Nauka i technika

Badanie pokazuje powiązania genetyczne z osiągnięciami akademickimi u mieszkańców Azji Wschodniej

  • 8 lutego, 2024
  • 4 min read
Badanie pokazuje powiązania genetyczne z osiągnięciami akademickimi u mieszkańców Azji Wschodniej


Magazyn Asian Scientist (8 lutego 2023 r.) —Lata nauki (EduYears) to ważna cecha badana pod kątem jej związku z różnymi wynikami społeczno-ekonomicznymi. Poza znaczeniem w genetyce behawioralnej, EduYears pełni funkcję wskaźnika zdolności poznawczych i jest genetycznie powiązany z kilkoma zaburzeniami sercowo-naczyniowymi, neurodegeneracyjnymi i psychiatrycznymi, co czyni go równie istotnym dla epidemiologii i badań medycznych.

Jednak do tej pory badania genetyczne EduYears i jego powiązanie z warunkami zdrowotnymi ograniczały się do populacji zachodnich. Aby wypełnić tę lukę, profesor Won Hong-hee, pracownik naukowy Kim Jae-young w Samsung Advanced Institute for Health Sciences and Technology (SAIHST) oraz profesor Myung Woo-jae ze szpitala Bundang National University w Seulu w Korei, kierowali międzynarodowym zespołem badawczym w ramach którego przeprowadzono pierwsze na dużą skalę badanie asocjacyjne całego genomu (GWAS) w populacji Azji Wschodniej. Ich wyniki opublikowano w Natura Zachowanie Ludzkie.

Zespół nie tylko postanowił zlokalizować markery genetyczne związane z EduYears w tej niedostatecznie zbadanej populacji, ale także przeprowadził metaanalizę różnych przodków, porównując swoje ustalenia z poprzednim badaniem GWAS obejmującym osoby o europejskich przodkach.

Warto przeczytać!  Nagroda profesora farmacji w wysokości 1,9 mln dolarów na rozwój badań nad terapią genową

W badaniu przeanalizowano łącznie 176 400 próbek z biobanków w Korei i na Tajwanie, a następnie porównano je z 766 345 próbkami pochodzenia europejskiego.

Naukowcy odkryli, że podobnie jak Europejczycy, mieszkańcy Azji Wschodniej wykazali wysokie pozytywne korelacje genetyczne z EduYears. W rzeczywistości w obu populacjach istniały znaczące podobieństwa w strukturze genetycznej, pochodzeniu i skutkach związanych z EduYears. Analiza międzypopulacyjna zidentyfikowała łącznie 102 lokalizacje genomowe silnie powiązane z tą dziedziczną cechą.

„Znaczenie naszego badania polega na tym, że rozumiemy genetyczną architekturę osiągnięć edukacyjnych mieszkańców Azji Wschodniej i pokazujemy, że istnieje wiele cech genetycznych wspólnych dla wszystkich grup etnicznych” – powiedział Myung. „Odkrycia te można wykorzystać do zbadania, w jaki sposób poziom wykształcenia jest powiązany z różnymi chorobami, takimi jak demencja i zaburzenia psychiczne, a także do określenia sposobów zapobiegania i leczenia tych chorób”.

Chociaż odkrycia te były znaczące, autorzy podkreślili, że same wyniki nie mogą przewidzieć osiągnięć edukacyjnych ani wyników zdrowotnych danej osoby. Wyniki te różnią się w zależności od kontekstu i wpływają na nie skomplikowane mechanizmy obejmujące czynniki genetyczne, społeczne i środowiskowe.

Warto przeczytać!  Psy Czarnobyla | Psychologia dzisiaj

Co ważne, obecne badanie wykazało zalety wprowadzenia różnorodności w GWAS. Identyfikując warianty genetyczne, które najprawdopodobniej będą miały wpływ na EduYears, naukowcy odkryli, że dokładność ich analizy znacznie wzrosła po włączeniu wyników z obu populacji, zamiast ograniczać ją tylko do jednej. Nawet analizy wielogenowe, które obejmują ocenę genetycznej podatności danej osoby na rozwinięcie cechy lub choroby, wypadły lepiej, jeśli uwzględniono różnorodność populacji.

„To [This study] Oczekuje się, że ułatwi przyszłe badania genetyczne w oparciu o zróżnicowane populacje i zapewni pełniejsze zrozumienie interakcji genetycznych z osiągnięciami edukacyjnymi” – powiedział Won.

Źródło: Zaawansowany Instytut Nauk i Technologii Zdrowiowych firmy Samsung; Zdjęcie: Yipei Lieu/Asian Scientist Magazine

Artykuł można znaleźć na stronie Wspólne architektury genetyczne osiągnięć edukacyjnych w populacjach Azji Wschodniej i Europy.

Zastrzeżenie: ten artykuł niekoniecznie odzwierciedla poglądy AsianScientist lub jego personelu.




Źródło