na dzieciach korzystających z ich platform, nie udało się dokonać znaczącej samoregulacji. Zauważają również, że takie regulacje, a także większa przejrzystość ze strony firm technologicznych mogą pomóc złagodzić szkody dla zdrowia psychicznego młodzieży. Ogranicz także potencjalnie szkodliwe praktyki reklamowe skierowane do dzieci i młodzieży. Same platformy nie podają do publicznej wiadomości, ile pieniędzy zarabiają na nieletnich.

Z opublikowanego w środę badania Harvard TH Chan School of Public Health wynika, że ​​w zeszłym roku firmy z branży mediów społecznościowych zarobiły łącznie ponad 11 miliardów dolarów na reklamach wyświetlanych przez nieletnich w USA.

Naukowcy twierdzą, że odkrycia wskazują na potrzebę rządowych regulacji mediów społecznościowych, ponieważ firmom, które chcą zarabiać na dzieciach korzystających z ich platform, nie udało się dokonać znaczącej samoregulacji. Zauważają, że takie regulacje, a także większa przejrzystość ze strony firm technologicznych mogą pomóc złagodzić szkody dla zdrowia psychicznego młodzieży i ograniczyć potencjalnie szkodliwe praktyki reklamowe skierowane do dzieci i młodzieży.

Warto przeczytać!  „60 minut” wywołało wściekłą debatę na temat tego, czy otyłość jest głównie genetyczna

Aby określić wielkość przychodów, badacze oszacowali liczbę użytkowników poniżej 18 roku życia na Facebooku, Instagramie, Snapchacie, TikTok, X (dawniej Twitterze) i YouTube w 2022 r. na podstawie danych dotyczących populacji ze spisu ludności USA i danych z ankiet przeprowadzonych przez Common Sense Media. i Pew Research. Następnie wykorzystali dane z firmy badawczej eMarketer, obecnie zwanej Insider Intelligence, oraz Qustodio, aplikacji do kontroli rodzicielskiej, aby oszacować przychody z reklam każdej platformy w USA w 2022 r. oraz czas spędzany dziennie przez dzieci na każdej platformie. Następnie badacze stwierdzili, że zbudowali model symulacyjny, wykorzystując dane do oszacowania, ile przychodów z reklam platformy uzyskały od nieletnich w USA

Badacze i prawodawcy od dawna koncentrują się na negatywnych skutkach platform mediów społecznościowych, których indywidualnie dostosowane algorytmy mogą skłonić dzieci do nadmiernego korzystania z nich. W tym roku prawodawcy w stanach takich jak Nowy Jork i Utah wprowadzili lub przyjęli przepisy ograniczające korzystanie przez dzieci z mediów społecznościowych, powołując się na szkodliwy wpływ na zdrowie psychiczne młodzieży i inne obawy.

Meta, właścicielka Instagrama i Facebooka, jest również pozywana przez dziesiątki stanów za rzekome przyczynianie się do kryzysu zdrowia psychicznego.

Warto przeczytać!  Badanie bada dziedziczne przyczyny raka u dzieci

„Chociaż platformy mediów społecznościowych mogą twierdzić, że mogą samodzielnie regulować swoje praktyki, aby zmniejszyć szkody wyrządzane młodym ludziom, jeszcze tego nie zrobiły, a nasze badanie sugeruje, że mają przytłaczającą zachętę finansową, aby w dalszym ciągu zwlekać z podjęciem znaczących kroków w celu ochrony dzieci. ” powiedziała Bryn Austin, profesor na Wydziale Nauk Społecznych i Behawioralnych na Harvardzie oraz główna autorka badania.

Same platformy nie podają do publicznej wiadomości, ile pieniędzy zarabiają na nieletnich.

Platformy mediów społecznościowych nie są pierwszymi, które reklamują dzieci, a rodzice i eksperci od dawna wyrażają obawy dotyczące marketingu kierowanego do dzieci w Internecie, w telewizji, a nawet w szkołach. Jednak reklamy online mogą być szczególnie podstępne, ponieważ mogą być kierowane do dzieci, a granica między reklamami a treściami, których dzieci szukają, jest często niewyraźna.

W dokumencie strategicznym z 2020 r. Amerykańska Akademia Pediatrii stwierdziła, że ​​dzieci są „wyjątkowo podatne na perswazyjny wpływ reklamy ze względu na niedojrzałe umiejętności krytycznego myślenia i hamowanie impulsów”.

„Dzieci i nastolatki w wieku szkolnym mogą rozpoznać reklamę, ale często nie są w stanie się jej oprzeć, gdy jest ona osadzona w zaufanych sieciach społecznościowych, zachęcana przez wpływowe osobistości lub wyświetlana obok spersonalizowanych treści” – zauważono w artykule.

Warto przeczytać!  Nestle i Danone widzą spowolnienie podwyżek cen

W miarę narastania obaw dotyczących mediów społecznościowych i zdrowia psychicznego dzieci Federalna Komisja Handlu na początku tego miesiąca zaproponowała gruntowne zmiany w obowiązującym od kilkudziesięciu lat prawie, które reguluje sposób, w jaki firmy internetowe mogą śledzić dzieci i reklamować je. Proponowane zmiany obejmują domyślne wyłączenie reklam kierowanych do dzieci poniżej 13 roku życia i ograniczenie powiadomień push.

Według badania Harvardu największe przychody z reklam uzyskał YouTube od użytkowników w wieku 12 lat i młodszych (959,1 mln dolarów), a następnie Instagram (801,1 mln dolarów) i Facebook (137,2 mln dolarów).

Tymczasem Instagram uzyskał największe przychody z reklam od użytkowników w wieku 13–17 lat (4 miliardy dolarów), a następnie TikTok (2 miliardy dolarów) i YouTube (1,2 miliarda dolarów).

Badacze szacują również, że Snapchat uzyskał największą część swoich całkowitych przychodów z reklam w 2022 r. od użytkowników poniżej 18 roku życia (41%), a następnie TikTok (35%), YouTube (27%) i Instagram (16%).

Autorzy: BARBARA ORTUTAY i HALELUYA HADERO AP, autorzy technologii


Źródło